Anna K. Ronism och hennes pingviner!
Medan
jag inte skulle bry mig, men visst inte att vi hade en budget som tillät bilder på omslaget.
Jag bryr mig inte såååå mycket om anakronismer... men det har sina sidor, det här.
När jag pysslat med teknosofin, t.ex., så har jag hittat intressanta exempel på figurer under antiken som påstods kunna göra liknande saker - det bästa exemplet är Arkimedes av Syrakusa - men problemet är att de flesta av dem kommer efter den tid då spelet ska utspelas.
Det hindrar inte dem från att vara intressanta exempel för spelarna, men rollpersonerna kan inte använda dem. (För att namedroppa, eller inslängda av spelledaren som SLP, t.ex.)
Här kommer vi till en kärna för mig när det gäller grejer från Drömsmedjan: det är vanity press. Ursäkta Anders, men avsikten är att smida drömmar; det betyder att man jobbar med sina irrationella idiosynkratiska idéer. Om man inte kan göra dem njutbara för nån annan jävel är det förstås bortkastat - då kan man ju inte ens spela med sina andra spelare - men man har sina principer. Anders smak när det gäller representativ konst är en - min ovilja att tidigarelägga Arkimedes födsel är en annan (jag menar, vi har ändrat på hela jävla verklighetens kosmologi, vad gör det att en gubbe föds tidigare?) - problemet blir om de uppfattas som att Okeanos är ett pyttenoggrannt docksskåpsspel för culture gaming där man måste vara doktorologie professor i hellenistisk kulturhistoria för att kunna spela (jmf Tekumel, för ett sådant spel). För det kommer man inte att behöva vara, och de som
gillar sånt spel kan till och med komma att bli besvikna.
Erik, pingvinerna lade jag till för att göra det lite roligare sådär