Det borde vi tänkt på ...

olaberg

Hero
Jag fick just lära mig att ett mänskligt skelett bara väger 10-15 kilo sådär.

Varför kastade vi inte bara iväg dem när de anföll oss? Eller använde bowlingklot som vapen? Varför?

Vilka andra strategier mot monster borde man använt sig av sist när man träffade på dem?

Gamiel

Myrmidon
Att istället för att gå in i grottsystemet, röka ut monstren/skurkarna - du kan då också se om det finns flera ingångar genom att röken kommer ut där.

olaberg

Hero
Att istället för att gå in i grottsystemet, röka ut monstren/skurkarna - du kan då också se om det finns flera ingångar genom att röken kommer ut där.
Den här strategin var inte helt ovanlig back in our days, faktiskt!

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag har läst att en spelgrupp när det begav sig löste Tomb of Horror genom att köpa en hjord med kossor som de drev framför sig för att utlösa alla fällor. Det kanske inte är sant, men det är kul!

Gamiel

Myrmidon
Jag har läst att en spelgrupp när det begav sig löste Tomb of Horror genom att köpa en hjord med kossor som de drev framför sig för att utlösa alla fällor. Det kanske inte är sant, men det är kul!
Om det är sant hade de antingen gott om startkapital, eller en SL som inte har någon idé om hur dyr en kossa är.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Om det är sant hade de antingen gott om startkapital, eller en SL som inte har någon idé om hur dyr en kossa är.
Äventyret är om jag minns rätt för nivå 8-12. Så de gubbarna ska ha råd med några kossor.

erikt

Hero
Äventyret är om jag minns rätt för nivå 8-12. Så de gubbarna ska ha råd med några kossor.
Level 10-14. På de nivåerna bör rollpersonerna definitivt ha råd med en hel hjord av kossor.

En ko kostar, enligt prislistan i 1e PHB, 10 gp. En inte helt oansenlig summa för en nystartad rollperson, men en struntsumma för någon uppe på name level.

Check på den! Inte just Tomb of Horror och inte just med kossor (har oftast använt får eftersom de är billigare), men har använt den strategin i dungeons. Det var back in the days när man körde mycket Dungeon-crawl.