Nekromanti Det fysiskt påtagliga: ceremoniella props

Nightowl

Champion
Från Marcos tråd här nedan:
Tabellslag är bara blä för det känslomässiga, och jag vill få med det känslomässiga i spelet.
Därav Marcos ide om att använda kort (för att avgöra vem om någon av agenterna som är förrädare).

Jag har på sistone blivit mycket förtjust i... props. Fan, nu pratar jag svengelska. Rekvisita? Nä, det känns mer som ett sådant där fejkat tidningsurklipp från Call of Cthulhu. Verktyg, kanske.

Jag vet att det luktar jippo, och för den som hemskt gärna vill glömma att spelbordet existerar (ni inlevelsespelare) kan jag mycket väl tänka mig att det är helt fel, men jag har börjat gilla det.

Här är mina senaste griller: jag jobbar på någonting som ska få vara ospecifcerat än så länge, men jag kan ju säga att rollpersonerna har POÄNG de kan spendera på nåt. Inte riktigt "hjältepoäng", skit samma vad de gör, men de är spelets värdefullaste resurs.

Och jag kom på tanken att varje spelare har en hög pluppar och när han spenderar en måste han ge den till SL, men är det inte svårt med plupparna mellan spelmötena? Så då ändrade jag mig till att spelarna behåller plupparna... antingen liksom uppträdda på ett snöre, eller i en särskild behållare (t.ex. en påse).

Jag fegar nog ur så det här blir en alternativregel, men det jag vill veta är INTE att ni tycker detta är en dålig idé, om ni gör det, och inte heller att ni tycker det är skithäftigt, om ni gör det, eftersom ingendera uttalandet är särskilt hjälpsamt, utan:
1, Vad använder man bäst som marker för detta? Något som alla spelgrupper kan få tag på?
2, Är bandet med pluppar bättre en påsen/pungen med pluppar? Av vilka skäl? (Påsar är ju svårare att få tag i...)
3, Finns det något annat sätt där man kan symolisera att mer och mer av rollpersonens... liv, basically, inte i betydelsen hälsa utan som ett sammantaget begrepp, går åt? Något annat sätt att demonstrera valutan?
4, Vilka andra spel använder liknande... fysiska mekanismer för att realisera grejer i spelet rituellt, eller vad håken man ska kalla det?

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Jag älskar pluppar. Men hur svårt är det att skriva upp antalet pluppar på rollformuläret mellan spelmötena? Det är så vi hanterar det för tillfället i T12-systemet och det fungerar utmärkt.

Den bästa sortens pluppar är glaspärlor som man köper på Ikea.

/Dimfrost

Nightowl

Champion
Men hur svårt är det att skriva upp antalet pluppar på rollformuläret mellan spelmötena?
Det är inte lika starkt som att ha sina egna pluppar och se dem försvinna en efter en.

När jag var grabb och någon dog, så tog SL rollforumläret och skrev DÖD! med stora bokstäver på det. Sedan lades det i högen med allas rollpersoner som inte spelades just då. Om man brukade hålla reda på sitt formulär själv var man tvungen att ge det till SL. Om man dog på ett spektakulärt sätt noterades det på forumläret med lika stora bokstäver (DÖDAD AV SAURON/DÖDAD NÄR HAN BLEV VAMPYR/DÖDAD - PÅ -40 KP! etc).

Det kändes.

Erik

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det är inte lika starkt som att ha sina egna pluppar och se dem försvinna en efter en.
Men... du får ju se dem försvinna. Du ska ju bara anteckna hur många du hade kvar sen sist. :gremsmile:

F.ö. är pluppar bra. Mitt och wilpers klur hette rent utav pluppspelet bra länge innan vi kom på nåt bättre. Dimfrost har också rätt om vilka pluppar som är bäst. Dock kan pärlor på en tråd helt klart vara coolt också om man hittar på nåt mer kring det.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det är en till av de fina sidorna hos Bläck (ja, pluppspelet)... man ska vara klart samma kväll så man behöver inte minnas ett skit utom hur awesomeland såg ut när tåget kom fram. :gremwink:

w176

Förlorad dotter
Pärlor

Jag var på ett lajv (överrsaskande eller hur?) där vi var döda och vi hade ett liten hjärtformad pärla som representerade vår själ (som vi senare kunde bliav med eller lämna till lucifer m.m.) och det var grymt.

Att ha rituella föremål äger.

Jag tycker pärlor skulle vara grymt. Och gjärna i olika färg och kanske på ett band.

Det skulle kunna vara delar av rollpersonen skäl som man lämnade i från sig, och en pärla i varje färg för olika aspekter.

En vit pärla för de oskyldiga i en själ, en röd pärla för kärleken, en blå pärla för modet, en gul för viljan osv.

Då och då under spelet när det går illa så måste man ge upp en del av sin själ och ge den till SL. När man har slut pärlor har man gett upp hela sin själ.

Detta kräver dock att man lägger ut en hundralapp gemensamt i spelgruppen så att sl kan gå till hobbyaffären och köpa vackra pärlor i några färger.

