Nekromanti Det där om reklam...

Troberg

Sinister eater
Exakt hur de kom till din hårddisk är inte väsentligt, eftersom det inte har finansierat din älskade TV-serie. Den har finansierats genom kanalavgifter, public service-skatt eller reklam.
Eller ideellt: http://en.wikipedia.org/wiki/Hidden_Frontier och http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Trek_fan_productions

Underskatta inte sådant, open source-tänket kommer stort även långt utanför programvara. Vi har:

* TV-serier
* Filmer (tex Elephant's Dream)
* Datorspel
* Två separata projekt för att ta fram open source-bilar, dvs en bil vars konstruktion är öppen och vilken tillverkare som helst kan bygga
* Möbler (PlayaTech har som mål att konkurrera ut IKEA från sin marknad genom öppna möbeldesigner)
* Hårdvara (OLPC är bästa exemplet, och i mitt tycke den viktigaste utvecklingen på datorområdet sedan mikrodatorn)
* Evenemang (Burning Man är väl bästa exemplet på ett sådant)
* Rollspel
* Porr (internet är flödat av fri amatörporr)
* Grödor (folk korsar fram nya grödor och släpper dem fria för användning)

Folk är helt enkelt beredda att producera saker gratis för den frihet det ger, för den frihet det ger att kunna använda saker utan att vara bunden av frihetsberövande licenser och för den frihet det ger att kunna förbättra och vidarutveckla andras produkter. Face it, den gamla modellen är på väg ut och med den sådant som skivbolag och reklamkanaler.

Jag såg nyligen en undersökning där man konstaterat att 68% av de som använder fri programvara använder mindre piratad programvara (eller, som det borde heta om man var konsekvent, befriad programvara). Med andra ord, de har två gratisalternativ, och förkastar det ofria alternativet.

Ett annat exempel: Någon artist, kommer inte ihåg vilken, släppte nyligen en skiva för nedladdning enligt en "betala så mycket du tycker att det är värt"-modell. Om jag minns rätt så fick han i medel precis under $4 per nedladdning, vilket är betydligt mer än vad ett skivbolag skulle gett honom. Dessutom fick han fler nedladdningar än den väntade skivförsäljningen.

Andra modeller för finansiering är tex SPP. Följ länken, det beskrivs även andra modeller där.

Folk tror att kopiering handlar om pris, men de har totalt missat poängen. Priset är oviktigt, vilket tex musikexemplet ovan visar. Det handlar om frihet, och folk är beredda att betala för den friheten.

Dewil

Skrivbordsgeneral
* Porr (internet är flödat av fri amatörporr)
Jag trodde det var så att Internet flödar av storbolagsporr som påstås vara amatörporr eftersom det säljer. Riktig amatörporr begränsar sig väl till "oj, råkade våra privata filmer hamna på nätet" och "din jävla subba, nu lägger jag ut mina nakenbilder på dig på nätet".

Ett annat exempel: Någon artist, kommer inte ihåg vilken, släppte nyligen en skiva för nedladdning enligt en "betala så mycket du tycker att det är värt"-modell. Om jag minns rätt så fick han i medel precis under $4 per nedladdning, vilket är betydligt mer än vad ett skivbolag skulle gett honom. Dessutom fick han fler nedladdningar än den väntade skivförsäljningen.
Radiohead.

Dewil

Troberg

Sinister eater
Jag trodde det var så att Internet flödar av storbolagsporr som påstås vara amatörporr eftersom det säljer. Riktig amatörporr begränsar sig väl till "oj, råkade våra privata filmer hamna på nätet" och "din jävla subba, nu lägger jag ut mina nakenbilder på dig på nätet".
Njä, det finns ju till exempel en uppsjö av YouTube-kopior med vuxen inriktning. Visst, det är säkert en del kommersiellt, men en del är bara för sunkigt filmat för att vara annat än äkta amatörer.

Coffe_Kanon

Swordsman
Det här med piratad programvara...[OT]

Åtminstonde när det kommer till film för min del så förstår inte jag vad bolagen gnäller om när det kommer till piratad film. Jag kan nämna flertalet exempel på DVD:er jag köpt tack vare att jag såg filmen i nedladdat format först. Samma sak gäller biobesök, att sitta och glo på en halvtaskig kvalitét på en liten datorskärm är inte samma sak som att se filmen på bio.

Så både biobeök och DVD-köp har skett just p.g.a att jag har laddat ner filmen ifråga först, och jag är på så vis nöjd med köpet, för jag vet om filmen ifråga är tillräckligt bra för att jag ska vilja äga den på DVD eller inte. På vilket sätt är det isåfall dåligt för filmbolagen att jag laddar ner film, när detta ändå leder till att jag gör köp jag blir nöjd med?

