Nekromanti Det här med Zoner, förflyttning och avstånd

Max Raven

T12-kultist
Vi har varit inne på det här lite innan, men:
Zoner är, vad jag förstått, ett sätt att abstrahera både omgivning/miljö och förflyttning/avstånd.

Men hur får man det att fungera bäst?

När jag påtat i Stable Orbit med det här återkommer jag till att avstånd inte är meningsfullt utöver förflyttning, medan zoner som miljöer med egenskaper är det som är mest intressant (bland annat som skydd, fara med mera). Det känns som att jag kommer behöva dissekera det lite för att få det som jag vill ha det.

Max Raven

T12-kultist
Okej, det här har jag fått fram så här långt:

Zoner är inte ett nytt påfund. De ska finnas som mekanik redan i ett rollspel från 80-talet, Crimson Cutlass (där man spelar pirater).

I FATE, åtminstone, beror zoners storlekar och egenskaper på kontexten. En biljakt har större zoner på grund av fordon involverade.

Vad jag känner spontant är att zoner har lite för mycket i sig för att fungera exakt som jag vill, men att de har många bra idéer som jag gillar.

Mitt personliga problem är att avstånd är för viktiga för zoner, imho. I en biljakt känns det som att hela motorvägen kan fungera som en zon (iaf som man börjar på), och att man använder sig av andra mekaniker för att sköta jaktdelen, till exempel med Krafter (ex om man har en kraft som gör vägen farlig för motståndare) och/eller med Komplikationer (som i Dungeon Worlds, t ex). Medan jakt kan vara ett specialfall är jag fortfarande simplist - mekaniker ska vara få, enkla och ge maximal rörlighet.

Om man håller (uppskattade) avstånd och zoner isär så tror jag det fungerar bättre för mig, men sedan kommer förflyttningen (som oftast är 1 zon per förflyttning) och gör det krångligt igen. Jag tror jag föredrar att man förflyttar sig relativt något eller någon, men det är smidigare om man flyttar sig mellan platser.

Jag får ta och vända lite till på det.

Krille

Super Moderator
Enligt min åsikt och erfarenhet fungerar zoner bäst när de inte har något med avstånd att göra.

I rollspelsstrid är avstånd egentligen inte en större faktor. De inträffar inom slutna eller begränsade utrymmen och såpass nära att man kan kötta varandra. Inte ens i modern eldstrid är det en större faktor: jag läste någonstans att enligt FBIs statistik inträffar 90 % av eldstrider idag inom 20 fot, och 70 % inom 10 fot (och ca 20 % av avfyrade skott resulterar i en träff, och 90 % av träffarna innebär att man lever men är nere för räkning).

Så avstånd är normalt sett inte något man behöver ta hänsyn till. Det är när man börjar kuta efter folk som det är det, och då talar vi mer hastighet. Motsatt slag, någon?

Viktigare är vad som man når, inte för att det är långt bort utan för att något är i vägen – en soffa, ett bord, en vägg, whatever. Och det är där zoner kommer in. En zon är helt enkelt ett utrymme som på något sätt är avgränsat och har sina särskilda egenskaper.

Så, checklista:
  • Är det tydligt avgränsat? Typ ett rum, ett inhägnat område, en korridor? Då är det en zon.
  • Skiljer sig området på något sätt från kringliggande områden? Typ grusplan kontra högt gräs? Då är det en zon.
Så vad händer då om man har en stor betongplatta på 4 x 4 kilometer? Kan man inte ha zoner för avstånd då?

Jag skulle vilja vända på den frågan: är det ett kul slagfält?

Och eftersom svaret är "nej" och du som spelledare eller spelare faktiskt har rätt mycket makt att komma på kul slagfält så tycker jag att du helt enkelt gör slagfältet kul. Slåss inte på en 4 x 4 kilometer betongplätt. Slåss i en trång gränd istället, en med en massa soptunnor och brandstegar och en dörr in backstage till klubben där Laibach spelar just nu, eller nåt.

Krille

Super Moderator
Vad gäller biljakter så är min tanke att ha typ nio zoner i en grid 3x3. I mitten finns "fokusfordonet", det vill säga det som är det intressanta i fajten. Det kan vara långtradaren som rollpersonerna kör, eller skurkbilen som rollpersonerna jagar ikapp på sina motorcyklar, eller den lätta fraktaren som flyr från Dödsstjärnan, en bombare över Tyskland, whatever.

