Hmm, man skulle ju kunna go the road of tidningar och ha med reklam för spel i sina spel?Sapient said:Du tycks vara inne på idén om "1000 fans", fast lite blygsammare. Det är en idé om att utnyttja en viss grupps förmodade högre vilja att lägga pengar i viss utsträckning, för att få något som de är lite mer intresserade av än genomsnittet (för att de är fans, eller i detta fall rollspelare).
Svaret här är: inte alls! Jag har inte köpt någon reklam, och knappt ens nämnt spelet på något internationellt forum. Jag är helt enkelt mer road av att skriva spel än av att göra reklam för dem.Jag vet inte hur Supergänget jobbat med marknadsföring [...]
Nej alltså, du missförstår.Niklas73 said:Krille har redan sagt det - its mission impossible.
Fast hur många betalar för annonser när målgruppen räknas i hundratals om man har tur?Stjärnskott said:Tidningar som säljs är inte inkomstbringande på det de säljs för, men de har reklam i sig och blir därför inkomstbringande. Samma sak för rollspel kanske? Säg, ta ett par tusen för en helsida...
Det är därför som de flesta som gör rollspel har ett riktigt jobb.Niklas73 said:Missförstå mig inte, jag är entusiast och entreprenörsglad men det här håller inte.
Och sedan märker man att man tjänar pengar på sällskapsspelet, samlarkortspelet och dataspelet, men inte på rollspelet. Så det läggs ner.Så man får göra ett rollspel som har tillhörande sällskapsspel, samlarkortspel, datorspel och massa andra tjänster, expansioner och erbjudanden tillsammans med reklamplatser och annonser...
Eller så säljer man rollspelslicensen till något korkat flarne som i princip jobbar gratis.Gurgeh said:Och sedan märker man att man tjänar pengar på sällskapsspelet, samlarkortspelet och dataspelet, men inte på rollspelet. Så det läggs ner.Så man får göra ett rollspel som har tillhörande sällskapsspel, samlarkortspel, datorspel och massa andra tjänster, expansioner och erbjudanden tillsammans med reklamplatser och annonser...
Nej alltså, det är väl så att man licensierar brädspelet, kortspelet och dataspelet - mot att få sitt namn i stora bokstäver på respektive omslaget ("efter det kända rollspelet av ...") och pengar nog att trycka - andra upplagan av - rollspelet med träsnitt på Lessebos dyraste papper och sälja med riktiga gludtackor som props???Krille said:Eller så säljer man rollspelslicensen till något korkat flarne som i princip jobbar gratis.Gurgeh said:Och sedan märker man att man tjänar pengar på sällskapsspelet, samlarkortspelet och dataspelet, men inte på rollspelet. Så det läggs ner.celledor said:Så man får göra ett rollspel som har tillhörande sällskapsspel, samlarkortspel, datorspel och massa andra tjänster, expansioner och erbjudanden tillsammans med reklamplatser och annonser...
Hehe... Tänker du på någon speciell?Krille said:Eller så säljer man rollspelslicensen till något korkat flarne som i princip jobbar gratis.Gurgeh said:Och sedan märker man att man tjänar pengar på sällskapsspelet, samlarkortspelet och dataspelet, men inte på rollspelet. Så det läggs ner.Så man får göra ett rollspel som har tillhörande sällskapsspel, samlarkortspel, datorspel och massa andra tjänster, expansioner och erbjudanden tillsammans med reklamplatser och annonser...