Nekromanti Det hemmamakade spelet-tråden

entomophobiac

Low Prep High Play
The Dark Spire

Saxat från de nya texterna;

"This final hour has come at a great cost; many lives sacrificed at altars of battle and conviction, and even more grinded between truth and disrespect.
We - humanity - stand with the bloodstained sword in one hand and the book of truth in the other. A choice has come upon us, bringing the future of the world within the boundaries of the balance and beyond the grasp of even the gods themselves.
We stand with a choice we cannot fully comprehend. A choice that should never be made by mortals, and may well be where our era meets its end."

Under speltestningarna har det mest blivit politiska och religiösa historier med lager på lager av intriger. Och eftersom jag inbillar mig att spel av idag tjänar på att nischas så är det nog också vad fokuset kommer hamna på när spelet väl blir färdigställt. (Vilket just nu bara är en fråga om månader!)

Här finns en urgammal version av demon: http://www.rollspel.nu/index.php?option=Articles&task=viewarticle&artid=1600&Itemid=56

Och mer än så... tja; ni får se när det dyker upp helt enkelt.

entomophobiac

Low Prep High Play
Avnamund

Under fyra generationer hade vårt folk endast känt det salta vattnet. I ständig flykt över oändliga hav hade våra skepp styrt över oceanerna. Till synes helt utan mål.
Av vårt förflutna fanns endast sägner; av vår framtid endast profetia. Ingen visste vad som väntade bak nästa horisont eller vad som skyldes av moln och dimma.
Så den dag utkiken slutligen stämde upp, så kom svaret på profetian lika oväntat som vi någonsin kunnat ana:
"Land i sikte".

Så ser inledningen ut för ett annat projekt, som mer kan förklaras som ett rollbrädspel... Man har roller och allt som vanligt, men större fokus är på gruppen och olika aspekter inom den. Sedan finns det ett poängsystem som genomsyrar allt, där spelarna kan använda äventyrspoäng för att påverka handlingen i olika riktningar, samt kort som används för att ge fördelar.

Hela spelet går dessutom ut på att hitta en serie föremål, så på sätt och vis är det begränsat. Det är egentligen gjort för att vara en kul grej och en anledning att sura ur på sina kamrater när deras äventyrare sticker en kniv i ryggen på en... lite som ett lekfullt amatördrama mer än vanligt rollspel.

entomophobiac

Low Prep High Play
Borderline G.A.T.E (/NWD)

Global Anti-Terror Efforts / New World Disorder.

Faktiskt ett rätt stort projekt, men eftersom texterna bara är på ett betastadie (även om de används för speltest emellanåt) så tänker jag inte lägga upp något mer än på rätt länge.

Tanken med projektet är mer att väcka uppmärksamhet för terrorism och de problem det för med sig, men också vilken synvinkel terroristerna själva kan tänkas ha. För det är ju få "terrorister" som själva kallar sig för det. Oftare är det tal om "frihetsrörelser" eller dylika revolutionära grupperingar, alternativt paramilitära enheter med diverse intressen.

I testspel har det varit lika mycket terrorister som anti-terrorister som gestaltats, så det är inte helt säkert hur det slutgiltiga spelet kommer se ut.

Och just det; förhandlingar har ägt rum med POD-folk i USA.

(Men den beta som fanns på nätet tidigare är nu nedplockad, vad jag vet.)

Illern

koppariller
Terra Draconis

Terra Draconis är mitt huvudprojekt och i sin nuvarande form består det av ett dokument med mest regler och ett dokument med mest världsbeskrivning men jag jobbar på en s.k. färdig version som är en optimering och smammanslagning av dessa båda. På min hemsida (Villae Mustela) finns alltid senaste material och på sistone har det dykt upp en del på The Project och i Rollspel@ren.

Spelet är ett lågmält sagospel i en miljö starkt inspirerad av sen romersk republik/tidig ceasartid fast ien lite annorlunda värld och med mystik, magi och gudar på riktigt. I spelets nu har det stora drakonska riket splittrats i tre varav två är i regelrätt krig med varandra samtidigt som alla tre dras med egoistiska politiker som agerar lika mycket för egen del som för folkets eller rikets. Huvudkulturen är dock inte strikt romersk utan ahr även drag av forngrekisk/-egyptisk kultur och jag även försökt sammanfoga mytologin till ett sammanhänngande allt även om de olika kulturerna vid första anblicken kan verka väldigt olika.

Terra Draconis är klart i mitt huvud men jag har inte riktigt fått ned allit i ett sammanhängande dokument än.

Illern

koppariller
Mitt andra projekt är Mustelas fabler (som också finns på Villae Mustela). Mustelas fabler är ett spin-offprojekt från Terra Draconis i samband med förra årets dogmautmaning. Invånarna i Mustelas fabler är animorfa djur med artdrag från framför allt Aisopos fabler. Djuren lever i en värld á la sen romersk republik. Världen innehåller riktig mystik och magi och även mindre animorfa djur som behandlas som de romerska slavarna eller som, tja, djur. reglerna är enkla och ahr ett par små egenheter som en tidsbegränsning på fablerna (äventyren).