Det är ju ett narativistisk grepp, men kanske har man i spelets verklighet har sin själ inte i form av ett abstrakt begrepp utan man har faktiskt sin själ i ett fysiska föremål. Då blir vi inlevelsespelare glada.

Nightowl

Champion
Re: Pärlor

Det skulle kunna vara delar av rollpersonen skäl som man lämnade i från sig, och en pärla i varje färg för olika aspekter.

En vit pärla för de oskyldiga i en själ, en röd pärla för kärleken, en blå pärla för modet, en gul för viljan osv.

Då och då under spelet när det går illa så måste man ge upp en del av sin själ och ge den till SL. När man har slut pärlor har man gett upp hela sin själ.
Det här är skitgrymt men kan vara väldigt svårt att använda i just mitt projekt, men jag lägger det på minnet för ett annat jag planerar, där det skulle passa perfekt!

Tack,
Erik

Rickard

Urverk speldesign
1, Vad använder man bäst som marker för detta? Något som alla spelgrupper kan få tag på?
Gem.

2, Är bandet med pluppar bättre en påsen/pungen med pluppar? Av vilka skäl? (Påsar är ju svårare att få tag i...)
Gem, gem. Helst plastgem. Stål gör kraftiga avtryck på rollformuläret.

3, Finns det något annat sätt där man kan symolisera att mer och mer av rollpersonens... liv, basically, inte i betydelsen hälsa utan som ett sammantaget begrepp, går åt? Något annat sätt att demonstrera valutan?
Om man inte kan få tillbaka "valutan" så kan du ha klippa pappersflikar på rollformuläret som man sedan river av... annars så finns gem.

4, Vilka andra spel använder liknande... fysiska mekanismer för att realisera grejer i spelet rituellt, eller vad håken man ska kalla det?
Alltså... gem. Det finns schystsa och billiga plastgem, stora som små, som dessutom finns i vissa bestämda färger. Det kan du säkert komma på något skönt delsystem om En kul tanke vore om hela spelgruppen hade ett fast antal gem som cirkulerar inom gruppen och sedan kan man exempelvis se att spelare Erik har fått två av Lasses gem, då Lasse brukar ha röda gem.

Gemen kan du också sätta på rollformulären (som man sedan kan fästa andra papper på). De kan ha en tendens att fastna i annat och därför trilla av, men det är sällan eller om du har rejält dålig koll på rollformulären.

Men... sammanfattningsvis kan jag nog föreslå gem. :gremwink:

/Han som gillar skarpt att ha pluttar (och som en gång lät spelarna ha tända ljus som symboliserade deras livslåga)

Troberg

Sinister eater
Jag brukar föredra pokermarker. Färgkodade, stapelbara och man kan lätt jämföra antal genom att jämföra staplarnas höjd.

Om man har hund så kan man trä upp Frolic på ett snöre. Då har man dessutom slumpmekanismen klar, ju svårare slag desto längre ska man dingla med snöret framför doggen...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Om jag förstått det rätt...

...så föreslår du alltså gem? :gremshocked:

I did not see that coming!

/Robert som tyckte att Han var väldigt inne på gem i sitt inlägg :gremwink:

PS. Rätt använt kan jag tänka mig att gemen fungerar bra såsom Han säger, men pokerälskaren i mig håller med Troberg med marker. Jag skulle dock vilja ha en sorts markör som på något sätt anknöt till rollspelet på något sätt. Litegrann så att det går att maskera/motivera det i spelet.

Troberg

Sinister eater
Re: Om jag förstått det rätt...

Jag skulle dock vilja ha en sorts markör som på något sätt anknöt till rollspelet på något sätt. Litegrann så att det går att maskera/motivera det i spelet.
Patroner (tömda på drivmedel, såklart) som växlas mot tomhylsor!

Behöver man vapenlicens för att köpa ammo, eller är det bara för vapnen?

Pom

Swashbuckler
Tändstickor. När man förbrukar dem tänder man dem och håller upp dem tydligt och dramatiskt.

Farligt för folk med långa och ostyriga luggar, men ganska häftigt i rätt sammanhang.

Robert Jonsson

Re: Om jag förstått det rätt...

Wooo... Jag ser det som en utmärkt markör i ett nutidsspel där ammo är viktigt. Säg zombie survival horror! :gremlaugh:

Nightowl

Champion
Tack för alla svar!

Bra idéer med marker, patroner och tändstickor, men tyvärr fel känsla, för det är en väldigt för-för-för-industriell setting.

Men i vilda västern hade pokermarker varit guld, liksom patroner.

Erik

Robert Jonsson

Re: Tack för alla svar!

Det blir ju alltid lättare att komma med förslag om du droppar lite mer om stämningen i och info om världen.

Annars fungerar det ju alltid om du går ut och plockar sten från naturen och använder som marker. :gremwink:

Nightowl

Champion
Ber om ursäkt!

Jag kan inte säga för mycket just nu. Non-disclosure agreement. Men "civiliserat" men långt innan industrialismen. Om du dök upp med en tändsticka skulle du antagligen kunna köra det gamla tricket och lura dom att du är en trollkarl eller gud.

Men jag har fått bra ideer för framtida projekt! Jag har andra grejer på gång. :gremsmile:

Erik