Quadrante
Grisbonde
Så, du är i lag med en pusseldeckare eller ett mysterium. Vilka två saker är viktigast för dig, som hjälper dig att spelleda? Namnlistor? Handouts? Tips på sidospår? eller vad ... ?
Sammanfattande (punkt-)lista med det man måste veta. Så man slipper läsa och leta i texten ... antar jag?En ruta som berättar vilka ledtrådar som finns att hitta och vart de leder. Kolla tex Masks of Nyathotep för exempel.
Nej. Håll det rent.Uppskattas äventyrsfrön, namnlistor, och sånt eller känns det viktigare att hålla ”äventyrsmaterialet” rent?
Det håller jag med om. Ska de finnas så bör det tydligt markeras som något avvikande.sidointriger utan bäring på huvudmysteriet helst inte.
Jag menade svårslagna som i jättebra. Älskar flödesschema som bas för att hålla reda på intrigen.Håller med om att flödesscheman är svårt att göra bra, även om jag hellre läser dem så vill man ha tydligheten av en lista.
Dito, tycker de är det bästa. Men de är fortfarande svåra att göra bra. Enklare med en lista.Jag menade svårslagna som i jättebra. Älskar flödesschema som bas för att hålla reda på intrigen.
Gillar angreppssättet och strukturen men har än inte hittat ett sätt att berätta så här. Däremot att låta samma ledtråd finnas på flera ställen, med viss nyansskillnad eller att olika leder i samma riktning.En introduktion som löst sammanfattar a) vad du gillar med äventyr, b) vad äventyret går ut på, c) vad som förväntas av spelarna.
- Ledtrådar utbrutna ur platser/föremål/personer. Bättre att bara ha en bunte ledtrådar och placera dom när spelarna rör sig i miljön.
- Samma sak gäller personlighetsdrag.
- Detta ovan gör förberedelserna otroligt mycket enklare, eftersom du slipper håller reda på en massa saker.
Tror det jag gillar, om det är mysterier och pussel på gång, är en lättöverskådlig "såhär ligger det till", eftersom det gör det lättare att hantera hur spelare interagerar med saker och ting. Så helst inte en tågordning att följa, utan just en summering som gör det möjligt att lösa det som ska lösas även på okonventionella sätt.Vilka två saker är viktigast för dig, som hjälper dig att spelleda?
När det gäller pusseldeckare och mysterium så är det absolut viktigaste att det finns tillräckligt med ledtrådar och att äventyrskaparen förstår vad en ledtråd är. Three clue rule är en bra utgångspunkt.Så, du är i lag med en pusseldeckare eller ett mysterium. Vilka två saker är viktigast för dig, som hjälper dig att spelleda? Namnlistor? Handouts? Tips på sidospår? eller vad ... ?