Eller iofs, nu tänker jag inte tillräckligt kapitalistiskt. Bolagen vill ju egentligen inte ha nöjda kunder, bara pengar. De ser väl hellre att jag får köpa grisen i säcken varje gång, eller bilda mig en uppfattning om hur pass bra en film är via dess trailers (vilket givetvis är väldigt svårt). De ser väl helst att jag "gamblar" bort mina pengar på biobesök och DVD-köp utan att ha en aning om hur bra filmen är innan, så att jag gör många köp där jag inte är tillfredsställd med min köpta produkt. Fast detta skulle ju inte deras PR-män/kvinnor säga rakt ut föstås.

Jag påstår inte att någon i tråden säger emot här, men jag undrar bara lite över hur bolagsägarna tänker när de påstår att de FÖRLORAR pengar på att jag laddar ner film och tittar på.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ze point: en gång i tiden så var den där TV-serien på din hårddisk något som sändes en gång i veckan. Lite efter det så kom de på DVD med fyra avsnitt per skiva. Först efter någon av dessa händelser kan de ha kommit i ett format som du kan ha på din hårddisk. Exakt hur de kom till din hårddisk är inte väsentligt, eftersom det inte har finansierat din älskade TV-serie. Den har finansierats genom kanalavgifter, public service-skatt eller reklam.
...och det jag säger är att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att betala - men inte på något av de sätt som erbjuds idag. Jag kan tänka mig, som jag skrivit förut, t.ex en fast avgift per månad som låter mig tanka ner hur mycket jag vill.

Det jag menar är mao att man bör fråga sig huruvida det nuvarande sättet att finansiera skapandet av TV-serier verkligen är optimalt i dagens samhälle. Tag mig själv som exempel: Jag byter tvångsmässigt kanal så snart reklamen dyker upp i rutan, och när jag handlar dikterar min plånbok vad jag köper. Sålunda är reklamen i mitt fall en ren förlustaffär för det företag som ju faktiskt "sponsrar" reklamen - de tjänar inte ett öre på att avbryta mina program med reklam.

krank

Antar att du känner till www.magnatune.com ?

krank

Re: Det här med piratad programvara...[OT]

Jag påstår inte att någon i tråden säger emot här, men jag undrar bara lite över hur bolagsägarna tänker när de påstår att de FÖRLORAR pengar på att jag laddar ner film och tittar på.
De förlorar, öh, "eventuell vinst". Själv tycker jag inte att jag har något nämnvärt dåligt samvete över att ha berövat någon "eventuella" pengar. Det känns lite schrödingers katt över det hela, måste jag erkänna.

//Krank, som äger fler legala filmer och spel än någon annan han känner, av ungefär samma anledningar som Coffe anger. Samma sak vad gäller rollspel...

krank

Kul att du har sån koll på mitt yrkesområde!
Tja, prove me wrong. Visa mig en reklam jag kan ställa mig bakom, både gällandes hur den är utförd, vart den sänds/placeras, vad den föreställer, vad den gör reklam för och så vidare. Jag har inte sett sådan hittills.

Det finns reklam som använt sig av bilder som varit estetiskt tilltalande, om de inte förfulats av en jävla företagslogo. Det finns musik jag tidigare gillat, innan det blev en jävla jingel för nån skit.

Kort sagt, just att det rör sig om reklam gör ofta att saker och ting blir fula - och företeelsen ser jag överhuvudtaget som vedervärdig. För att sätta mig på en kulturelitistisk plattform så har graffittitags och "kuk" skrivet på en toadörr mer konstnärligt och kulturellt värde, tillför mänskligheten mer i en enligt mig positiv riktning och är lättare att försvara på det moraliska planet.

PAX

Jordisk Äventyrare
Ännu bärre är att reklamkanalerna numera samkör sina reklamtider... Du byter från trean till fyran och ser Petter där. Skiftar vidare till femman och samma nylle där. Sexan, sjuan och åttan.... Någon annan som har märkt detta...

Nightowl

Champion
De flesta porrproducenter är i själva verket ganska små - ungefär som rollspelsföretag, ungefär. Något mer lönsamma, dock... men inte mycket.

Och många "stjärnor" är "amatörer" på det sättet att de inte har fått någon direkt utbildning i att "agera", och de har sällan det som sitt huvudjobb... men jag misstänker att det inte är det reklamen syftar på. :gremtongue:

Erik

krank

Ännu bärre är att reklamkanalerna numera samkör sina reklamtider... Du byter från trean till fyran och ser Petter där. Skiftar vidare till femman och samma nylle där. Sexan, sjuan och åttan.... Någon annan som har märkt detta...
Jag också. Numera byter jag till SVT när reklamen kommer, eftersom det är det enda sättet att slippa den. Visst missar jag oftast nån minut eller två av det jag egentligen tittade på, men iom att all känsla ändå dödas av den jävla reklamen så spelar det mindre roll. Jag missar hellre lite än jag ser reklam.