Nekromanti Det där om lajv..

Johan K

Gammal & dryg
Yeppps, såhär är det...
Jag har kommit till det stadiet då jag tänker mig att jag är farligt nära att börja lajva..
Trotts att man hållit på med rollspel sedan LÄNGE, så känner jag mig väldigt grön inom lajv..
Till & börja med, ni som lajvar.. Vilket lajv kan man som nybörjare hoppa in i & ändå få ut lite av det. Vad bör man tänka på när man lajvar..
Helt enkelt, skulle var trevligt att få nån form av 10 steg till att börja lajva, av er som är mer erfarna av lajv än vd jag är.

solvebring

Superhero
Tja, nu har jag bara lajvat tre gånger innan det att jag kom fram till att det inte var min tekopp. Men eftersom jag inte hann bli mer än nybörjare så tror jag att jag sitter i samma kunskapsbåt som du. De tips jag skulle ge är:

1. Se sig om i sin vänskapskrets efter lajvare som kan hjälpa en.
2. Rikta sig mot den genre som ligger en närmast. I mitt fall fantasy.
3. Börja med en mycket enkel och lättsam roll.
4. Hitta ett lagom stort lajv. Ett mycket litet lajv är kort och gott inte lika kul och ett alltför stort lajv kanske blir mustigt första gången.
5. Var beredd på att det kan bli dyrt även om man nu kan tillverka mycket själv. Ett rejält latexvapen är 500-1000:- till exempel, sminkprylar kostar också en del om de ska hålla och palla svett och väder en stund. Är man inte duktig på att sy kostar kläder och en del och metallrustningar som inte alla kan göra själv är en hel del pengar. ... Fast om man nu ska prova på och just därför tar en enkel lättsam roll så behövs inte allt det där. :gremsmile:

Förutom det så kan jag lova sig att du hittar hur mycket lajvsidor som helst om du googlar, alltifrån lajvsällskap till lajvguidar till lajvbutiker osv.

w176

Förlorad dotter
  • Hitta en arrangemang eller lajvförening som verkat trevlig. En bra förening eller arrangörsgrupp kan man ofta identifiera på en bra hemsida som tydligt besvara alla frågor osv. Hög medelålder på arrangörer och deltagare på bilder osv är också ett bra tecken.
  • Ring upp en kontaktperson prata. Är det en vettig förening eller arrangemang kan man oftast ringa arrangörerna.
  • När du anmäler dig eller prata i telefon med arrangören presentera dig som spelare tydligt. En arrangör kan mycket bättre placera in dig om de vet att du är 25+, van utemänniska och rollspelare sedan decennier tillbaka, än om de tror du är 17, från staaaaan med moppemustasch.
  • Hör om arrangören kan placera in dig eller ge kontaktuppgifter till en lämplig grupp eller följe att lajva med (bli dock inte inlurad att spela dräng på värdshuset om du inte vill jobba ihjäl dig).
  • Hör efter om de kan hjälpa dig hitta sovställe. (De flesta grupper med stora tält delar med sig)
  • Jag vet att du är en ute människa och van konventare och jättesocial. Annars skulle jag ge rådet att ta ett en dags arrangemang som första arrangemang, men för dig tror jag du kan kasta dig in i ett helglajv utan problem.
  • Väl en lagom roll. Som nybörjare ska man välja en roll där man för stund till stund kan välja vad man gör. Att spela i soldatgruppen som övar och står på vakt timmar om dagen, eller en byälste som kommer vara tvungen att sitta i möten hela tiden är inte optimalt. Som nybörjare vill man kunna ta en titt på olika delar av spelet och engagera sig i saker man känner för. Mitt råd är att välja en roll som dels kan ta hand om sig själv, inte är hjälplös men inte heller har makt över andra spelare. Skoggshuggare tex. Då är man en fri man, som kan ta vara på sig själv, som kanske har ett vapen och kan man våga gå i skogen även om det går rykten av orcher, samtidigt som man inte måste spela beskyddare och hjälte, och du kan gå in på värdshuset och ta en mugg cider och värma dig framför elden när du känner för det.
  • Lajvare har för mycket prylar. Även som storvuxen man kan man oftast hyra en basutrustningen av antingen förening eller privatperson. Hyr för en ärlig peng och diskutera i förväg vad du betalar om något blir skadat. Alternativt köp begangnat. Hyra är bra för att efter ditt första öajv har du bättre pejl på hur du vill köpa in, själv göra och köpa begagnat från folk när du börjar bygga upp en egen utrustning.
  • Hör noga efter med arrangören vad de gäller för utrustning på deras lajv.
  • Om du hamnar i en grupp som har sykvällar, eller lajvet har förberedelse helger, arbetshelger på området eller något sånt. Far på dom. Du får ut mycket mer av lajvet om folk känner dig lite grann off, för då kommer de spela mer med dig in.
  • Ha med godis av något inlajvig slag på på lajvet. Naturgodis, havrekakor, torkat renkött, russin, torkade äpplen, god ost osv. Bjud folk på det. Konstant. Folk är trötta, glömmer att äta och är frusna. Att bjuda folk på något att äta gör alla glada, skapar kontakt och skapar mysiga spelscener.

