Nekromanti Det här med privilegier och att sparka bakut

Nabu

Warrior
TheSod said:
Ja, och många andra tyckte den var missriktad redan från början. Själv tycker jag t.ex. absolut att nördhobbies är världsfrånvända (fast som krank säger, är verkligen resultatet av matchen mellan AIK och Djurgården viktigare än resultatet av duellen mellan Luke och Darth Vader? Egentligen?) men som jag redan sagt håller jag inte med om att nördar därför är världsfrånvända, eller att tanken att nördiga saker som rollspel kan ge nåt viktigt bara är "en illusion".
Klokt sagt, jag kanske missade vissa saker i artikeln. Det var ju rätt sen igår när jag läste den, och jag känner inte igen det du säger där (som sagt, säkert mitt fel).

TheSod said:
Nej. Mina hantlangare är redan nu på väg till din bostad för att konfiskera alla dina egna tankar, och jag rekommenderar att du ger upp dem utan motstånd.
Jaja, självklart är jag er lydige undersåte! Skämt åsido så ber jag om ursäkt för det där, jag missuppfattade det du skrev och ville bita tillbaka lite. My bad.

Doomhamster

Swordsman
Nabu said:
TheSod said:
Nej. Mina hantlangare är redan nu på väg till din bostad för att konfiskera alla dina egna tankar, och jag rekommenderar att du ger upp dem utan motstånd.
Jaja, självklart är jag er lydige undersåte! Skämt åsido så ber jag om ursäkt för det där, jag missuppfattade det du skrev och ville bita tillbaka lite. My bad.
Det är okej, hoppas du förlåter att jag skämtade till det lite...

Bunny

Crazy like a fool
Ymir said:
Kulturens uppgift är inte att vara samhällsrelevant, och kulturs värde avgörs inte av dess samhällsrelevans. Möjligen kan man argumentera för att kulturens syfte är att utforska mänskligheten och dess villkor, men det kan fantasy och scifi göra lika bra som någon annan genre (och äger härvidlag rentav en alldeles unik relevans, i det att fantasy är knuten till det äldrehistoriska kulturarvet medan scifi är visioner om vår framtid).
Jag ser att du försöker göra ett likhetstecken mellan nördkultur och annan "eskapistisk" kultur, och jag håller inte med dig. Det ligger något i vad Eksem uttryckte i småpraten härom veckan, att just nu är vi den målgrupp populärkulturen försöker anpassa sig till ("vi" = 80-talist, nörd, man, medelklass). Det görs via ett tilltal som inkluderar nördreferenser, pseudoakademiskt flum och protagonister som kunde ha varit våran pojkrumspolare eller syftar till att vara våran förebild.

Min poäng är att nördkulturen förtjänas att ses separat från vad som kommit tidigare. A Clockwork Orange, Solaris och Metropolis är inte barn av nördkulturen.

Ingen ville se filmer som "synliggjorde arbetsklassen" på 50-talet, och ingen vill det nu - sådant är och förbli prettofilmens domän,och det är fan inte många malmöiter som nånsin sätter sin fot på Panora. Kulturen har alltid varit eskapistisk, och nördkulturen snor knappast utrymme från diskbänksrealism och socialrelevanta samtidsskildringar, utan snarare från svärd- och sandal-filmer, överklassromanser, krigsepos, och storvulna tragedier, den sortens stuff som hela film- och romankulturen bestått av de senaste...err...4000 åren? (Lägg till den muntliga kulturen, för vad är den enormt rika sagotradition som ALLA människor i ALLA fucking historiska kulturer varit del av, om inte nördig eskapism?).
Visst håller jag i stort med dig om din mainstream-analys, men det är felaktigt att säga att det alltid sett ut likadant. Solens rike, Schindlers list, Trainspotting eller varför inte The Full Monty har också tillhört mainstream-fåran (vilket vittnar om ett helt annat tilltal 85-95), och inom litteraturen så har också Det går väl an, Strindberg, Ivar Lo-Johansson, Vilhelm Moberg och Selma Lagerlöf tillhört mainstream-fåran trots sin "samhällsrelevans". Även nu sticker Slumdog Millionaire och Katarina Wennstams böcker idag ut bland mainstream-utbudet, men vad de har gemensamt är att de inte har ett nördigt tilltal.

Viljan att fly verkligheten en stund är inte nördens privilegium [...]
Nej, men så undviker du också att gå in på vad i detta som faktiskt är nördens privilegium.

så jag tänker sälla mig till kören och ropa "saftmongo" angående den där debattartikeln.
Jag står mig både på val av tillmäte och att du känner att du behöver ställa dig över din meningsmotståndare på det där sättet.

