DoD Det här med att modellera viktiga personer i ett äventyr

Theo

Hero
Varför skulle man bygga SLP enligt de reglerna?
Vi vill väl inte tillbaks till DnD3e-tiden?
Utan en åsikt i sakfrågan: "tillbaks till DnD3e-tiden" är en ganska underlig beskrivning av vad som varit standard i typ alla BRP-spel (med DoD23 som ett av mycket få undantag) från sent 70-tal till nutid.

Bolongo

Herr Doktor
Utan en åsikt i sakfrågan: "tillbaks till DnD3e-tiden" är en ganska underlig beskrivning av vad som varit standard i typ alla BRP-spel (med DoD23 som ett av mycket få undantag) från sent 70-tal till nutid.
Så tillbaks till 70-talet? Det är ju ännu värre! ;)

Halloj! Sorry för sent inhopp i tråden. Vad gäller att göra en SLP-magiker mer tålig i strid finns det flera sätt (som vi använde på Dakoth och andra i Ärans väg), som att ge dem defensiva besvärjelser som Stenhud och ett helt gäng nivåer i hjälteförmågan Tålig för att boosta KP ordentligt. Sen är det alltid bra att ge en mästermagiker några minioner som kanonmat. :)
Vad gäller förmågan att svinga svärd och andra metallvapen är det lite lurigare. Som andra har föreslagit skulle jag dock låta SLP:n ha ett vapen tillverkat av någon sorts specialmaterial (obsidian eller någon sorts specialmetall), så är det problemet också löst. :)

Tarsus

Warrior
Betyder inte en sådan regel att allt man behöver göra för att neutralisera en trollkarl är att kasta järnfilspån i klister på honom eller ett nät med metallringar hängandes i sig och så vidare?

PS: Förtrollat cur bouilli kanske är en lösning? Och räknas spjut som att man håller i metall?

Bolongo

Herr Doktor
Betyder inte en sådan regel att allt man behöver göra för att neutralisera en trollkarl är att kasta järnfilspån i klister på honom eller ett nät med metallringar hängandes i sig och så vidare?
Nu är kanske detta fullkomligt OT eftersom det skulle husregla om en central del i det aktuella spelet...

Men din kommentar gav mig en Insane Insight: tänk om det var tvärtom? Alltså, tänk om användandet av magi förstörde metall i sin närhet? Det skulle förklara varför magiker inte bär det, och även ge dem ett slags naturligt skydd mot fiender med metallvapen.

(Jag fick nog idén av att ha läst mycket Rivers of London på sistone - där magi fräter sönder elektronik, och på sikt även hjärnor.)

Theo

Hero
Jag häpnar lite över att nya Drakar behållit den gamla järngrejen. Den skapar så mycket mer problem än den löser.

JohanL

Champion
Jag häpnar lite över att nya Drakar behållit den gamla järngrejen. Den skapar så mycket mer problem än den löser.
Anledningen är väl den vanliga - man vill inte att magiker ska ha rustning, samtidigt som det inte finns någon särskild anledning till att magiker inte ska kunna ha rustning.

Caligo

Swashbuckler
Grejen är, tycker jag, att man vill ha en swordmage eller paladin-typ - som kan lite magi och bär lättare pansar (typ halv ringbrynja) och lättare vapen (typ värja). Att fixa så att magikern överlever är inte så svårt - det viktiga är väl "känslan" och stilen med pansar.
Kan man inte göra en specialförmåga eller någon klass/arketyp/yrke med en sådan förmåga?
D&D-präster finns inte antar jag (rustning/vapen och heliga besvärjelser)?

Organ

Out of time, out of mind
Grejen är, tycker jag, att man vill ha en swordmage eller paladin-typ - som kan lite magi och bär lättare pansar (typ halv ringbrynja) och lättare vapen (typ värja). Att fixa så att magikern överlever är inte så svårt - det viktiga är väl "känslan" och stilen med pansar.
Kan man inte göra en specialförmåga eller någon klass/arketyp/yrke med en sådan förmåga?
D&D-präster finns inte antar jag (rustning/vapen och heliga besvärjelser)?
Visst kan man det. Jag skulle kunna tänka mig en besvärjelse eller magitrick som låter kastaren kunna använda magi även med järnföremål på kroppen, VP-kostnaden beroende på mängden järn. (Mest passande magiskola är väl Elementalism eller Mentalism.) Tycker man att det möjligen skulle bli för OP så kan man alltid låta all kastning med järn på kroppen i kombination med detta sker med nackdel.