Sitter och är lite missnöjd med hur reglerna för pengar och resurser ser ur i Ökenlegender i dagsläget. För att slippa pillet med pengar så har varje rollperson ett värde i resurser. För att göra ett inköp får man slå ett slag i resurser mot föremålets kostnad. Lyckas men har man råd. Misslyckas det kan man välja att sänka sina resurser men ändå ha råd med föremålet. När man sen får skatter så kan man välja att investera dem. Då slår man ett slag med resurser mot skattens värde, misslyckas det så höjs ens resurser.
Problemen var två. Dels så blev systemet ganska krångligt i spel, massa slag hit och dit. Sen så kändes det som det passar bättre i ett spel där rollpersonerna har någon sorts fast bas för sina resurser. I Ökenlegender där rollpersonerna flackar om kring mycket och har tur och otur runt vartannat kändes systemet för statiskt.
Funderar på att återgå till ett mer pengalikt system men istället mäta varors värden i resurser. Antalet resurser en vara är värd är en kombination av hur dyrbar en vara är och hur värdefull den är för spelarna. Tror även att det kommer vara ett svagt logaritmisk skala på varornas värde. En kniv kan kosta en resurs och en stridshäst fem resurser. Det stämmer ju inte rent pengamässigt men att lägga fem resurser på en pryl skär rätt hårt i rollpersonens ekonomi.
Varorna kan du sedan köpa för basresurser och skatter. Basresurser mäter ungefär hur gott ställt rollpersonen har och kan variera mellan ett och tio och ligger normalt på fyra, fem sådär. En rollperson är alltid garanterad att ha utrustning värt sina basresurser innan ett äventyr börjar. Vill de ha mer än så måste de ta av sina skatter.
Exempel en rollperson börjar ett äventyr och har fem i basresurser och tre skatter. Han har sedan tidigare ett svärd i utrustningslistan allt annat blev han av med i föregående äventyr. Svärdet är värt två resurser. Det ger att han är garanterad utrustning värd tre resurser till.
Han väljer en sköld värd en resurs, en näve facklor värd en resurs. Slutligen vill han gärna ha ett riddjur men det skulle kosta tre resurser. Så han tar två av sina skatter också.
Vad tros. Skulle det fungera, känns det enkelt eller känns det som det är lika bra att köra med pengar direkt utan att krångla med abstrakta enheter?
Problemen var två. Dels så blev systemet ganska krångligt i spel, massa slag hit och dit. Sen så kändes det som det passar bättre i ett spel där rollpersonerna har någon sorts fast bas för sina resurser. I Ökenlegender där rollpersonerna flackar om kring mycket och har tur och otur runt vartannat kändes systemet för statiskt.
Funderar på att återgå till ett mer pengalikt system men istället mäta varors värden i resurser. Antalet resurser en vara är värd är en kombination av hur dyrbar en vara är och hur värdefull den är för spelarna. Tror även att det kommer vara ett svagt logaritmisk skala på varornas värde. En kniv kan kosta en resurs och en stridshäst fem resurser. Det stämmer ju inte rent pengamässigt men att lägga fem resurser på en pryl skär rätt hårt i rollpersonens ekonomi.
Varorna kan du sedan köpa för basresurser och skatter. Basresurser mäter ungefär hur gott ställt rollpersonen har och kan variera mellan ett och tio och ligger normalt på fyra, fem sådär. En rollperson är alltid garanterad att ha utrustning värt sina basresurser innan ett äventyr börjar. Vill de ha mer än så måste de ta av sina skatter.
Exempel en rollperson börjar ett äventyr och har fem i basresurser och tre skatter. Han har sedan tidigare ett svärd i utrustningslistan allt annat blev han av med i föregående äventyr. Svärdet är värt två resurser. Det ger att han är garanterad utrustning värd tre resurser till.
Han väljer en sköld värd en resurs, en näve facklor värd en resurs. Slutligen vill han gärna ha ett riddjur men det skulle kosta tre resurser. Så han tar två av sina skatter också.
Vad tros. Skulle det fungera, känns det enkelt eller känns det som det är lika bra att köra med pengar direkt utan att krångla med abstrakta enheter?