Nekromanti Det hemmamakade spelet-tråden

Lindenius

Swashbuckler
Det skulle vara kul att se hur många färdiga och användbara koncept det finns här.

Jag kom på en rolig idé (enligt mitt tycke i alla fall). Det figurerar så oerhört många trådar där alla medverkandes hemmagjorda rollspel dyker upp. Det är dock himla svårt att få någon överblick på dem, så därför har jag ett förslag:

Skulle vi inte kunna ta denna tråd och skriva ett inlägg för varje spel vi gjort, som är spelbart och i någorlunda mån klart. Det vill säga inga lösa idéer eller halvfärdiga projekt som ligger i byrålådan eller någon obskyr plats på datorn, utan bara sådant som är speltestat och används någorlunda regelbundet.

Varje inlägg döper vi sedan till rollspelets namn och i inlägget skriver vi en kort förklaring till vad det går ut på, samt eventuella extramaterial till det (monsterböcker, världsböcker whatever), länkar etcetera.

//erik. börjar med att skriva om sitt projekt.

Lindenius

Swashbuckler
De trennes bok

heter mitt skötebarn. Liksom många andra rollspelsprojekt är det ett fantasyspel. Regelsystemet baseras helt på användandet av T6:or. Världen (samt regelbokens struktur) baseras mycket på ett (inom sagovärlden) urgammalt magisk tänkande. Regelsystemet är till stor del uppbyggt efter den kampanj jag snickrar på, inte tvärt om.

Kampanjen heter (just nu) Trenne akter. En hopplös uppgift med cirka nio äventyr in alles. Mina spelare kommer snart avsluta äventyr fyra.

Inga hemsidor finns för tillfället och en dag skulle det vara roligt att få projektet tryckt. Jag återkommer om 50.000 spänn. :gremsmile:

//erik. hoppas fler fyller i med sina projekt.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Dunder&Drakar

Ja, mitt projekt heter Dunder&Drakar och är en nästan bokstavstrogen översättning av Dungeons&Dragons version 3.5 till svenska.

Systemet behöver väl ingen närmare presentation och mängden material som hotar att dyka upp begränsas bara av min brist på tid.

En hemsida finns (se signaturen) där man kan ladda ner allt material som PDF:er. Gratis. Och om någon kastar en mille på mig kan jag väl låta trycka upp spelet i inbundna fyrfärgsböcker också. :gremcool:

/Mikael

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Millennium

Millennium är ett rollspel som jag betraktar både som klart och spelbart. Allt material som finns till det (för tillfället en grundregelbok, ett scenario och rollformulär) kan man hitta på den här hemsidan.

Vad är då Millennium?
Det är ett fantasyspel i nutid, inspirerat av Highlander, Anne Rice vampyrer, Harry Potter, men framför allt av serien Sandman. Spelarna kan spela odödliga och magiska varelser som lever i vår värld förklädda till vanliga människor (eller så kan de spela vanliga människor om de tycker att det är kul).

En längre presentation av spelet finns här.

/tobias

Sodivra

Champion
Staden

Staden brukar jag säga är "alltid klart" istället för "aldrig klart". Det går utmärkt att spela med det vi har (En produkt på 16 sidor) men mer ska komma. Kanske lika bra att börja på nummer 177 nu när det inte händer så mycket på Stadenforumet.

Edit: Oops, skulle man beskriva det också? Saxat från IndieCons hemsida:
Staden är en oändligt stor stad i något som liknar slutet av 1800-talet, med allt vad det innebär av arbetarklass, industri och klassklyftor, adel, poesi, festande, konst, spirande vetenskap, steampunk och weird tech, upptäcksresande, mystik och vidskepelse, byråkrati och 1800-talsmanér. Stor tonvikt läggs på att alla själva ska kunna avgöra vad de vill ha i den oändliga Staden.

Krille

Super Moderator
Skymningshem

Skymningshem började som en värld till Eon och slutade som ett självständigt T10-rollspel. Det är ett väldigt egensinnigt fantasyrollspel som verkligen inte passar in i JET-mallen. Snarare har vi något som mest påminner om Japan och Indokina i kultur och de italienska stadsstaterna i intriger och samhälle.

