Nekromanti Det där om ny telefon.

Johan K

Gammal & dryg
Hej på er!
Såhär är läget, min mobil börjar lite sjunga på sista versen & jag tänkte vara i tid & leta efter en ny innan den dör ut helt..
Dock är det lite speciella krav som jag tänker runt mobilen. Eftersom jag är ute i skog & mark mycket. Samt har minst 4 veckor fjäll varje sommar sedan, ett tag tillbaka.
Så det jag behöver av min mobil är först & främst dessa saker:
* Tålighet, att den tål att var ute i det fria en hel del.
* Stanbytid, att inte behöva oroa sig att den laddar ur snabbt. Med andra ord, hellvetes-stanbytiden of doooom är att föredra!!
* Ringa, sms:a såklart....
* När det gäller pris, så vetta hundan.. Men ett "lagom" pris kan man ju tänka sig.

Sedan om man kan trycka in lite lite mp3:or i musikväg & sådant så vore det trevligt juh.

Så min fråga till er, vad skulle du köpa för mobil. Om du var jag?

/ Johan K, som mest lurkar omkring på detta forum nuförtiden..

anth

Vetefan
Johan K said:
Googla på rugged phone, t.ex. de här.
Av dessa borde du garantera kunna få tag på Samsungtelefonerna och Sonytelefonen.

!Paxen

Swashbuckler
anth said:
Johan K said:
Googla på rugged phone, t.ex. de här.
Av dessa borde du garantera kunna få tag på Samsungtelefonerna och Sonytelefonen.
Man bör tillägga att du dock bör leta efter en mobil som har så få appar som följer med, dvs redan är inlagt. Det finns dom mobiler med appar som man inte kan avinstallera, och om man ska tro ryktet så kan vissa t om köra i bakgrunden utan att man vet det, vilket tar på batteritiden.

Alt skaffa en app där man kan ha kontroll över vilka appar som körs och stänga av dom när dom inte aktivt används.

Troberg

Sinister eater
Den här har jag hört mycket bra om, men har inte testat den själv:

http://catphones.com/b15-smartphone#.Unoluz5sPis

När det gäller batteritid så har jag några tips:

* Installera SetCPU (kräver att luren är rootad, men det är en baggis nuförtiden). Då kan du sätta den till att köra processorn långsammare när den inte behövs, och även sakta ner den lite när den behövs. Gör verkligen enorm skillnad! Jag har nog dubblerat batteritiden, bara på att den saktar ner när den inte har något annat bättre för sig än att sitta och hoppas "Ska han trycka igång skärmen? Ska han trycka igång skärmen?".

* Skärmen. Den drar mycket ström, så använd den smart. Några tips:
** Mörka färger drar mindre ström.
** Färger som bara använder en färg drar mindre ström.
** Röd drar minst ström. Med andra ord, ett mörkt, rött färgschema drar mindre ström.
** Använd inte aktiva skärmbakgrunder. De drar ström.
** Stäng av skärmen när du inte använder den.

* Stäng av WiFi, Bluetooth och GPS när du inte behöver dem.

* Stäng av telefonen om du inte behöver den och är långt från närmaste mast.

* Om du behöver verkligt lång batteritid, köp ett reservbatteri. Om inte annat, det skadar inte att ha ett nödbatteri liggande.

Zorbeltuss

Hero
Själv har jag länge använt Samsungs Galaxy Xcover, den skulle definitivt passa dina behov, men den är ganska slö, Sony har ju gjort sina tåliga telefoner men även om de tål vatten så tål de ju inte skit, något som är negativt om man ska vara ute.
Så av de nya telefonerna som finns är det den Cat B15 som troberg förslog och Samsungs Xcover serie min nuvarande är riktigt slö i att alla menyer och sådant då uppdateringarna för android ska ämnas åt snabba mobiler (suck) så jag skulle föreslå Samsung Galaxy Xcover II eller Cat B15, de två skillnaderna jag kan se på jämförelser är att Cat B15 verkar ha lite mer batteri (men det är intet sagt om batteritid (jag skulle gissa att Xcover II borde klara sig i ungefär en tio dagars tid på batteriet, då min är det tolv dagars)) och kosta 1000 kr mer.

/Zorbeltuss

rollspelspiraten

Swordsman
Hade jag varit som dig Johan så hade jag försökt hitta en gammal Nokia-mobil. Du kan göra i princip vad som helst med en gammal Nokia och batteritiden behöver du definitivt inte oroa dig över. Dock inga mp3-filer.

Leta efter nr1, nr 3 samt nr6 från vänster räknat.

En mobil du INTE ska skaffa dig är en iPhone grundat på dina krav.

