Nekromanti Det handlar om fokus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tycker att rollspel.nu ska vara stället man går till när man vill snacka rollspel. Det har förvandlats mer till ett ställe där en liten klick hänger och gnabbas om vad som helst, och det tar bort fokus från det jag anser att sajten ska handla om: rollspel.

Jag är sedan tidigare etablerad motståndare till OT-forumet, och anser att det vore bättre om det skapades ett eget forum för dem som vill OT:a.

Rollspel.nu ska fokusera på rollspel.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
App, sorry!

Kan någon flytta denna deltråd till ett ställe som inte sabbar regeltrådsdiskussionen?

/Magnus

thark

Hero
Jag är sedan tidigare etablerad motståndare till OT-forumet, och anser att det vore bättre om det skapades ett eget forum för dem som vill OT:a.

Jag håller i princip med, men risken är att avlägsnandet av OT-forumet skulle leda till att mer gränsfall av OT skulle smyga sig in i övriga forum (trots allt är inte gränsen för vad som bör slängas ut knivskarp).

Då ser jag hellre att skiten åtminstone hålls på OT-forumet—där jag slipper läsa den.

Det jag dock retar mig på är folk som inte tycks ha något intresse av att delta i forumen annat än möjligen just OT, och likafullt har åsikter kring forumspolicy, vilka regler som bör gälla, och så vidare.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag tycker att rollspel.nu ska vara stället man går till när man vill snacka rollspel. Det har förvandlats mer till ett ställe där en liten klick hänger och gnabbas om vad som helst, och det tar bort fokus från det jag anser att sajten ska handla om: rollspel."

Om detta nu stämmer - jag håller inte helt med, men jag förstår helt klart din åsikt - är det då en följd av att vi har ett OT-forum? Jag ser det som en separat fråga och ett separat problem.

"Jag är sedan tidigare etablerad motståndare till OT-forumet, och anser att det vore bättre om det skapades ett eget forum för dem som vill OT:a."

En separat sajt antar jag att du menar, för ett eget forum är ju det som finns idag. :gremlaugh:

Nightowl

Champion
Just det - fokusera på det viktiga

Det jag dock retar mig på är folk som inte tycks ha något intresse av att delta i forumen annat än möjligen just OT, och likafullt har åsikter kring forumspolicy, vilka regler som bör gälla, och så vidare.
Det inkluderar nog faktiskt mig. Det var eoner sedan jag loggade in på wrnu för att utnyttja dess samlade hjärntrust för att på något sätt få hjälp med eller kreativt diskutera ett problem eller en utmaning som mötte mig som rollspelare, spelmakare eller spelledare.

Istället är det för mig en plats där man informellt kan möta och umgås med folk som har gemensamma intressen, i det här fallet hobbysepl och diverse nördmedier. Mina problem med sajten, om jag har några, är främst folk som kommer till min mysiga kvarterskrog inte för att ta ett järn och snacka med kompisarna, utan för att de vill leka Fight Club och gräla.

Detta gör de precis lika bra på de vanliga forumen som på OT-forumet. De är lika kapabla att bli överdrivet upprörda, förolämpa folk i onödan och missta sin egen brist på social kompetens för att vara Orädda Sanningssägare (eller vad de nu har för självlögner) när de pratar om vilken utgåva av Drakar och Demoner som var roligast, som de är om de pratar om Guds existens eller hur idealsamhället bör vara utformat.

Jag skulle sakna OT-forumet om det försvann, men det skulle vara en ganska minimal förlust ändå. Det skulle dock lösa mycket lite, eftersom de fåtal ovan nämnda idioterna skulle förbli lika stora idioter ändå (för de är ett försvinnande fåtal det rör sig om).

Om vi däremot kan få en forumpolicy som hanterar övergrepp strängt men rättvist, bannlyser bråkstakar (det viktiga är inte straffet, det viktiga är att få dem ur vägen så de inte stör) och läser reglerna utifrån deras anda och inte deras bokstav, så kan vi uppnå en bättre forumstämning - utan att mippla med antalet forum.