Världen Fo'ur är till största delen vattentäckt: det lilla land som finns är mestadels av vulkaniskt ursprung eller korallöar. Ett isbälte delar den norra delen från den södra. Handel är rikt förekommande, och de krig som har förekommit handlar huvudsakligen om kontroll över handelsrutter och vissa resurser, som till exempel järn, som är sällsynt och dyrbart.

Enligt myten så befolkades Fo'ur av människor som kastats ut från Gudarnas hemvist och lever i exil på Fo'ur, hela tiden med Gudarnas Hemvist synlig på himlen. Det är ett raffinerat straff för människans hybris: ett fängelse skulle inte fungera om det inte fanns någon frihet att sukta efter. Fram till dess så förvaltas magin av Trollkarlarna i tornen. En del har dock inte lust att vänta, utan försöker få reda på magins hemligheter i alla fall.

Och det är bara första lagret.

Zadrith

Hero
Omnimodus

Omnimodus är ett komplett Universalsystem som är täkt att fungera i alla typer av spelvärldar. Även om det naturligtvis behöver viss anpassning för varje värld.
Version 0.2 är komplett och finns för nedladdning som pdf-fil.
Till Denna version finns även två sorters rollformulär och ett tabellblad.

Jag arbetar just nu med version 0.3 som skiljer sig gaska kraftigt från den tidigare versionen.
Omnimodus 0.3 är färdigt till ca 90%. Även stora delar av denna version går att ladda ner och jag tar tacksamt emot all form av kritik, förslag på förbättringar och rena felrapporter.
Parallellt med reglerna arbetar jag även med ett stort antal spelvärldar till systemet.
På Omnimodus-sajten finns det dock endast ett lite information och regler till fantasyvärlden Kayra och regler för spel på 1920-talet. :zeppelinare:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge

Ett rymdpsel med en BRP motor (T100) med utbyggnader. Spelet fokusrera väldigt mycket på ROLLspel och karaktärsskapande och då i fråga om att utkristallisera en unik karaktär med mål, motiv med mera.

Grundkonflikterna är 2. DEt konkreta där Dynastin försöker erövra territorier i galaxen. Och det akonkreta där en mystisk kraft ruvar i galaxen som ger upphov till en mängd oförklarliga företeelser som ingen kan förklara även om man försöker.

Världen är mycket stor och mångfacetterad. Reglerna kan spelas i ett basicformat men är expanderade med en hel del detaljer. Mycket krut har lagts på färdigheter och att beskriva dem noga. Icke våld prioriteras. Pengar är en ganska grundläggande byggsten. (Edit) Reglerna är skrivna så att nybörjare ska kunna sätta sig in i det som första spel.

DEt sista kapitlet handlar om karaktär och äventyrsbyggande där jag använt alla mina kunskaper som manusförfattare för att kunna ge er alla verktyg "de stora" i Hollywood använder. Sen har jag översatt det till rollspelsformat. DEt går självklart att applicera på vilket spel som helst.

Mina nopja just nu är att folk kommer tycka det är FÖR stort. Krille min sättare har uppskattat sidantalet till 750 sidor. Men då får man ett komplett spel med basic+expert regler samt en stor stor värld.

Lansering under våren 2004 förhoppningsvis. Hemsidan inom en mycket snar framtid.

Niklas

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ingen skugga över Insignia

Hon har fixat sidan! Jag väntar bara på ett par små detaljer från andra håll. Föhoppningsvis kan det komma upp i veckan.

Kaoin

Veteran
Skifhan

Den versionen som är klar får väl anses vara version 0.0 då jag inte egentligen är nöjd med den. Version 1.0 - kodnamn "Fordera" är dock på väg. Nuvarande text är cirkus 120 layoutade sidor. Skrivet för att tillfredsställa mig och min spelgrupps spelstil av inte alltför regeldetaljerat spel med discworld-, final fantasy- och falkenstein-impulser. Urverksdrivna föremål är skoj!

