Så, nu har jag snackat med rollspelsansvarige, och han slängde in oss som officiellt arr. Ta-daa.
Innan jag går vidare med att samla spelledare så skulle jag vilja visa årets blurb:
Jämför med förra årets blurb.
För mig som arrangör är indie inte någon sorts "typ nyskapande spel liksom"-tillstånd längre, det är nu en definerad genre. Ett etablerat paradigm som växt fram under förra decenniet och som går att relatera till trad.
Det är en stor grej.
Jag ska nu börja höra mig av till er som spellett i indierummet förut och kolla av vad ni gör för Indierummet i år. Är det någon som vet med sig att de inte tillhör indierumspelledar-veteranerna men som är lite intresserad, så hör ni av er till mig.
Innan jag går vidare med att samla spelledare så skulle jag vilja visa årets blurb:
Märker ni?Indierummet 2010
Återigen välkommen till Indierummet, i en mysig miljö erbjuder vi te, godis och indierollspel.
Har du inte besökt oss förut så kan jag berätta lite om våra favoritspel: Indie är en rollspelsgenre som växte fram under 00-talet, och som vi nu även kan börja se influenser ifrån i den stora rollspelshobbyn. Indiespelen kännetecknas av ett fokus på berättandet, med spelarinflytande, samberättande och samskapande. Snarare än att beskriva en värld så är spelen fokuserade på att förmedla en viss sorts stämning och vissa teman, med regler som lyfter fram detta. Kom och pröva på! Vill du läsa mer om spel vi tar med oss, titta på www.indierummet.com
I år praktiserar vi halv-dropin: Anmäl dig till ett pass och droppa sedan in på samlingen i början på passet så fixar vi en spelledare och ett spel.
Jämför med förra årets blurb.
Återigen välkomnar vi dig in till Indierummet, där vi kommer att spela indiespel och bjuda på te och godis i en mysig miljö. Med ”indiespel” menar vi då spel som är korta, fokuserade och nischade på ett unikt tema, med enkla regler som baserat på berättandet snarare än realism och detaljer. Det finns oftast element av samberättande, där spelledaren får hjälp av spelarna, eller inte finns med alls. I år kommer vi att lägga fokus på alla nya svenska indiespel: Berättelser från Staden, Höstdimma, Kaleidoskop förlag och Oskrivna Blad. Vi har samlingar för föranmälda i början varje pass, men det går också att titta in och hoppas på att det finns en ledig spelledare. Vill du läsa om våra spel eller vara med och spelleda, susa in på www.indierummet.com
För mig som arrangör är indie inte någon sorts "typ nyskapande spel liksom"-tillstånd längre, det är nu en definerad genre. Ett etablerat paradigm som växt fram under förra decenniet och som går att relatera till trad.
Det är en stor grej.
Jag ska nu börja höra mig av till er som spellett i indierummet förut och kolla av vad ni gör för Indierummet i år. Är det någon som vet med sig att de inte tillhör indierumspelledar-veteranerna men som är lite intresserad, så hör ni av er till mig.