Nekromanti Det där flygstridssystemet

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Motsträvhårig taxning

Tja! Det är ditt spelsystem / Dina regler så du får väl utveckla dem så att det passar ditt sätt att spela. Jag gav bara lite ideér och sen får du göra vad du vill med dem.

Ny regel

Hur något kommer i vägen när man bekämpar TIE-fighters nära Dösstjärnan.

Slå en T100 på nedan tabell för varje spelrunda för att se om något kommer i vägen.

1T100

0-90 Inget kommer i vägen.
91. Annan fighter far förbi och gör det svårare att sikta/förfölja. modifiera ditt färdighetsslag med 1.
92. Metalskrot dykier plötsligt upp . Mod. slaget med 2.
93. Explosion i banan. Modifiera siktning med 3. Modifiera avstånd med 1.
94. Skeppet träffas av ströskott och du tappar koncentrationen. Mod. siktning med 4.
95. osv.....

Krille

Super Moderator

"Hur något kommer i vägen när man bekämpar TIE-fighters nära Dösstjärnan. Slå en T100 på nedan tabell för varje spelrunda för att se om något kommer i vägen."

Fast det där är ju trist. Då blir det ju bara dataspel av det. Det finns inget sätt att påverka vad som kommer i vägen annat än att hoppas att man inte ska krocka med det. Och det är ju inte poängen - tanken med att ducka under Golden Gate är ju inte att brojäveln plötsligt dök upp framför en, utan att det är coolt att ducka under berömda broar samt att man helst vill att fienden bakom en ska fastna i vajrarna.

Så det är ett högst medvetet val att ducka ner mot terrängen. En slumpmötestabell är inte medvetet och det är inte val, så det är alltså fel mekanism. Av samma skäl så är "SL bestämmer" inte att tänka på.

Någon form av spelarinflytande måste alltså till, men den kan ju inte heller vara obegränsad. Dessutom måste ju den andre parten också få sitt sagt.

Phelan

Hero

SLs/slumpens styrning får bli att avgöra hur mycket terräng det kan finnas att utnyttja där man slåss.

Om striden utspelar sig där det rimligtvis kan finnas hinder så får den jagade välja hur nära han vill flyga, representerat i form av olika svårighetsökningar. Samma svårighetsökning som han får drabbas även jägaren av. (Eventuellt får jägaren även lite svårare, då han förutom att flyga ska försöka sikta och skjuta också.) Vill jägaren inte utsätta sig för samma svårighetsökningar får han helt enkelt släppa taget lite och antingen så bryter de två helt, och får manövrera för att hamna i en ny stridssituation, eller så ökar bara avståndet (och svårigheten att träffa) även om jagad/jägare-situationen består.

Problemet med modellen ovan är att jägaren i ditt system skulle flytta före den jagade, men det kanske går att låta den jagade bestämma hur han ska agera relativt terrängen innan någon börjar agera?

Mvh / Phelan

gråhök

Veteran

Jag är inte motsträvig. Jag vill veta hur. Jag vill ha förslag.
<ul type="square">
[*] Kort med "hex-profiler" och ett avstånd, jägaren måste undvika att få objektet "mitt i siktet" när avståndet blir 0
[*] Tärningsmodifikationer
[/list]

Det finns nog fler varianter.

Snow

Swashbuckler

hindren stoppar inte bara flygplan, utan även kulor. Om hindret är mellan flygplanen, avståndsmässigt så kan man inte skjuta om målet är bakom hindret...

detta börjar påminna väldigt mycket om vectorrally.

Ett hinder som är utanför de grå rutorna när det flyttar försvinner lämpligtvis helt. Man flög bort från det helt enkelt. Om inte den jagade håller sig i närheten av hindret så påverkar det ingenting.

Troberg

Sinister eater

Och det är ju inte poängen - tanken med att ducka under Golden Gate är ju inte att brojäveln plötsligt dök upp framför en, utan att det är coolt att ducka under berömda broar samt att man helst vill att fienden bakom en ska fastna i vajrarna.
Tycker du det är coolt skulle du sett när jag gjorde en knife edge mellan vajrarna i MS Filightsim, varefter jag svängde tillbaka och landade på bron.

(OK, det var inte menat som en knife edge mellan vajrarna, jag menade att flyga under men fuckade upp inflygningen, försökte panikkorrigera och råkade ta en alternativ väg...)

Så det är ett högst medvetet val att ducka ner mot terrängen. En slumpmötestabell är inte medvetet och det är inte val, så det är alltså fel mekanism. Av samma skäl så är "SL bestämmer" inte att tänka på.
Instämmer. Vad sägs om ett färdighetsslag, modifierat med terängtyp, för att avgöra om man hittar lämplig terräng att leka kurragömma i och lyckas utnyttja den så bra att den kommer med i spelet?

Troberg

Sinister eater
Re: Fett

En sak jag tänker på är rent visuell. Jag skulle önska att hårkorset var mycket starkare svart, medan hexmönstret var svagare, för att förstärka den visuella känslag av ett sikte, och dra bort associationerna från en vanlig spelplan sedd uppifrån.
Jo. Kan man ha den i färg så hade ett fett svart hårkors, blek himmelsblå bakgrund för hexagonerna (eventuellt med nyanser dragna utåt kanten som ett motion blur) och svaga, vita hexagoner varit trevligt. Det hade dels gett intryck av himmel, inte top-down-kartan, dels gett ett tydligt hårkors.