Nekromanti Det här med äventyr

Finns det fler SL än jag där ute i världen som är för lata för att skriva ner isna äventyr utan improviserar ihop det mesta från en grundidé... egentligen är det ganska osmart i.o.m. att man glömmer en del detaljer, men funkar ändå rätt bra. Hur gör man för att bli motiverad att skriva ner alla detaljer... behöver tips här..hjälp...

"I may be small but I can still kick your ass!"

DanielSchenström

Swashbuckler
Oj.

Det finns några morötter till att anteckna flitigare och det är att spelarna inte ska kunna tala om för en saker man glömt och att äventyren blir bättre. Men det ska ju inte var ett tvång. Jag tror att man får träna sig i att föra anteckningar för att det inte ska bli jobbigt. Det är alltså mest en fråga om man bryr sig omsin prestation eller inte och till vilken grad.

Om du liksom improviserar fram äventyren behöver du egentligen inte anteckna förutom under spel. Hur mycket man behöver göra innan man börjar beror på en s minne. Man behöver inte heller skriva en novell i varje äventyr, utan bara de viktigaste stödorden som inför klassfördrag.

Daniel "Warduke" Schenström

Heh, tack för att du orkar svara på mina frågor denna sena timme *ler*
Jo, men många av mina äventyr blir väldigt lyckade ändå... det är bara när jag glömmer saker som det riktit känns...dålit... men de behövs nog nån mer morot än att spelarna inte ska kunna anmärka på att man har glömt nåt...för ibland går de så länge mellan mina spelmöten att ingen av oss kommer ihåg nåt...de behövs alltid resumé innan *skrattar o skäms*... men jag får ävl förbättra mej kanske.. äh, jag vet inte...
Nåt annat förslag då?
Nånting som höjer stämningen i äventyr?

"I may be small but I can still kick your ass!"

DanielSchenström

Swashbuckler
Du vet om jag svarar på allt det där har jag snart ingen anledning att skriva artikel till Codex om Spelledande :gremsmile: (reklam för sig själv, vad gör man inte; )

Men omgivningsstämning kan byggas upp med ljudeffekter, musik, bilder på väggarna, färgade lampor och dylikt.

Innuti äventyret kan man försöka fånga stämningen genom att använda rösten för att understryka stämningen, tyst och lugn när den onde skurken överlägset talar ner till hjältarna, snabb och hektisk när det är strid.

Om man har en viss stämning genom hela äventyret kan man förstärka det i beskrivningen, glada äventyr med solsken, blommor, trevliga slp, eller äventyr med mycket regn, mörker, otrevliga och fåordoga slp.

Har man bilder kan det också vara en hjälp.

Daniel "Warduke" Schenström

Rising

Vila i frid
Jag har oxå idéer!

Jag är en HÄNGIVEN improviserar-SL, och några av norra europas allra mest värde-urkiga äventyr har faktiskt jag varit upphovsman till! (jo, jag looovar)

Här är nåra tips:
Du kan improvisera precis ALLT, bara ha en övergripande dramatologisk struktur med åtminstone två "turning-points", där äventyret vänder sig och överraskar spelarna. (typ; "här har ni demonkulan ni bad oss hämta, gamle druid. Men varför skrattar ni så ondskefullt? Och varför förvandlar ni er till en befjädrad monstervampyr och tuggar på mina vänner?" eller "Vänta nu, är NI den fagra prinsessan vi lagt ner så mycket energi på att kidnappa? Alltså no offense, men när konungen beskrev er sa han att ni hade lockigt hår ner över halva ryggen. Vi tog för givet att det skulle börja någonstans på huvudet!" osv)

Dessutom behöver du åtminstone två karismatiska SLP. Överdriv järnet (enklare att överdriva när man improviserar.) Jag brukar sno karaktärsdrag från barnprogramsfigurer, men eftersom jag härmar så dåligt så tror mina spelare att jag kommit på alldeles egna personligheter. (Tänk dig kapten Haddocks personlighet på den gamle trollkarlsstofilen spelarna måste hånka med sig på sina äventyr. -Eller en stöddig Pelle Fant, fast i skepnad av den unga Amazondrottningen som spelarna måste förhandla med. Så länge du inte knakelibrakar, så märker de inte vem förlagan är!)

De enda detaljer man måste "skriva upp" (ned?), det är kartor. För improviserar du kartor, då tycker spelarna att du suger gammal spindelkonung.