Erik

Rickard

Urverk speldesign
Jag tycker att rollspel.nu ska vara stället man går till när man vill snacka rollspel. Det har förvandlats mer till ett ställe där en liten klick hänger och gnabbas om vad som helst, och det tar bort fokus från det jag anser att sajten ska handla om: rollspel.
Jag håller med, men vi får också ta och komma ihåg varför OT-forumet kom till i första hand. Det var för att det var så mycket OT, då folk snackade nonsens i rollspelstrådarna, vilket gjorde att det förde fokus bort från rollspel. Vem minns inte OT-ligan (med Storuggla och Black Dwarf i täten) som härjade vid den tiden?

Själv gillar jag inte OT-forumet heller, men av anledningen att det bidrar till ett sämre forumsklimat. Visst, att folk blir sura i flame-trådar, men det förekommer (enligt min uppfattning) oftare på OT-forumet och då det är folk politiska åskådningar eller livsåskådningar (ibland samma sak) så blir det mer personligt: Detta tar folk med sig till andra forum på sajten.

Så, OT-forumet är bra för att det tar bort OT från rollspelstrådarna. OT-forumet är inte bra då det ger mer hätska diskussioner som sprider sig till rollspelsforumen samt... det tar inte bort OT från rollspelssajten. Frågan är: väger fördelen mer än nackdelarna?

/Han som tycker att många frågor, typ datorfrågorna, lika gärna kunde ställas på bättre forum på andra sajter

Storuggla

Champion
"Det var för att det var så mycket OT, då folk snackade nonsens i rollspelstrådarna, vilket gjorde att det förde fokus bort från rollspel. Vem minns inte OT-ligan (med Storuggla och Black Dwarf i täten) som härjade vid den tiden?"

Vid tiden för OTforumets skapande höll jag mig i skinnet, thankyouverymuch.

Storuggla, gammalt krut

Bjorn

Hero
Kritisk massa

[ QUOTE ]

[/ QUOTE ]

Fast nu känns det som att du utgår från att man (eller i varje fall vissa) skriver på OT forumet i stället för att skriva på till exempel rollspelsmakarforumet.

För min del så tycker jag att OT-forumet bidrar till diskusionerna på de mer rollspelsrelaterade forumen genom att det ökar mängden läsvärda och/eller intressanta trådar vilket gör att jag kommer hit oftare vilket gör att jag ser intressanta trådar i alla de forum jag läser snabbare och därmed (om jag har något att tillföra) svarare snabbare (och även oftare då jag inte lika ofta blir "överspelad") vilket förhoppningsvis bidrar till konstruktiva diskusioner.

Så funkar det i alla fall för mig, men jag skulle bli förvånad om jag vore helt ensam om detta beteende.

/Bjorn

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nej

Fast nu känns det som att du utgår från att man (eller i varje fall vissa) skriver på OT forumet i stället för att skriva på till exempel rollspelsmakarforumet.
Nej, jag utgår från att det för nya eller potentiella användare saknas ett tydligt fokus med diskussionerna på rollspel.nu. Om man kommer hit och kollar in stället så hittar men en liten grupp som pratar om allt möjligt. Det är inte lika lätt att dra in nya användare om man istället hoppas att folk tror att rollspel.nu är "ett ställe där man snackar rollspel".

Det har mer med komunikationen och hur sajten upplevs att göra än de facto vad som pratas om på OT-forumet.

/M

Bjorn

Hero
OK

Jag tror att jag förstår hur du menar nu. Jag håller inte alls med men jag tror att jag förstår.

Din teori stämmer inte alls överens med hur jag (och en del av mina närmaste bekanta jag snackat om det med) väljer forum, bloggar och andra websidor att "hänga på" men då jag är fullt medveten om det riskabla i att tro att ens egna erfarenheter är generella så utgår jag ifrån att det kan vara som du säger för vissa.