Griden följer med fokusfordonet. Så det är alltid i mitten. Istället för att fokusfordonet flyttar sig i griden så kan fokusfordonets förare flytta runt andra saker runt omkring. I ståryn svajar långtradaren in och skär av vägen för skurk-motorcykeln som tvingas bromsa; i spelet flyttar långtradarföraren MCn bakåt en zon i griden. Och fokusfordonet kan fixa hinder. I ståryn kör långtradaren in under en bro och bropelarna är jobbiga; i spelet kommer det in ett nytt objekt i topp-zonen nånstans som far förbi ett steg per runda och tvingar undanmanövrer från de i samma zon.

Så i det fallet är zoner mer om det relativa läget jämfört med fokusfordonet, inte olika avstånd längs en motorväg.

Den idén är inte heller helt ny – det fanns en sådan mekanism i Star Wars d20, som var klart underskattad, faktiskt.

Max Raven

T12-kultist
Hmmm. Och förflyttning är oftast lite onödigt att hålla reda på, utöver i narrativet...

Men för att förtydliga, det är lite luddigheten med att skifta mellan zoner i förflyttning där det blir lite knivigt. Egentligen kanske det är det enklast att ge en kostnad (t ex "spendera din handling på att fly/förflytta dig!") eller risk (t ex "fienden har lättare att träffa dig eftersom du exponerar dig") när spelarpersoner (RP/SLP) ska flytta sig och sedan köra motsatta slag om det blir jakt alt återgå till konflikt.

Lupus Maximus

Tekniker
Nu har jag inte hört begreppet zoner i ett sådant samband, men låter som t.ex. avståndshanteringen för biljakter i gamla James Bond-rollspelet.

För att t.ex. kunna preja varandra behöver avståndet vara 0, och om jag kommer ihåg rätt så var avståndet 5 i slutet av en runda att den jagade kommit undan. Sedan just hur långt ett avstånd var, var rätt irrelevant. Talar vi om cyklar eller till fots är det kort. Är det jaktplan är det långt.

Om ena fordonets "cruising speed" var högre än det andra fordonets "max speed" vann det snabbare fordonet automatiskt en ren fortkörningstävling. Men ett långsammare fordon kan komma undan via "trick maneuvers"

Problemet, som jag ser det, med abstrakta distanser är om flera sorters distanser kommer in. T.ex. jakt + eldstrid. Så om två rymdskepp rör sig, hur vet man om det är skottavstånd? Kan jag plötsligt skjuta längre för att min motståndare är snabbare?

Personligen kan jag hantera det via "GM fiat", så beroende på målgrupp kan det räcka med lite text om att "bedöm vad som är rimligt".

James Bond rollspelet är fortfarande min absoluta favorit när det kommer till hantering av jakter, och det finns en klon att köpa. Men kanske skall tillägga att det är över 20 år sedan jag spelade det senast.

Krille

Super Moderator
Max Raven;n111095 said:
Men för att förtydliga, det är lite luddigheten med att skifta mellan zoner i förflyttning där det blir lite knivigt. Egentligen kanske det är det enklast att ge en kostnad (t ex "spendera din handling på att fly/förflytta dig!") eller risk (t ex "fienden har lättare att träffa dig eftersom du exponerar dig") när spelarpersoner (RP/SLP) ska flytta sig och sedan köra motsatta slag om det blir jakt alt återgå till konflikt.
I Järn är det en handling att flytta sig till en annan zon. Om du inte tokfumlar och snubblar på soffan så kan du alltid förflytta dig en zon.

cogitare

Swashbuckler
Jag använder range bands (ganska nära zoner) i det spel jag mixtrar med på min fritid. Där skiljer jag på range bands för förflyttning och hur långt man kan avfyra ett vapen. Avstånd för vapen är mer distinkta så en pistols avstånd är short (och mappar till ~25 meter eller något sånt). När det kommer till förflyttning är mappningen inte alls lika distinkt eller exakt. Close i uppförsbacke med snöslask är inte samma sak som om man förflyttar sig på asfalterad väg och där är det helt abstraherat. Man kan flytta hur man vill inom 'Close' men måste slå slag (eller lägga resurser) för att förflytta sig inom 'Short', man kan inte förflytta sig bortom 'Short' utan att ha någon sorts övernaturlig förflyttning. Sen exakt vad 'Close' och 'Short' är i reda meter är beroende på situation och kommer allra oftast inte behöva preciseras mer än i de ordalagen.

Cog.