Jag förstår, och jag vet att det är så här man brukar resonera. Men vad är poängen med en term som är som en pestsmittad rabieshund som ingen vill kännas vid. "Detta äventyr är rälsat!" och då är det värdelöst bort allt förstånd.
Men är inte räls i första hand formalia? Ett sätt att skriva en serie händelser. Hur spelgruppen sedan tar sig an dessa kan skilja sig åt. Jag, och jag vet att jag inte är ensam här, brukar alltid försöka un-rälsa äventyr och få in RPs motiv etc. För storyn platserna och personerna är jäkligt sköna och det är bra kvalitet på text, kartor och speldata. Att bara säga "här var det räls! Uselt! Det slänger vi!" känns kontraproduktivt för mig. I synnerhet när de flesta verkar acceptera viss rälsning.
Jag menar inte alls att allt spelande är räls. Räls förutsätter att SL försöker hålla sig till någon form av linjär story, men jag vill nog inte riktigt gå med på att detta alltid är uselt.
Det var lite för svårt att hänga med i äventyrens utformning, men jag tror att vi förstår varandra ändå