/Bjorn

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Låt oss säga så här

Om rollspel.nu kom till mig och så skulle jag säga till rollspel.nu:

"Renodla forumet. Styr upp kommunikationen, försök inte vara allt för alla, ta bort eller minska fokus på allt sånt som inte har med rollspel att göra, och försök använda olika smarta tekniklösningar för att lyfta fram aktuellt och spännande material, och för den delen, diskussioner. Hitta kärnan i det rollspel.nu är och vill vara, och lyft fram detta. Välj ett forum som ni lyfter fram över alla andra, till exempel rollspelsforumet, och arbeta hårt på att få till vettiga och produktiva diskussioner. Försök också skapa projekt som resulterar i att diskussionerna leder till något, kanske en pdf eller något sådant. Gör det fokuserat och överlämna detta inte till användarna. Arbeta aktivt med att fokusera kommunkationen, och därmed också layout och funktion, på sajten. Ge rollspel.nu en vitamininjektion, ställ krav på de som är inblandade, ställ krav på användarna och se till att samla ihop mycket av det bra materialet som diskuteras på forumt och lyft fram det, så att nya besökare ser hur jävla kreativt och användbart rollspel.nu är, så att de bara måste vara med."

Nått sånt.

/M

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Deltråd utbruten ...

Denna tråd var tidigare en deltråd under detta inlägg. Då den inte riktigt uppfyllde reglerna för att finnas i den diskussionen bröt jag ut den och upphöjde den till egen tråd.

Bjorn

Hero
Re: Låt oss säga så här

[ QUOTE ]
"Renodla forumet. Styr upp kommunikationen, försök inte vara allt för alla, ta bort eller minska fokus på allt sånt som inte har med rollspel att göra, och försök använda olika smarta tekniklösningar för att lyfta fram aktuellt och spännande material, och för den delen, diskussioner. Hitta kärnan i det rollspel.nu är och vill vara, och lyft fram detta. Välj ett forum som ni lyfter fram över alla andra, till exempel rollspelsforumet, och arbeta hårt på att få till vettiga och produktiva diskussioner. Försök också skapa projekt som resulterar i att diskussionerna leder till något, kanske en pdf eller något sådant. Gör det fokuserat och överlämna detta inte till användarna. Arbeta aktivt med att fokusera kommunkationen, och därmed också layout och funktion, på sajten. Ge rollspel.nu en vitamininjektion, ställ krav på de som är inblandade, ställ krav på användarna och se till att samla ihop mycket av det bra materialet som diskuteras på forumt och lyft fram det, så att nya besökare ser hur jävla kreativt och användbart rollspel.nu är, så att de bara måste vara med."

[/ QUOTE ]

Tänkte just skriva att denna vision är i princip motriktad mot vad jag önskar att forum.rollspel.nu ska vara men kom på att det är lite elakt för det implicerar ju att det skulle vara dåligt.

Efter att ha tänkt till lite är det snarare vinkelrätt än motriktat mot hur jag skulle vilja se forumet utvecklas. Själv skulle jag vilja se att forumet blir den naturliga nätmötesplatsen för alla sveriges rollspelare. (Med allt vad det innebär av "spretighet" och varierande nivå.)

Höll också på att skriva att på ett forum i enlighet med din vision skulle förmodligen inte jag fortsätta "hänga" men insåg snabbt att det är lögn. För i ärlighetens namn är det inte forumets regler eller utformning som avgör om jag tycker det är värt att besöka, det är vilka användare man har. Och i ärlighetens namn, det finns ett antal användare (som jag inte nu tänker namnge) här som är tillräckligt bra och intresanta för att jag ska kunna säga att så länge de är kvar så lär jag vara kvar, oavsett inriktning. (När jag tänker efter gäller det nog i princip alla forum jag hänger på.)

/Bjorn

Bombu

Hero
Re: Låt oss säga så här

magnus seter citerasOm rollspel.nu kom till mig

Ett väldigt bra skrivet inlägg, jag håller med dig och tror verkligen på den fokusering du talar om.

Bra!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det svåra i kråksången

Själv skulle jag vilja se att forumet blir den naturliga nätmötesplatsen för alla sveriges rollspelare.
Precis. För alla Sveriges rollspelare.

Inte för den etablerade klicken som gillar den mix av rollspel, politik, teknikdiskussioner och allmänt gnabb om forumet som pågår här nu. För att få fler rollspelare måste rollspel.nu fokusera på och lyfta fram just rollspelandet.

/M