Lupus Maximus;n246702 said:
Champagne uppstod via ett misslyckande från vad de avsåg att göra. Om Champagne är bra eller dåligt är en smaksak.
Bra champagne, men från början bara en klump med fruktrester. Högen med fruktrester var dålig chanpagne. Men exemplet haltar en aning
Det är därför jag är allergisk mot uttrycket "dålig design" när det kommer till rollspel, eftersom det blandas in för mycket personliga preferenser och hackande på andras spelstilar. Om folk skulle ge fan i att använda begrepp som bra och dåligt, utan istället hålla sig till "om du vill uppnå A, och inte gillar ditt resultat B, så kanske du skall prova detta istället" så skulle de diskussionerna bli bra mycket mindre polariserade och enligt min gissning bra mycket mer fruktsamma.
Fast det är faktiskt du som lägger värderingar i det nu. Jag säger att om man vill uppnå A men råkar uppnå B så innebär det att försöket att uppnå A misslyckades, men de råkade uppnå B. Att råka uppnå B är inte god speldesign. Det är tur och och skickligt att fånga upp. Men det är inte god speldesign.
Det är något som jag väldigt mycket gillade med 2097s inlägg i tråden som denna tråd kom från, förmågan att kunna prata om för och nackdelar, istället för just "bra/dåligt".
Absolut. Men som sagt. Det är du som tolkar mina inlägg på ett sätt som tvingar fram en värdering.
Det handlar nämligen inte om stekspade eller tennisracket. Det är ROLLSPEL och ROLLSPEL, även om det kanske är jävligt olika typer av rollspel och därmed tilltalar olika personer.
Och det tror jag att jag har påpekat minst 5ggr i den här tråden, men du har valt att ignorera det av någon anledning. Du vill att ALL speldesign ska vara lika god, oavsett om den uppkommit genom idogt speltest, genom flyt, genom att följa traditioner o.s.v Alla bilar är inte lika välkonstruerade, miljövänliga, krocksäkra o.s.v. Men det säger inget om den individuela bilägaren. Det här är verkligen inget konstigt. Om du anser att ALLA mekaniker i ALLA spel är BRA speldesign så förstår jag att du blir frusterad av att prata spelteori.
Fuck it. Jag lämnar tråden. Det finns en anledning till varför jag skyr rollspelsteoritrådar som pesten, även om det är ett av de få ämnen jag skulle vilja diskutera.
Synd. Men for the record, jag har
INTE "hackat på andras spelstilar" eller "blandat in personliga preferenser". Jag har konstaterat att om du vill göra A men gör B så har du misslyckats med att göra A (men lyckats med att göra B). Det säger inget alls om folk som får mekaniken att fungera, inget om dem som uppskattar dem (jo förresten, jag har sagt att det går alldeles utmärkt att spela med den typen av mekaniker). Det säger BARA något om den specifika spelmekaniken. ALLT annat har du petat in själv, och blivit arg på mig för att du har lagt dit.