Försöker fatta mig kort
Skriver både om 1:an och 2:an.
Jävligt coolt (med risk att upprepa det andra skrivit):
Icke-linjärt (i viss mån).
Kan klara spelet utan att döda någon (i.a.f. i 2:an).
Random Encounters när man reser. I vissa fall rätt annorlunda.
Kan göra ett par deluppdrag om man känner för det.
Humor genom hela spelet. Mutanten och hans gren i huvudet, kortspelet Tragic som man kan bli beroende av precis som en drog, bromannen från "Search of the holy grail" (som är gjord utan Monthy Python-gänget). Kan räkna upp ett antal saker som jag har skrattat åt.
Relativt bra valfrihet på vad man vill säga. Vad man säger har betydelse.
Rätt balla animeringar.
Olika slut beror på vad man gör.
Säger olika beroende på hur bra man har i färdigheten Speech och Inelligens.
Har verkligen nytta av färdigheterna. Barter ger billigare priser, Survival gör att man kan resa längre utan att stöta på något och om man har ett högt värde så får man välja om man vill möta detta något eller inte. I vissa fall måste man ha ett visst värde i en färdighet för att komma vidare.
Man får XP för hur man klarat uppgifter och uppdrag.
Viss kontroll över NPC:er i strider, men de valde vad de ville göra.
Man får rykte. Dåligt rykte, bra rykte. Rykte som boxningschampion, gift, horbock e.t.c.
Balla förmågor.
Man kan fumla, skada sig i kroppsdelar, bli förgiftad, bli bestrålad e.t.c.
Man får chans att skapa sin egen karaktär. Välja grundegenskaper, färdigheter och mindre förmågor som antingen inte gjorde något eller som gav på en mindre bra och en mindre dålig effekt. Bloody mess t.ex. som gjorde att alla splattades. Jynx som gjorde att alla drabbades av otur (även en själv). Själv var jag en "nightperson" (kommer inte ihåg vad den egentligen hette). Den gjorde att bl.a. intelligens sänktes på dagen och höjdes (tror jag) på natten. På dagen lät min karaktär "öhh, duuh, mmmmpff" och på natten kom kvicka kommentarer. Det resulterade i att jag läste böcker på dagen och fick lite XP i färdigheter.
Ocoolt:
Långa laddningstider. Beror givetvis på dator.
Man kan bli instängd av NPC i ettan så man inte kunde röra sig ur fläcken. I tvåan ändrade de på det så att man kunde flytta en NPC. Detta gjorde att man kunde flytta NPC:s under strid och därmed göra att de fick obegränsad förflyttning (i ett visst håll).
När jag energivapen till 120% i 1:an så klarade jag spelet med lätthet.
Dialogerna gjordes bara för män. Bror min som spelade kvinna hade sex med en annan kvinna. Visserligen kunde båda vara lesbiska men det tror jag inte.
/[color:448800]Han</font color=448800> som döpte sin karaktär till 'Stranger' och blev förvånad när en bybor hälsade med "Welcome Stranger" (Hur 1000:an kunde han veta mitt namn!)