Låt oss diskutera skador.
Vi stöter på skador i de allra flesta rollspel. Hur sköts det?
Ofta med någon form av räknare som går ner tills man får nackdelar (minus på slag), slås ut eller dör. I vissa fall (ST t ex) så får man fortlöpande minus på slagen tills man blir utslagen/dör.
Är det här ett bra sätt att hantera skador? Nja, säger jag, det beror på.
För D&D t ex är "Hit Points" inte ren skada, utan en blandning av tur, uthållighet och annat bös som används för att hjälten ska undvika att dö (det är när man "glömmer av" det här som det blir skumt, som att en medusa automagiskt gör en till sten permanent när man har 200 HP t ex).
Kan det finnas andra sätt att sköta det på? Säkerligen. Men vilka?
Vi stöter på skador i de allra flesta rollspel. Hur sköts det?
Ofta med någon form av räknare som går ner tills man får nackdelar (minus på slag), slås ut eller dör. I vissa fall (ST t ex) så får man fortlöpande minus på slagen tills man blir utslagen/dör.
Är det här ett bra sätt att hantera skador? Nja, säger jag, det beror på.
För D&D t ex är "Hit Points" inte ren skada, utan en blandning av tur, uthållighet och annat bös som används för att hjälten ska undvika att dö (det är när man "glömmer av" det här som det blir skumt, som att en medusa automagiskt gör en till sten permanent när man har 200 HP t ex).
Kan det finnas andra sätt att sköta det på? Säkerligen. Men vilka?