Det här äventyret kräver ... (att spelleda)

Quadrante

Grisbonde
Så, du är i lag med en pusseldeckare eller ett mysterium. Vilka två saker är viktigast för dig, som hjälper dig att spelleda? Namnlistor? Handouts? Tips på sidospår? eller vad ... ?

Theo

Hero
Jag tänker att det beror på hur komplext och rörigt intrig- och ledtrådsnätet är. Är det ganska litet och enkelt kan ett diagram eller flödesschema vara väldigt bra, är det stort och komplext blir det mer överskådligt med 'upptäcktslistor'.

Quadrante

Grisbonde
Själv uppskattar jag brus, inspirationsmaterial som inte direkt hör till, men som ger atmosfären i storyn/miljön/världen som ska förmedlas. Men tänker att andra kanske bara ser det som en infodump som döljer det viktigaste.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
1. Flödesschema som visar platser/personer och vilka ledtrådar som leder till vad.
2. En tydlig tidslinje över vad som hänt, så att jag som SL kan improvisera nya ledtrådar ifall spelarna kommer på något smart sätt att snoka.

Bonusar: SLP:er som är intressanta och skiljer sig åt, bilder på SLP:erna, handouts med och utan ledtrådar, tydliga platsbeskrivningar.

Det är kul med "extrabös" i form av detaljerad info om SLP:er och platser, typ som i Tatters of the King där random SLP:er kan ha bibliografier och allt möjligt. Jag läser snabbt och att det blir mycket text stör mig inte alls.

Men det enda jag behöver är 1 och 2, samt kanske SLP-listan.

Sedan gillar jag när allt som handlar om en plats finns på samma ställe, lite som i 4e-äventyren och i Gradient Descent osv. SLP:er, platsbeskrivning, ledtrådar in och ut. Så man slipper bläddra.

Quadrante

Grisbonde
Ja, läsordning är knepigt eller egentligen inte, men osnyggt om man ska göra det tydligt och sorterat. Sen finns det fler sätt att sortera infon, efter plats, efter person, efter en progression/tidsflöde och så vidare.

Rickard

Urverk speldesign
  • Ledtrådar utbrutna ur platser/föremål/personer. Bättre att bara ha en bunte ledtrådar och placera dom när spelarna rör sig i miljön.
  • Samma sak gäller personlighetsdrag.
  • Detta ovan gör förberedelserna otroligt mycket enklare, eftersom du slipper håller reda på en massa saker.
En introduktion som löst sammanfattar a) vad du gillar med äventyr, b) vad äventyret går ut på, c) vad som förväntas av spelarna.

Quadrante

Grisbonde
  • Ledtrådar utbrutna ur platser/föremål/personer. Bättre att bara ha en bunte ledtrådar och placera dom när spelarna rör sig i miljön.
  • Samma sak gäller personlighetsdrag.
  • Detta ovan gör förberedelserna otroligt mycket enklare, eftersom du slipper håller reda på en massa saker.
En introduktion som löst sammanfattar a) vad du gillar med äventyr, b) vad äventyret går ut på, c) vad som förväntas av spelarna.
Gillar angreppssättet och strukturen men har än inte hittat ett sätt att berätta så här. Däremot att låta samma ledtråd finnas på flera ställen, med viss nyansskillnad eller att olika leder i samma riktning.

Quadrante

Grisbonde
Gillar när ledtrådar kan hittas på ”fel plats” ges till ”fel person” och/eller blir en ledtråd efter att flera bitar dykt upp. Till och med att ledtrådar kommer från oväntade håll utan att man letar.

Så jag kanske redan gör lite så som @Rickard föreslår här ovan. Hmm

entomophobiac

Pistoler & Mord
Vilka två saker är viktigast för dig, som hjälper dig att spelleda?
Tror det jag gillar, om det är mysterier och pussel på gång, är en lättöverskådlig "såhär ligger det till", eftersom det gör det lättare att hantera hur spelare interagerar med saker och ting. Så helst inte en tågordning att följa, utan just en summering som gör det möjligt att lösa det som ska lösas även på okonventionella sätt.

Detta för att min erfarenhet är att spelare sällan gör som de "ska" göra.

Så, du är i lag med en pusseldeckare eller ett mysterium. Vilka två saker är viktigast för dig, som hjälper dig att spelleda? Namnlistor? Handouts? Tips på sidospår? eller vad ... ?
När det gäller pusseldeckare och mysterium så är det absolut viktigaste att det finns tillräckligt med ledtrådar och att äventyrskaparen förstår vad en ledtråd är. Three clue rule är en bra utgångspunkt.

Den andra saken som är viktig är att get går att bemöta mysteriet på olika sätt och ta olika vägar igenom det, att undvika "regisserade scener" som kommer i en viss ordning etc.

Det är också viktigt att tidigt ge en bra överblick över hela situationen tidigt. Mysteriet skall vara för spelarna att lösa, inte för spelledaren att lista ut i prepp.