När jag spelat längre spelpass har det funkat ganska bra med att ta en paus då man snabbspolar förbi en bit (om man måste snabbspola alltså). När pausen är över får SL sammanfatta resan, men först frågar han spelarna vad de gjort på vägen - de har ju precis fått lite tid att tänka på det om de ville.
Till en äventyrsmodul jag skriver på håller jag på att sätta ihop en lista med resehändelser som SL kan ha tillhands. Det är givetvis bara menat som ett verktyg, men i grund och botten handlar det om ett antal val från spelarna i kombination med ett eller flera tärningsslag. Exempelvis kan de först få två eller tre vägar att välja mellan (samt vilka faror, fördelar och nackdelar som finns med respektive väg). Därefter kan de få chansen att utforska eller undersöka något på vägen, eller ägna sig åt egna sysslor. Beroende på var man befinner sig (zon- eller terrängmässigt) finns det också en risk att bli överfallen eller att få ett obligatoriskt encounter av något slag (vilket kan vara så enkelt som att en person som varnar dem från att fortsätta, men det kan också vara en hungrig hord med monster). Beroende på rollpersonerna själva kan de ha hört något rykte om området också, vilket troligtvis också kan påverka deras val.
?Jag försöker få in någon fungerande mekanik för att koppla resan till rollpersonernas bakgrund, men där har jag inte kommit så långt ännu.
?Och som sagt är det givetvis upp till SL om hen ska slumpa i tabellerna, hitta på själv, eller handplocka de delar som känns bäst.
Rymdhamster;n220057 said:
Ytterligare en väg att gå (haha) är att ta lite inspiration from samberättande. Gör ett klipp till att rollpersonerna kommer fram, men istället för att SL beskriver vad som hände, låt spelarna beskriva vad som hände på resan utifrån kartan. Låt dem själva komma på om de träffade några personer längst vägen, eller om de blev överfallna (och av vad i så fall) osv...
?Den här varianten har jag använt mig av ett par gånger tidigare, vilket har gått väldigt bra. Det fungerar dock allra bäst om spelarna redan känner till en hel del om världen och deras RP. Så, kanske inte vid första spelmötet eller andra, men sen går det finfint om det inte är så att SL behöver ha kontroll över vad som händer av någon anledning. Vet inte hur det skulle funka om de fick en lista på förslag på händelser och välja därifrån, men det skulle vara intressant att testa.