Doomhamster

Swordsman
Bunny said:
Viljan att fly verkligheten en stund är inte nördens privilegium [...]
Nej, men så undviker du också att gå in på vad i detta som faktiskt är nördens privilegium.
Kan inte du förkarla vad som är nördens privilegium då? För vi håller inte med dig, så vi har uppenbarligen inte förstått.

så jag tänker sälla mig till kören och ropa "saftmongo" angående den där debattartikeln.
Jag står mig både på val av tillmäte och att du känner att du behöver ställa dig över din meningsmotståndare på det där sättet.
Tillmälet åsido - Bunny, ta inte det här på fel sätt, men varken du eller artikelförfattaren har särskilt mycket på fötterna när det gäller att försöka ställa sig över sin meningsmotståndare. IMO, förstås.

Arfert

Facit
Har onte nördar alltid funnits (som gillat Solaris och så vidare), det är bara termen som är ny?

Übereil

Swashbuckler
TheSod said:
Tillmälet åsido - Bunny, ta inte det här på fel sätt, men varken du eller artikelförfattaren har särskilt mycket på fötterna när det gäller att inte försöka ställa sig över sin meningsmotståndare. IMO, förstås.
Jag la in det feta för det kändes som du missade det själv, TheSod.

Übereil

Bunny

Crazy like a fool
TheSod said:
Förresten, om du så gärna vill att saker ska "vara utagerade" så kan du väl ändra ditt eget tonläge. Det där inlägget andades ganska mycket "men snälla lilla Sodden, om du bara tänker kommer du inse att jag och artikeln har rätt" och det är ärligt talat fruktansvärt arrogant.
Jag betackar mig från att jag på något sätt skulle ha använt min kommentar för att klappa dig på huvudet. Vad får du det ifrån? I mitt tonläge finns varken "men snälla lilla Sodden" eller någon annan arrogans. Du övertolkar, och istället är det du som väljer att vara raljant och förlöjligande. Vad än du nu tycker att mitt inlägg "andades" så kan jag bara konstatera att det är hos dig det problemet ligger.

Doomhamster

Swordsman
Ubereil said:
TheSod said:
Tillmälet åsido - Bunny, ta inte det här på fel sätt, men varken du eller artikelförfattaren har särskilt mycket på fötterna när det gäller att inte försöka ställa sig över sin meningsmotståndare. IMO, förstås.
Jag la in det feta för det kändes som du missade det själv, TheSod.

Übereil
Beror helt på hur man uttrycker sig, Über.

Bunny

Crazy like a fool
TheSod said:
Tillmälet åsido - Bunny, ta inte det här på fel sätt, men varken du eller artikelförfattaren har särskilt mycket på fötterna när det gäller att försöka ställa sig över sin meningsmotståndare. IMO, förstås.
Du letar in ett nytt sätt att kritisera vad jag gjort och inte gjort i varje inlägg du gör. Jag pallar faktiskt inte att diskutera med dig under de formerna. Ha en trevlig dag.

Bunny

Crazy like a fool
  • Troll är i särklass den mest högljudda subgruppen inom grupper och även om de endast utgör en försvinnande minoritet kan de få det att låta som om de representerar en majoritet.
  • I den mån unga kvinnor och tjejer förekommer inom grupperingar där trollning är ett fenomen deltar även dessa i den aktiviteten (alltså, lika stor andel av kvinnorna tar anonymitetens mask för långt, som männen). Detta förutsätter ju dock att de upplever samma kultur, vilket alltså i längden innebär att det finns fler män som trollar än det finns kvinnor. Detta är dock på grund av kulturtillhörighet snarare än kön.
  • Sexism är helt klart ett problem i många delar av samhället (detta baseras dock till stor del på att jag litar på de kvinnor jag pratat med, snarare än på egen erfarenhet).
  • Efter att ha läst själva artikeln om nördkulturen (som jag efter att ha läst den här tråden tyckte verkade rätt felriktad) så är jag böjd att hålla med. Jag anser mig själv vara en nörd, men jag är medveten om att jag är rätt världsfrånvänd. För mig är det ett uttryck för att jag dels ser för mycket intressant i saker som inte tillhör alldagens värld, och dels för att jag är medveten om att jag är annorlunda (en kompis med autism brukar säga att jag på många vis tycks fungera likadant). Varför resten av forumet har problem med artikeln kan jag dock inte säga någonting om. Dock, som tidigare påpekats är väl referensen till "arbetarklassen" i artikeln någonting som känns lite illa valt.

