Mogger
Hipsteranka
Nej, nej. Allt handlar inte om gott vs ont men den objektivt moraliskt redan avgjorda konflikten tar bort en stor del med det jag gillar med rollspel. Det blir lite som att se slutet på filmen först, och sedan se resten. Det jag vill åt vet jag redan. Jag vill ju spela för att upptäcka detta! Inte avgöra det i förväg!Jag förstår rakt av vad din tes är. Jag bara håller inte med. Jag ser inte alls kopplingen till att allt därför måste handla om kampen mellan gott och ont, absolut att den kommer färga vad som sker, det är ju antagligen därför vi väljer att ha det som en komponent i en berättelse. Men ser inte alls att det prompt måste vara att dra lans för de godas skull/de ondas skull och inte "vad är min plats i den här världen och hur kan jag garantera att inte skadas/dra nytta av/inte dras in i" något större. Ibland kanske svaret på en sådan sak är "det går inte".
Sen ogiltigförklarar jag rakt av att inte en protagonists valmöjligheter i en scen i en bok skulle vara om inte precis så ialf likartad nivå av öppenhet som de en spelares karaktär i precis samma scen skulle ha, du kan gå höger eller vänster eller rakta fram? Du kan slåss för djävulen eller gud eller spotta på marken och börja plöja åkern? Vad gör du?
Edit: @Leon skrev visst nästan exakt samma sak...