Regelsystemet är löst, löst baserat på systemet som kan finnas i t.ex. Buffy-rollspelet med vissa influenser av Shadowrun, D&D, m.m. Såvitt jag vet unikt stridssystem som fungerat mycket väl i praktiken både för att ge snabba och intressanta strider. Regelsystemet är baserat på T20 i T10 format baserat . Det vill säga, man slår en T20 men tolkar den som en T10. Resultat på >= 11 läses som värde-10 men ger en liten twist på vad man nu försöker göra. Systemet är gjort för att skapa riktiga karaktärer (flata tråkiga revisorer gör sig inte besvär såvida de inte är riktigt flata tråkiga revisorer till den gräns de blir intressanta).

Jag har tyvärr en liten svaghet vid rollspelsskrivande och det är att jag vill ha väl layoutade och väl-illustrerade böcker. I brist på ett stall av illustratörer i klass med Talon Dunning etc, så innehåller mina böcker en stor mängd copyrightade bilder ifrån nätet vilket gör jag inte vill ge ut dem. Detta är mycket tråkigt för mig och om någon vet en lösning på detta, t.ex. en site med kvalivativa bilder för fri användning (OGL för bilder i princip) så hade jag blivit överlycklig. (Och säg inte Elfwood :gremwink: ).

peta

Warrior
Alea och Dimension

Alea heter mitt nuvarande projekt. Det är ett unviersalsystem som kommer att fungera i de flesta miljöer. Det är kommer att bli ett litet enkelt häfte med solida och konsekventa regler.
Till reglerna kommer ett antal moduler att produceras för rollspel i olika miljöer. Reglerna finns för tillfället inte ute på nätet men det finns en hel del information på hemsidan. För den som är riktigt nyfiken så kommer chansen finnas att provspela Alea på gotcon tack vare IndiCon.

Mitt andra projekt är Dimension som är en riktigt rykarbra uppsättning fantasyregler. De täcker in det mesta man kan tänka sig behöva när man spelar en fantasykampanj, allt från magiregler och droger till fältslag och regler för hur man sysselsätter sig som bonde.

Både Alea och Dimension finns här

peta

Warrior
Elfwood [OT]

Elfwood kan faktiskt vara ett ganska bra ställe. Fråga snällt och ställ inga krav på tecknarna att de ska rita något nytt så kan du nog hitta någon som är beredd att låna ut några bilder. Sedan får man väll inse att man får mycket bättre bilder om man kan betala, fast man kan ha tur :gremsmile:

( du kan alltid få låna någon bild av mig fast jag misstänker att jag inte uppfyller dina krav)

kalcidis

Hero
Pimps, Players and Private Eyes

Yes laaawd.

Ni som har sett filmer som Superfly, gamla Shaft, Blacula, Dolemite, Foxy Brown och Detroit 9000 vet vad vi snackar om.

För er som inte har sett de eller några andra blaxploitation-filmer så rekommenderar jag att ni laddar ner spelet och läser lite för att se vad det är eller att ni eventuellt hyr en eller två filmer. Men för att summera det på en eller två meningar så är det iaf ett rollspel baserat på ett par hårdkokta och funkiga actionfilmer från 70-talet. Filmerna skildrade både en förskönad och förkastlig sida av USAs gator, ghettona och folket som höll till där.

Spelets hemsida, som bara är preliminär, finns länkad vid min signatur. Där kan man ladda ner spelet och rollformulär. I framtiden beräknas det komma en uppdaterad version, ett soundtrack och ett par äventyr.

Bakom spelet står iaf jag och min goda vän Eksem

Ackerfors

Alas, your rapids!
Arctic Dreams

Jag har bara lyckats(?) göra klart två projekt varav det ena jag är lite stolt över. Det är mitt lilla julspel som publicerades i julkalendern i år. Det finns att hämta här. De flesta av mina koncept är spelbara, om man bara hittar regler som passar, men jag har inte skrivit något än. Just nu väntar jag på att få till en vettig, lätthanterad hemsida, så jag kan börja publicera smådelar av mitt regelsystem vartefter det blir klart.

Jag hoppas ni får se mer från mig i framtiden. :gremsmile:

Jade

Warrior
MYTH

Jäpp... mitt alldeles egna lilla skötebarn har nu utkommit i sin tredje variant.. tredje gången gillt.