Doomhamster

Swordsman
Bunny said:
TheSod said:
Du letar in ett nytt sätt att kritisera vad jag gjort och inte gjort i varje inlägg du gör. Jag pallar faktiskt inte att diskutera med dig under de formerna. Ha en trevlig dag.
Snyggt gjort. Du gör ett provocerande inlägg, hävdar att alla som säger emot dig bara värnar om sitt privilegium eller inget har förstått, lägger diskussionen på akademisk nivå och hävdar att det bara är ovilja att förstå som gör att andra... tja, inte helt förstår, påstår att du är underbart klar och tydlig med hur du kommunicerar och att alla missförstånd absolut inte kan ha med dig att göra, och när folk på allvar börjar ifrågasätta dig blir du "för trött" och klipper av diskussionen i stället för att förklara nåt.

Om din avsikt med den här tråden var att demonstrera användandet av ett flertal klassiska härskartekniker så tycker jag du gjort bra ifrån dig.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
"manlig rovdjurssexualitet"

:gremlaugh:

Jag läste ditt inlägg fyra gånger utan att riktigt förstå vad du ville ha sagt (två gånger med alldeles för mycket whiskey innanför västen, och två gånger i nyktert tillstånd). Det kan mycket väl vara min fattningsförmåga som lämnar en del att önska, men oavsett vilket så tror jag inte att jag kan bidra med något till diskussionen eftersom jag inte förstår vad du menar.

Jag tycker mig ha uppfattat att du är arg och ogillar att bli motsagd, och att du uppfattar verkligheten som mer svartvit än vad jag gör. Det kan jag ha full respekt för, men det i kombination med att jag har svårt att förstå det du skriver gör att jag inte tror att ytterligare diskussion kommer bli vidare kreativ.

Så jag ska be att tacka för mig, och tacka för alla "tummen upp" jag fått av andra forumiter i den här tråden. Stay tuned for more Vitulv in another thread.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Bunny said:
TheSod said:
Förresten, om du så gärna vill att saker ska "vara utagerade" så kan du väl ändra ditt eget tonläge. Det där inlägget andades ganska mycket "men snälla lilla Sodden, om du bara tänker kommer du inse att jag och artikeln har rätt" och det är ärligt talat fruktansvärt arrogant.
Jag betackar mig från att jag på något sätt skulle ha använt min kommentar för att klappa dig på huvudet. Vad får du det ifrån? I mitt tonläge finns varken "men snälla lilla Sodden" eller någon annan arrogans. Du övertolkar, och istället är det du som väljer att vara raljant och förlöjligande. Vad än du nu tycker att mitt inlägg "andades" så kan jag bara konstatera att det är hos dig det problemet ligger.
Att skuldbelägga den som känner sig förminskad, och hävda att det är dennes eget fel (eller problem), är en av tyngdpunkterna i manlig härskarteknik. Det tycker jag är extremt tråkigt att behöva se på forumet, särskilt i en tråd som behandlar just det här ämnet.

Bunny

Crazy like a fool
TheSod said:
Bunny said:
TheSod said:
Snyggt gjort. Du gör ett provocerande inlägg, hävdar att alla som säger emot dig bara värnar om sitt privilegium eller inget har förstått, lägger diskussionen på akademisk nivå och hävdar att det bara är ovilja att förstå som gör att andra... tja, inte helt förstår, påstår att du är underbart klar och tydlig med hur du kommunicerar och att alla missförstånd absolut inte kan ha med dig att göra, och när folk på allvar börjar ifrågasätta dig blir du "för trött" och klipper av diskussionen i stället för att förklara nåt.

Om din avsikt med den här tråden var att demonstrera användandet av ett flertal klassiska härskartekniker så tycker jag du gjort bra ifrån dig.
Vet du vad, jag hade gärna givit mig in i en diskussion med dig om de viktiga och intressanta saker du faktiskt tar upp (för det gör du, med all ärlighet, vid flera tillfällen i den här tråden), men jag skräms ifrån att beblanda mig för att du är så förbaskat otrevlig.

Att du rabblar upp är en lång rad vantolkningar och svepande relaterar till "ett flertal klassiska härskartekniker" är jättebra exempel på att du inte är beredd att lägga denna diskussion på en nivå där jag kan tänka mig att delta.

Bunny

Crazy like a fool
Vitulv said:
"manlig rovdjurssexualitet"

:gremlaugh:

[...]

Jag tycker mig ha uppfattat att du är arg och ogillar att bli motsagd, och att du uppfattar verkligheten som mer svartvit än vad jag gör.
Jag har ingen aning vad du anspelar på, men det här med förlöjligande behärskar du verkligen till fullo.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Låst diskussion

Då denna diskussion urartat till »du är dum«, »nä, DU är dum«, »nä, för DU är faktiskt ännu dummare« tar jag helt enkelt och låser den. <div>
</div> <div>Tack och hej. </div>