Dessutom brukar det bli fel och dumt. ("Va, är det här hela slottet? Var sover vakterna, då?" "-Eh, när ni undersöker toaletten ser ni en lönndörr bakom medecinskåpet som leder ner i en underjordisk grottgång...")

Ja, det var väl det. Egentligen borde jag väl ha kommenterat Daniels inlägg här, men nu orkar jag inte klicka tillbaka och föra in det här inlägget vid diskussionens början. Sådeså.

/Rising

Spelledaren: "Du kan inte hugga resen i huvudet. Han är för stor för det!"

Bonnläppspelaren: "Vaddårå? Hurdå stor?"

Spelledaren: "Ja, hrm... vänta nu... äh, han är typ lika stor som, som..."

Bonnläppspelaren: "Lika stor som SILON?! (hans enda referensram, tydligen)"

Eksem

Champion
Re: Jag har oxå idéer!

Haha, kan inte du posta inlägg lite oftare, jag skrattde säkert fyra gånger när jag läste ditt inlägg.

Och jag håller med, improvisera aldrig kartor.

Improvisation

Få dina spelare att skriva krönikor. Då skriver de ned allt viktigt och du kan läsa igenom dem om du glömt något. Mina spelare skriver varsin krönika medan vi spelar och vi startar varje spelmöte med att läsa upp förra mötets krönikor så att allas minne frächas upp och den som flest tyckte var bäst får några exp. points. Vi spelar WHFRP och bästa krönika får 10 p i EDD är väl 1 erfarenhetspoäng vettigt DoD6 har jag ingen aning. För att vinna ska krönikan vara utifrån rollpersonens perspektiv och den ska vara innehållsrik. Numera skriver mina spelare ca 2 A4 varje 4 timmars spelomgång. Det är väldigt roligt att läsa dem och man kan där finna äventyrsideer. Det har hänt att jag läst vad de skrev för månader sen och hittat små äventyrsuppslag.

Stefan G

Veteran
Det där med äventyr.

<table width=70%><tr><td>
Jag föreslår att du först och främst skriver ner de viktigaste delarna av äventyret i någon form av stödord eller "mindmap" =)
En tidslinje är också att rekommendera, då får du lite bättre struktur på det hela. Använd sedan dessa hjälpmedel för att "plugga in" äventyret - det viktigaste är att du har den grundstomme som du tänkt improvisera från klar i huvudet =)

//Stefan Gunnarsson
</td></tr></table>

Detta är en överpretentiös signatur.

Hasse

Hero
"Hur gör man för att bli motiverad att skriva ner alla detaljer... behöver tips här..hjälp..."

Tja genom att skriva ner ett äventyr ordentligt så kan du lägga ut det på nätet sola dig i glansen av all beröm det det får. Vidare så kan du skicka in det till Sveroks scenariobank och vinna deras bidragstävling där. Är det rikigt bra och du är bra markandasföra dig så kanske du till och med kan få Riotminds att publicera det.

En annan morot är som du själv är inne på för att du inte skall glömma en del detaljer för iom att du kommer ihåg detaljerna så blir det ett bättre äventyr som gör så att de du spelar med har ännu roligare vilket borde vara den bästa moroten av alla till varför du skall skriva ner dina äventyr ordentligt.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Rickard

Urverk speldesign
Re: Jag har oxå idéer!

"<EM>De enda detaljer man måste "skriva upp" (ned?), det är kartor. För improviserar du kartor, då tycker spelarna att du suger gammal spindelkonung.</EM>"
Håller med. Det enda jag själv gör är att skriver ner några namn samt gör kartor. Men om du nu måste improvisera kartor så kolla ändå några ggr bakom spelledarskärmen för att "jämnföra kartor".
Annars kan spelarna lätt veta om de kommit rätt lr inte..

Nu råkade detta utveckla sig till ett tips för nybörjare. Inte meningen..

Jag är själv dålig på att anteckna detaljer men här kan vara ett sätt att ta ett steg i rätt riktning:
Ha kapitel som i en bok med en överskrifter. Och efter det kan man ha någon detalj, kanske en beskrivning över nåt som är coolt lr en SLP som ska ge en ledtråd.

/[color:green]Han</font color=green> som kollar in <B>Rising</B>s profil och hoppas på fler inlägg från denne