MYTH 3.0 är ett någorlunda okomplicerat rollspel där man använder en kortlek som slumpfaktor istället för tärningar. Det utspelar sig i en rätt klassisk och högmagisk fantasyvärld vid namn Centuriin. Här hittar man kraftfulla gudar, religiösa konflikter, en hel drös drakar, ett gäng olika folk och kulturer samt en väldig mängd magi... För det ÄR en högmagisk värld. Jupp.

Till MYTH 3.0 har dessutom tillbehören "Ätter & Stammar" samt "Centuriin" släppts.
Med lite micklande kan man också använde tillbehören från MYTH 2.0.. Nämligen "I Est Magica", "Fauna", "Helgon & Avgudar".

Närmast på tur till MYTH står draktillbehöret "Eldfeber", scenariot "En enkel leverans" (ämnat för IndieBaren!) och tillbehöret "Tabeller" (med världshistoriens tråkigaste namn)....

För att ta en egen personlig titt på MYTH kan ni pröva länken där nere.. *pekar nedåt*

Flitens låga brinner klart när man inte har något liv. :gremtongue:

Kaoin

Veteran
Re: Elfwood [OT]

Jag tittar jättegärna om det finns något jag kan låna :gremsmile: Har du ett galleri på Elfwood? Eller någon annanstans? Slängde ett väldigt hastigt öga på din hemsida men såg inget där. (Sitter tillfälligt på modem efter flytt så försöker minimera uppkopplingstid).

Problemet med Elfwood är inte att det inte finns NÅGOT intressant utan mer att det finns väldigt mycket ointressant :gremwink:. Det tar allt för lång tid att gå igenom det för att hitta något intressant och sen måste man maila 100 olika illustratörer.

Robban

Hero
Re: Elfwood [OT]

äh, det är inte så svårt med EW. De bättre artisterna (eller iaf de med samma stil) bildar oftast kedjor...

Men som sagt, ju bättre artisten i fråga är, desto större är chansen att du får ett nej.

Warduke

Warrior
Go Your Own Way

Det ena är rollspelet Go Your Own Way som var med i 2002 års julkalender.
Det är ett humorrollspel om att resa i tid och rymd, om kampen mellan de stora resebyråerna Himmelen och Helvetet som arrangerar de flesta resorna, och ens rollpersoner är de man vill, antingen egna skapelser eller kända riktiga eller fiktiva personer.

Länk... Julkalendern ligger nånstans här på rollspel.nu, GYOW ligger nånstans i den...

Lambendil_UBBT

Warrior
Interregnum: Celenia

Interregnum (=tiden mellan två härskare): Celenia är ett projekt som startades 1998 av mig och min kompis William. Båda var inbitna rollspelare, men vi hade bara tillgång till Mutant just då, och vi ville spela fantasy.

Detta gjorde att påbörjade en konvertering av mutantreglerna, med tillägg, till fantasy. Och ju mer åren gick så utvecklades Celenia, och är idag ett fristående rollspel, helt fritt från mutantidéer. Det har gått från mutants enkelthet, via EONs tidsödande reglehagglande till Västmarks effektivitet.

Spelet bygger på en fantasyvärld där religion och tro är det viktigaste som finns. Raserna är frångångna de klassica alv-människa-orch syndromet.

Spelet bygger mest på religiösa konflikter, inre kamp, tro och på politik, men stödjer både dungeon-hack och episkt hjältespel.

Änglarna uppstår och skapas av de troende, vilket gör att de BLIR såsom folket tror om dem, samtidigt som de gör sitt bästa för att påverka folket att behålla sin tro såsom den är. Detta gör att varje ängel börjar sin bana som ett hjärnspöke, en profet eller som en saga, varvid den blir starkare och starkare ju fler som tror på den.

Änglar, för tillfället:
Charos
Styrkans och domens ängel.
Den största och mest utbredda tron är på Charos, i formen av ett lejon leder han sitt folk mot ständiga segrar mot "mörkret" dvs Eris och Thaálthanassars barn.

