Nekromanti Det här med level drain...

Nightowl

Champion
XP

Bli av med XP, det är ju snudd på energy drain, ett öde värre än döden som sagt!
I mitt älskade OD&D fanns en alternativregel som säger att magiker får XP första gången de gör ett visst magiskt föremål... :gremgrin:

Men bara första gången. Så man vill göra många olika om man nu ska göra något.

Erik

Pom

Swashbuckler
Re: XP [OT och lite onödigt nära ANT]

I mitt älskade OD&D fanns en alternativregel som säger att magiker får XP första gången de gör ett visst magiskt föremål...
Hrm. Var det inte också där (i någon gazetteer) som otäckheten med att förbruka XP för att göra magiska föremål först dök upp? :gremcrazy:

Nightowl

Champion
Re: XP [OT och lite onödigt nära ANT]

Var det inte också där (i någon gazetteer) som otäckheten med att förbruka XP för att göra magiska föremål först dök upp?
Jupp - det är så dvärgar gör magiska föremål - dom lägger bokstavligen ned sin själ i det.

Fast jag minns någon urgammal Dragon-artikel med liknande tema. Intet nytt under solen.
Erik

cogitare

Swashbuckler
Re: Påfyllning, tack...

Fast jag snackade inte om wands, utan staves. Tack för svaret i vilket fall
Jag tänkte att då de är av samma karaktär(ungefär) så fungerade kanske de båda sorterna av magiska föremål analogt i det här fallet?

C.

Pom

Swashbuckler

Jag tänkte att då [wands & staffs] är av samma karaktär(ungefär) så fungerade kanske de båda sorterna av magiska föremål analogt i det här fallet?
Du har tyvärr alldeles rätt. Wands kan inte heller laddas om på något ekonomiskt sätt i grundreglerna.

Feliath

Swashbuckler
Re: Ladda om

Vad tror ni om att ta bort den regeln? Blir det obalanserat?
Min kampanj skulle bli en katastrof om jag gjorde det. Ett absolut vrak.
Jag kan inte tala för den genomsnittliga kampanjen, men i min där det finns landägande RP och långa uppehåll (In game-tid) skulle rollpersonerna formligen bada i magisk shit om det saknades regulatorer förutom pengar.
Jag misstänker att det kan bli rätt jobbigt även om man håller sig till Wealth by Level-tabellen som klister, helt enkelt för att det blir mycket mindre kostsamt för RP att opta sin beväpning och utrustning efter sina egna skills. Med hittade magiska föremål får man liksom ta vad man får.
Also, utan XP-kostnaden (som ju innebär att man inte kan göra föremål värda mer än 25 gånger ens överskjutande XP) blir det mycket lättare att göra dyra, farliga saker. Spells kan man köpa, liksom.
Jag gillar att ha tillverkningen mest som ett supplement.

/Feliath — tycker en magiker nu att det är värt det att halka efter sina kumpaner får han väl göra det

cogitare

Swashbuckler

Där ser man. Då har jag lärt mig något nytt idag också.

Tackar :gremwink:

C.