Min erfarenhet (YMMV) är att det är en kombinationsfråga. Introvert-extrovert skapar vissa förutsättningar, introvert-introvert skapar andra. Jag antar (baserat på vad extroverta sagt) att det är samma sak extrovert-introvert och extrovert-extrovert.Korpen;n7793 said:Faktum är att jag nog funderar på om det faktiskt inte kan vara så att det är lite tvärt om. Är man mer extrovert så är det nog lättare att man lära känna mer människor, men mindre benägen att lägga ner lika mycket tid på varje enskild relation jämfört med mer introverta personer.
Med andra introverta vänner, kan jag totalt strunta i att "underhålla" vänskapen genom återkommande små kontakter, ta en fika et.c. Den håller ändå. (Dvs. i-i)
Med extroverta vänner måste jag, efter ett uppehåll, åtminstone "förklara mig". Sen kanske vänskapen kan återupptas där den senast befann sig (men säkert är det inte) och det kan innebära andra följder som inte avslutar men förändrar vänskapsförhållandet. (Dvs. i-e).
Naturligtvis finns det andra faktorer i spel samtidigt, så det är svårt att hänskjuta detta bara till frågan om introvert-extrovert. Men ett mönster kan jag iaf se, där denna faktor spelar stor roll.