Doctor_Hell

Veteran
fanns en lajvbok jag läste när jag var inne på det där med att lajva fanns att låna på biblioteket där jag bor men kan för mitt liv inte minnas titeln på boken eller författarens namn

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Doctor_Hell said:
fanns en lajvbok jag läste när jag var inne på det där med att lajva fanns att låna på biblioteket där jag bor men kan för mitt liv inte minnas titeln på boken eller författarens namn
Levande rollspel av Hans Käll skulle jag tro att du menar. Det är nog fortfarande det bästa som finns om lajv i bokform på svenska, om så bara för att det inte finns så mycket annat. Finns på många bibliotek runt om i landet så jag tycker absolut man kan ta och kolla in den.

tull

Hero
Johan K said:
Till & börja med, ni som lajvar.. Vilket lajv kan man som nybörjare hoppa in i & ändå få ut lite av det. Vad bör man tänka på när man lajvar..
En informativ sak om nybörjarlajv: Jag (och typ hela lajvsverige utom enhörningen?) skulle säga att det inte finns något som heter nybörjarlajv.
Med det menar jag att arrangemangen inte bygger på hur bra man kan "lajva"/tolka sin roll/leva sig in/spela sin rollperson. Däremot finns det beroende på arrangemang olika krav på utrustning.
Det finns arrangemang med vad jag skulle kalla hard-core krav. En bekant till mig lajvar som Karolinersoldat t.ex. och i den kretsen har de sinnessjuka krav på utrustning. Graden på hur nybörjarvänligt ett lajv är skulle jag säga handlar om utrustning. Hur pass seriös klädsel man är villig att skaffa inför sitt första lajv.

Min högst generaliserade bedömning är att desto mer fantasy tema ett lajv har, desto mindre krav på utrustning. Så när du ser att ett lajv tar emot en massa magiker, alver, dvärgar, orcer och allehanda ting så kan du vara säker på att kraven inte är lika höga som om du skulle besöka ett mer nedtonat fantasylajv eller rent medeltidslajv.

Annars tycker jag en massa smart sagts redan.

w176

Förlorad dotter
Klädkrav och utrustning krav är dessutom ytterst en fråga om roll. Även lajv med mycket höga krav har roller där man med enkelhet som nybörjare kan nå upp till dem.

Eleria lajven (fd enhöringens nybörjarlajv) som fått mycket kritik ligger nu i egen regi i en egen förening och enhörningen själva har kvar sina andra kampanjer men högre krav. Jag kan själv gå i god för att Triadkampanjen håller underbart hög klass på spel, intriger, utrustning upplevelse.

KamiFisk

Hero
Lite saker som w176 glömde eller som jag inte lyckades läsa(är lite små trött).

.Ha med dig ordentliga saker att sova i. Det måste vara bekvämt och varmt. Det är simmpelt att sy in ett sovtäcke i något mer lajv enligt och samma sak med ligg underlag.

. Ät ordentligt tula inte med maten. Försök undvika prassliga förpackningar i den mån det går.Ha med dig en kexchoklad i reserv som du kan äta om det börjar krisa sig.

. Hitta en grupp med samma mål som du. Det är roligare att lajva i en grupp än att försöka komma in utifrån.

.Sveroks lajv kalendarie är bra för att kolla av vila lajv som finns.

Johan K

Gammal & dryg
Tackar Elin!!
Det var vad man kan kalla ett uttömmande svar.. =)
Skall ta fasta på det här & se var det bär hän.

/ Johan K, som tackar de andra för svaren.

Mr.Walker

Warrior
Jag var på några mindre lajv i mina tidigare tonår och har alltid haft ett intresse för lajv och främst för utrustning. Men jag tror jag aldrig kommer iväg, vet inte om det riktigt är min grej. Jag är alldeles för hemmatam för att släppa allt å åka iväg på ett lajv någonstans i skogen:S