Nightowl
Champion
Från Marcos tråd här nedan:
Jag har på sistone blivit mycket förtjust i... props. Fan, nu pratar jag svengelska. Rekvisita? Nä, det känns mer som ett sådant där fejkat tidningsurklipp från Call of Cthulhu. Verktyg, kanske.
Jag vet att det luktar jippo, och för den som hemskt gärna vill glömma att spelbordet existerar (ni inlevelsespelare) kan jag mycket väl tänka mig att det är helt fel, men jag har börjat gilla det.
Här är mina senaste griller: jag jobbar på någonting som ska få vara ospecifcerat än så länge, men jag kan ju säga att rollpersonerna har POÄNG de kan spendera på nåt. Inte riktigt "hjältepoäng", skit samma vad de gör, men de är spelets värdefullaste resurs.
Och jag kom på tanken att varje spelare har en hög pluppar och när han spenderar en måste han ge den till SL, men är det inte svårt med plupparna mellan spelmötena? Så då ändrade jag mig till att spelarna behåller plupparna... antingen liksom uppträdda på ett snöre, eller i en särskild behållare (t.ex. en påse).
Jag fegar nog ur så det här blir en alternativregel, men det jag vill veta är INTE att ni tycker detta är en dålig idé, om ni gör det, och inte heller att ni tycker det är skithäftigt, om ni gör det, eftersom ingendera uttalandet är särskilt hjälpsamt, utan:
1, Vad använder man bäst som marker för detta? Något som alla spelgrupper kan få tag på?
2, Är bandet med pluppar bättre en påsen/pungen med pluppar? Av vilka skäl? (Påsar är ju svårare att få tag i...)
3, Finns det något annat sätt där man kan symolisera att mer och mer av rollpersonens... liv, basically, inte i betydelsen hälsa utan som ett sammantaget begrepp, går åt? Något annat sätt att demonstrera valutan?
4, Vilka andra spel använder liknande... fysiska mekanismer för att realisera grejer i spelet rituellt, eller vad håken man ska kalla det?
Erik
Därav Marcos ide om att använda kort (för att avgöra vem om någon av agenterna som är förrädare).Tabellslag är bara blä för det känslomässiga, och jag vill få med det känslomässiga i spelet.
Jag har på sistone blivit mycket förtjust i... props. Fan, nu pratar jag svengelska. Rekvisita? Nä, det känns mer som ett sådant där fejkat tidningsurklipp från Call of Cthulhu. Verktyg, kanske.
Jag vet att det luktar jippo, och för den som hemskt gärna vill glömma att spelbordet existerar (ni inlevelsespelare) kan jag mycket väl tänka mig att det är helt fel, men jag har börjat gilla det.
Här är mina senaste griller: jag jobbar på någonting som ska få vara ospecifcerat än så länge, men jag kan ju säga att rollpersonerna har POÄNG de kan spendera på nåt. Inte riktigt "hjältepoäng", skit samma vad de gör, men de är spelets värdefullaste resurs.
Och jag kom på tanken att varje spelare har en hög pluppar och när han spenderar en måste han ge den till SL, men är det inte svårt med plupparna mellan spelmötena? Så då ändrade jag mig till att spelarna behåller plupparna... antingen liksom uppträdda på ett snöre, eller i en särskild behållare (t.ex. en påse).
Jag fegar nog ur så det här blir en alternativregel, men det jag vill veta är INTE att ni tycker detta är en dålig idé, om ni gör det, och inte heller att ni tycker det är skithäftigt, om ni gör det, eftersom ingendera uttalandet är särskilt hjälpsamt, utan:
1, Vad använder man bäst som marker för detta? Något som alla spelgrupper kan få tag på?
2, Är bandet med pluppar bättre en påsen/pungen med pluppar? Av vilka skäl? (Påsar är ju svårare att få tag i...)
3, Finns det något annat sätt där man kan symolisera att mer och mer av rollpersonens... liv, basically, inte i betydelsen hälsa utan som ett sammantaget begrepp, går åt? Något annat sätt att demonstrera valutan?
4, Vilka andra spel använder liknande... fysiska mekanismer för att realisera grejer i spelet rituellt, eller vad håken man ska kalla det?
Erik