Eri
Mörkrets och maktens ängel.
Eri är en vansinnig, men skärpt kvinna av släktet meltichim. Hon tog makten över meltichim och troll redan för tusentals år sedan och blev deras översteprästinna och fick dem slutligen att upphöja henne till deras gudinna. Eftersom detta ställde henne under hotet för att bli förändrad, håller hon dem i järnhand för att inget skall förändra hennes tro.

Meigis
Den fria kraftens ängel.
Hon är alla skogsfolks beskyddare och den som vakar över skogarna.

Ayla
De dödas omhuldare.
Ayla är en slags dödsgudinna men också den som får allt att gå runt och växa. Druiderna tillber Ayla.

Thaálthanassar
Magins furste.
Denne unge man är en driven person som satt allt på ett kort. Genom uppror, mord och ren och skär makt, har han fått skogens folk, de åldriga, att slutligen ställa sig upp mot den masslakt som pågått under århundraden. Människornas tid är över, nu skall skogens folk återvända!

Med flera, jag orkar inte dra upp alla :gremsmile:

Raser att spela:
Människor, såklart :gremsmile:
Stor variation på folk, religion och kultur.

Åldringar (skogsfolk)
Blåtonade, skogslevande väsen som lever i symbios med naturen och består av änglakraft. De har inget blod utan ren kraft i sin kropp, vilket gör att den skiner ut genom deras ögon och eventuella sår. Tillhör endast en ängel. Svårspelade pga kultur och tankesätt.

Gnoller
Mänskoliknande hundras, som lever i ett splittrat samhälle. Nordgnollerna lever i samspel med människorna och lever någorlunda civiliserat, men under ytan lever gamla traditioner och kulturen kvar. Sydgnollerna lever ännu i strid med skogsfolken och är fortfarande uppdelade i nomadiska stammar.

Kavaloner
Ett fredligt folk av jordbrukande, insektsliknande varelser. De har fyra armar och ett yttre skelett, likt ett skal. Dessa varelser har ingen uppfattning om historia och lever för nuet, dessutom är de starkt prestationsinriktade då hela deras hierarki beror på vem som kan vad. Fruktansvärda i strid, men fredliga.

Dvärgar
Ett splittrat folk dvärgvuxna varelser. De är uppdelade på tre stora fraktioner, där de aktivaste är ett piratfolk som lever och plundrar längs sydländernas kuster. Det lugnaste lever i skogarna och sysslar med mystik och druidism. De civiliserade dvärgarna lever på bergssluttningarna i jättelika städer, karvade direkt ur berget.

Ithonair
Ett starkt folk bevingade varelser med stark känsla för samhörighet och tro. Detta folk lyder under himlens ängel Kirí, och anser sitt eget folk vara förmer än övriga. Bland öarna i Järnhavet lever de, och låter kultur och religion fostra dem och frodas. Bland dem finns världens bästa stridsmän och starkaste prästinnor, och Kirí tänker låta det förbli hennes folk som är starkast.

Troll
Trollen är en missförstådd grupp varelser som lever spridda över hela världen. I syd, i K'oultors förstörda skogar och ängar, lever de flesta troll och kämpar vilt för sin överlevnad. Varje dag är en strid för överlevnad, då föda är svårt att få tag på. Dessutom driver deras ängel, Eri, dem till att strida mot Celenias övriga folk.
I norr, bland människorna, lever trollen i en slags symbios med sina herrar. Människorna änvänder sitt antal och sin intelligens till att utnyttja trollen för hårt arbete och liknande. De är en fri ras, med egna rättigheter, men människans rasism finns alltid i bakgrunden. Detta är något som trolladeln ständigt försöker bekämpa.

Meltichim
De bleka, eller svarta, beroende på hur man vill se det. Ett lömskt folk av charmiga, förföriska varelser. De liknar människor, men besitter ett onaturligt utseende. Blekvit hy, bleka ögon, skarpa hörntänder och ett sjukligt vasst intellekt gestaltar dessa mardrömsvarelser. Orsaken till de stora krigen och världens pest. Dessa varelser har dödsstraff på sig i många länder, och där de inte har det, bemöts de med en stark misstro. Eris främsta infiltratörer mot de fria folken.

Well....vill ni veta mer, maila mig på laitanyel@hotmail.com