Troberg
Sinister eater
Eller ideellt: http://en.wikipedia.org/wiki/Hidden_Frontier och http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Trek_fan_productionsExakt hur de kom till din hårddisk är inte väsentligt, eftersom det inte har finansierat din älskade TV-serie. Den har finansierats genom kanalavgifter, public service-skatt eller reklam.
Underskatta inte sådant, open source-tänket kommer stort även långt utanför programvara. Vi har:
* TV-serier
* Filmer (tex Elephant's Dream)
* Datorspel
* Två separata projekt för att ta fram open source-bilar, dvs en bil vars konstruktion är öppen och vilken tillverkare som helst kan bygga
* Möbler (PlayaTech har som mål att konkurrera ut IKEA från sin marknad genom öppna möbeldesigner)
* Hårdvara (OLPC är bästa exemplet, och i mitt tycke den viktigaste utvecklingen på datorområdet sedan mikrodatorn)
* Evenemang (Burning Man är väl bästa exemplet på ett sådant)
* Rollspel
* Porr (internet är flödat av fri amatörporr)
* Grödor (folk korsar fram nya grödor och släpper dem fria för användning)
Folk är helt enkelt beredda att producera saker gratis för den frihet det ger, för den frihet det ger att kunna använda saker utan att vara bunden av frihetsberövande licenser och för den frihet det ger att kunna förbättra och vidarutveckla andras produkter. Face it, den gamla modellen är på väg ut och med den sådant som skivbolag och reklamkanaler.
Jag såg nyligen en undersökning där man konstaterat att 68% av de som använder fri programvara använder mindre piratad programvara (eller, som det borde heta om man var konsekvent, befriad programvara). Med andra ord, de har två gratisalternativ, och förkastar det ofria alternativet.
Ett annat exempel: Någon artist, kommer inte ihåg vilken, släppte nyligen en skiva för nedladdning enligt en "betala så mycket du tycker att det är värt"-modell. Om jag minns rätt så fick han i medel precis under $4 per nedladdning, vilket är betydligt mer än vad ett skivbolag skulle gett honom. Dessutom fick han fler nedladdningar än den väntade skivförsäljningen.
Andra modeller för finansiering är tex SPP. Följ länken, det beskrivs även andra modeller där.
Folk tror att kopiering handlar om pris, men de har totalt missat poängen. Priset är oviktigt, vilket tex musikexemplet ovan visar. Det handlar om frihet, och folk är beredda att betala för den friheten.