Nekromanti Det eviga resandet.

Zire

Swashbuckler
Man kan sköta längre resande mellan spelmöten. Spelmötet slutar med att rollpersonerna beger sig av och nästa spelmöte börjar med att rollpersonerna kommer fram till destinationen. Jag tycker det fungerar bra, man slipper krysta fram händelser men det ger ändå känslan av att resorna är långa, tidskrävande och mödosamma. Nackdelen är att det påverkar längden på spelmötet, så ibland kanske det blir kortare möten. Men ytterligare en fördel är att när man planerar eller läser på inför ett spelmöte så vet man vilket område det kommer att utspela sig i.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mitt vanligaste sätt att sköta resor är nog "klipp och sammanfatta". Kanske för att jag personligen tycker att resor tenderar att vara urtråkiga och har svårt att föreställa mig dem som intressanta. Jag föredrar resor jag kan utföra samtidigt som jag t.ex. läser en bok eller ser ett avsnitt av en TV-serie.

Tabeller har jag skitsvårt för. Dels sådär överhuvudtaget, men framför allt händelsetabeller. Det blir för mycket slump för mig; jag finner inget nöje i slump.

Det sätt att sköta resor jag gillat mest, som inte är "klipp och sammanfatta" är nog pointcrawl. Det är alltså ungefär som ett hex crawl fast man har vara kvar de intressanta bitarna... Det är en teknik jag lade in i Rotsystem och kompletterade ytterligare i Dina ängder gröna. Man bygger ett antal platser/noder som alla innehåller något hyfsat intressant, och så gör man så att spelarna måste välja rutt utifrån den information de kan tänkas ha vid varje nod. Då får man in aktiva beslut och prioriteringar, vilket jag tycker är hundra miljarder gånger mer intressant än slump, samtidigt som resandet blir intressant och samtidigt som man å ena sidan kan förbereda och slipper improvisera platser och händelser och å andra sidan inte behöver förbereda tusen hexrutor.

God45

#PrayersForBahakan
Bara... Ha inte resor som inte är kul eller viktiga? Bara klipp dem. Skärmen blir svart och sedan är man på Coruscant.

God45

#PrayersForBahakan
Tre solar;n220037 said:
Vi har nästan aldrig henchmen i vår grupp. Men hade vi det skulle resor vara ett utmärkt tillfälle för henchmen-händelser. De kanske blir kära, vill säga upp sig, hamnar i klistret osv
Låter du dina henchmen dejta på jobbet? o_O Tänk på alla riskerna att bli stämd! Eller att de snackar ihop sig mot dig? Eller vill vara föräldrar lediga och få betlat för det? Eller räddar sin älskade istället för guldet eller dig? Nej, det här måste du ta tag i.

Och vad är det för äventyrsgrupp du administrerar där du inte har minst en månads uppsägningstid? Snälla säg inte att dina anställda är timanställda. De kan ju inte bara säga upp sig i vildmarken.

da_bohz

Swordsman
När jag spelat längre spelpass har det funkat ganska bra med att ta en paus då man snabbspolar förbi en bit (om man måste snabbspola alltså). När pausen är över får SL sammanfatta resan, men först frågar han spelarna vad de gjort på vägen - de har ju precis fått lite tid att tänka på det om de ville.

Till en äventyrsmodul jag skriver på håller jag på att sätta ihop en lista med resehändelser som SL kan ha tillhands. Det är givetvis bara menat som ett verktyg, men i grund och botten handlar det om ett antal val från spelarna i kombination med ett eller flera tärningsslag. Exempelvis kan de först få två eller tre vägar att välja mellan (samt vilka faror, fördelar och nackdelar som finns med respektive väg). Därefter kan de få chansen att utforska eller undersöka något på vägen, eller ägna sig åt egna sysslor. Beroende på var man befinner sig (zon- eller terrängmässigt) finns det också en risk att bli överfallen eller att få ett obligatoriskt encounter av något slag (vilket kan vara så enkelt som att en person som varnar dem från att fortsätta, men det kan också vara en hungrig hord med monster). Beroende på rollpersonerna själva kan de ha hört något rykte om området också, vilket troligtvis också kan påverka deras val.
?Jag försöker få in någon fungerande mekanik för att koppla resan till rollpersonernas bakgrund, men där har jag inte kommit så långt ännu.
?Och som sagt är det givetvis upp till SL om hen ska slumpa i tabellerna, hitta på själv, eller handplocka de delar som känns bäst.

Rymdhamster;n220057 said:
Ytterligare en väg att gå (haha) är att ta lite inspiration from samberättande. Gör ett klipp till att rollpersonerna kommer fram, men istället för att SL beskriver vad som hände, låt spelarna beskriva vad som hände på resan utifrån kartan. Låt dem själva komma på om de träffade några personer längst vägen, eller om de blev överfallna (och av vad i så fall) osv...
?Den här varianten har jag använt mig av ett par gånger tidigare, vilket har gått väldigt bra. Det fungerar dock allra bäst om spelarna redan känner till en hel del om världen och deras RP. Så, kanske inte vid första spelmötet eller andra, men sen går det finfint om det inte är så att SL behöver ha kontroll över vad som händer av någon anledning. Vet inte hur det skulle funka om de fick en lista på förslag på händelser och välja därifrån, men det skulle vara intressant att testa.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
I Traveller är -- vilket spelnamnet antyder -- rymdskeppsresor väldigt vanliga och de är för det mesta händelselösa. Rollpersonerna ägnar sig då gärna åt utbildning. Detta är "canon" och skildras i bland annat Marc Millers roman Agent of the Imperium, där en av huvudpersonerna är både lärare i språk och elev i astrogation under en serie hyperrymdshopp mellan stjärnorna.

Zire

Swashbuckler
da_bohz;n220171 said:
?Den här varianten har jag använt mig av ett par gånger tidigare, vilket har gått väldigt bra. Det fungerar dock allra bäst om spelarna redan känner till en hel del om världen och deras RP. Så, kanske inte vid första spelmötet eller andra, men sen går det finfint om det inte är så att SL behöver ha kontroll över vad som händer av någon anledning. Vet inte hur det skulle funka om de fick en lista på förslag på händelser och välja därifrån, men det skulle vara intressant att testa.
Det går ju också att rikta frågan: Vad hände när ni passerade ruinen? eller Att det finns rövare i passet upptäckte ni ju. Vad var det som hände?