Nekromanti Det fysiskt påtagliga: ceremoniella props

Troberg

Sinister eater
Re: Om jag förstått det rätt...

"Behöver man vapenlicens för att köpa ammo,"

Ja.
Attans. Behöver man vapenlicens för att beställa den från utlandet via internet?

Bunny

Crazy like a fool
"När jag var grabb och någon dog, så tog SL rollforumläret och skrev DÖD! med stora bokstäver på det. Sedan lades det i högen med allas rollpersoner som inte spelades just då. Om man brukade hålla reda på sitt formulär själv var man tvungen att ge det till SL. Om man dog på ett spektakulärt sätt noterades det på forumläret med lika stora bokstäver (DÖDAD AV SAURON/DÖDAD NÄR HAN BLEV VAMPYR/DÖDAD - PÅ -40 KP! etc)."

Men... vi gjorde exakt likadant när jag var grabb. Detta är säkert inget unikt, men det fick mig att tänka till lite. Det måste ändå ha skiljt ungefär 10 år mellan tidspunkterna, plus en halv kontinent (för visst var du norrlänning redan då?).

Vi skrev DÖD på diagonalen, med tillräckligt stora bokstäver för att fylla hela pappret. Ofta blev de tre bokstäverna både understrukna och överstrukna också. Det skulle aldrig råda någon tvekan.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Attans. Behöver man vapenlicens för att beställa den från utlandet via internet?
Du behöver särskilda tillstånd för import av vapen och krigsmaterial. Kontakta Inspektionen för strategiska produkter och bered dig på avslag.

Troberg

Sinister eater

Du behöver särskilda tillstånd för import av vapen och krigsmaterial. Kontakta Inspektionen för strategiska produkter och bered dig på avslag.
Attans. Jag antar att det även gäller antika vapen (senare halvan av 1800-talet har ju faktiskt rätt så passande patroner för många spel)?

Är det där en hård regel, eller är det ungefär som att man egentligen inte får köpa hem bättre bekämpningsmedel än vad som finns i Sverige, men det är mest en vänskaplig rekommendation?

Kanske man kan runda det om man är utomlands en längre tid, man kan ta hem lite pryttlar som annars är begränsade om man tar dem som flyttsak?

Enklast är dock nog att be någon bekant med vederbörliga papper.

Kanske man borde bryta ut den här deltråden?

G

Guest

Guest

Om det är patroner du är ute efter så finns det ju lösa att köpa... Men synd att tråden inte dök upp för ett halvår sedan då hade du kunnat få en halv ICA kasse med blandad ammo, från .22 till .50. :gremcrazy:

Troberg

Sinister eater

Om det är patroner du är ute efter så finns det ju lösa att köpa...
Någon länk till var de kan köpas?

Men synd att tråden inte dök upp för ett halvår sedan då hade du kunnat få en halv ICA kasse med blandad ammo, från .22 till .50.
.50 på ICA?!?!? Wow, inte ens ICA Tjärna har det! (Borlängeinternt skämt)

Big Marco

Läskig

Någon länk till var de kan köpas?

Ofta ligger det och dräller hylsor vid skjutfälten. Iaf i kaliber .22LR för de orkar ingen samla in och ladda om. Men även 9mm Luger och .45 ACP kan man hitta. Dock är det mer sällsynt med revolverammo (.38 Special, .357 Magnum, .44 Magnum) då det är enkelt för skytten att återanvända hylsorna (då de inte flyger åt alla håll).

Eller så åker du till USA och köper tomhylsor i kubik...