Zorbeltuss

Hero
pappapiraten said:
Hade jag varit som dig Johan så hade jag försökt hitta en gammal Nokia-mobil. Du kan göra i princip vad som helst med en gammal Nokia och batteritiden behöver du definitivt inte oroa dig över. Dock inga mp3-filer.

Leta efter nr1, nr 3 samt nr6 från vänster räknat.

En mobil du INTE ska skaffa dig är en iPhone grundat på dina krav.
Anledningen att jag har en Samsung Galaxy Xcover är att jag förstört fyra av de mobilerna som finns på bild, det enda de är är stöttåliga och det är de inte i längden.

/Zorbeltuss

Zorbeltuss

Hero
Arfert said:
Jag vill ha en Nokia 2110. Old School.

Eller en Nokia 3110. Också cool.

Nokia 2110 hade E-mail vilket på den tiden var sjuukt avancerat, dessutom gjorde den sig bra i självförsvar då den var stor som en tegelsten på riktigt.

/Zorbeltuss

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Armbandsur har man så klart fortfarande. Ett analogt. Överlägset.
Jag har förstått att en del hunnit vänja sig vid att ha ett sånt där obekvämt jäkla band kring handleden, och vid att behöva läsa visarna istället för att bara läsa skrivna siffror (som ju är både snabbare och mer exakt), men jag ser verkligen ingen anledning att skaffa de vanorna om man inte redan har dem. =)

Max Raven

T12-kultist
krank said:
Arfert said:
Armbandsur har man så klart fortfarande. Ett analogt. Överlägset.
Jag har förstått att en del hunnit vänja sig vid att ha ett sånt där obekvämt jäkla band kring handleden, och vid att behöva läsa visarna istället för att bara läsa skrivna siffror (som ju är både snabbare och mer exakt), men jag ser verkligen ingen anledning att skaffa de vanorna om man inte redan har dem. =)
Flugor är coola. Armbandsur är coola. :gremsmile:

Arfert

Facit
Analoga mätare uppfattas snabbare av hjärnan, det är därför man har dem i bilar och flygplan. Det är bevisat effektivare.
Sen är en snygg klocka cool.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Analoga mätare uppfattas snabbare av hjärnan, det är därför man har dem i bilar och flygplan. Det är bevisat effektivare.
Bevisat oavsett vad personen ifråga vant sig vid mest innan? Är det alltså konstaterat att det är biologiskt och inte bara kulturellt?

Sedan kan jag tänka mig att det är vettigare för approximeringar - "en stund innan", "ungefär kvart över". Men jag föredrar digital display eftersom jag helst vill veta om klockan är 14:45 eller 14:46.

Dessutom är analoga tavlor fula.

Arfert said:
Sen är en snygg klocka cool.
Nej. =)
Eller snarare, de enda armbandsur jag sett som varit snygga, har definitivt inte varit designade att ha på sig en hel dag. Men mest ser armbandsur likadana ut...

Och även om det vore sant så skulle det fortfarande inte väga upp kravet på att vänja sig vid det extremt obekväma att ha något kring handleden hela tiden.

EDIT: Fast visst, om man kunde slippa att ha en ful klump kring handleden, och istället ha typ en under-huden-display på baksidan av handen eller på handleden, så skulle jag inte ha något emot om man kunde välja mellan analog eller digital display... =)

Jocke

Man med skägg
ot: klockor

Klockan har man i en av hällorna på jeansen, som Tyler Durden.
Bara för det så hittar jag ingen bild där Tyler har klockan så... har jag bara hittat på det?

Arfert

Facit
Ja det är bevisat, hjärnan plockar lättare upp och analyserar den typen av information... två till tre gånger snabbare, har jag för mig. Var ett tag sen jag pluggade ämnet. Och det har inte med vana att göra. Färre steg för hjärnan att avkoda. Av samma anledning att hjärnan snabbare tolkar ett stapeldiagram än en tabell. Även om det bara är 2-3 staplar/siffror.

Övrigt... tja, jag ser skillnad på olika armbandsur.. det finns fula, snygga, coola, tacky, etc etc. Precis som det finns varierande kvalitet på designen av till exempel mobiler eller personbilar.

Och man vänjer sig snabbt vid att ha en klocka på sig. Sen känner man sig naken om man inte har det.

Zorbeltuss

Hero
Hade haft det om jag kunnat finna ett nytt armband till mitt armbands ur.

/Luna Lovegood som gärna får tipps om var man köper billiga armband passande en antik Omega

Zorbeltuss

Hero
Seamaster, mekanisk, en av deras första modeller som inte behöver vridas upp om man använder dem.

/Zorbeltuss