> Personligen skulle jag tippa på de två första. Jag har
> också ett antal bekantskaper med samma bakgrund, och de
> jämställer faktiskt Phantom Menace med de tidigare
> filmerna.
Hm. Jag antar att smaken är som baken, för att dra till med en gammal klyscha.
Kanske The Phantom Menace skulle byta namn till The Disney Menace? Starring: Goofy as Jar-Jar Binks.
> Personligen tyckte jag precis tvärtom. Maken till trist
> film får man leta efter. Skulle den ha charm så är det på
> samma nivå som Ed Woods "Plan 9 from Outer Space". Det
> enda jag gillade med Dark Redemption var slutlåten av
> Nitocris.
Låten i slutet var kass. Tyckte jag. Men filmen hade nästan samma glödande berättarkraft som originalen. Alla effekter till trots, vinner inte Menace en jämförelse dem emellan. Manuset var bara så mycket bättre.
> Håller inte med. Förklaringen som ges är på kopplingen
> mellan människan och Kraften, inte Kraften i sig.
Kanske. Men det spelar ingen roll. Det är en efterhandskonstruktion av Lucas. Ben nämnde aldrig något sådant i A new hope, och Yoda inte heller i senare filmer. Det känns fattigt och fantasilöst. Jag föredrar att se kraften som någon form av magi - vissa har anlag för det, andra inte, men vill inte ha några vetenskapliga förklaringar, vare sig av kraften eller sambandet mellan kraften och människan.
Förklaringen man fick i originalen var bättre. Ett
mystiskt energifält som omger allt levande...
>Läser man den bakgrund som finns om Obi-Wan så märker man
>att Qui-Gon är den senaste i raden av lärare som han har
>haft, och att Obi-Wans lärlingsskap under Qui-Gon pågått i
>kanske fem år. Repliken "But master Yoda said that I >should be mindful of the future" (Obi-Wans tredje replik >eller nåt) tyder helt klart på att Obi-Wan faktiskt har >haft Yoda som lärare, om man nu ska gå enbart på vad som >sägs i filmerna och struntar i apokryfa källor.
Jag har väl missat den repliken. Menace är ingen film jag kommer att se om många gånger. Det enda jag egentligen gillade var den snyggt koreograferade duellen i slutet. Däremot kan man ifrågasätta nödvändigheten av att dansa omkring.
>Vidare lyder repliken i A New Hope: "When I first met him,
>he was already a great pilot". Ingenstans
>nämns "starfighter" eller att han var berömd, bara att han >var pilot och att han var skitbra. Var är inkonsekvensen?
Antar att jag missat något. Men är man en pilot i ett podrace, eller en förare? Jag tror på det sistnämnda.
>Punkt 7 och 8 hör ihop. Och jo, jag hävdar bestämt att det
<är ett förfall som har inträffat. Allt tal om tiden före
<Imperiet som en slags gyllene tidsålder antyder helt klart
<att det var bättre förr. Åkej, nu har vi en glimt in i <tiden före Imperiet, och det var mycket riktigt bättre <förr. Här har vi de värden som Alliansen försöker <återupprätta. Är det så hemskt att man faktiskt fick se <vad de kämpar för?
Nej - de kämpar inte för att få strömlinjeformad teknik, snajsiga grejer och snygga joxar. De kämpar för frihet i galaxen. Det har inte många samband med de manicker voi fick se i The Menace. Prylarna hade inte behövt bli så sterila.
>Det ger för min del en känsla av en dynamik i Galaxen. <Tiden flyter. Den står inte still. Och det ser jag som den <största fördelen med Phantom Menace - den inför ett <tidsflöde och en dynamik i galaxen som bara antyddes <tidigare.
Delvis sant, men det hade kunnat göras på ett annat sätt. Läs tex historierna i serieform som utspelas 4.000 år innan A new hope. De skulle ha förtjänat att filmas efter lite omarbetning långt mer än Menace. De har åtminstone bar story, och skeppen är fortfarande snygga på ett Star Wars sätt.
>*fniss* Mer objektiva argument har man ju sett förut.>
Jag trodde väl det.
Egentligen är väl den här diskussionen menlös, eftersom filmen varken blir bättre eller sämre av debatten. Men det är jäkligt kul att diskutera.
Till syvende och sist så är det väl upp till var och en att avgöra om det är en bra eller dålig film. Möjliga förklaringar till varför man tycker si eller så hör egentligen inte hit i sammanhanget. Om jag tycker att den är sämre än de andra filmerna så har det inte att göra med att jag blivit vuxen. Jag hänför fortfarande av andra saker. Och även om jag är nostalgisk, så krävs det mer än nostalgi för att få till en bra film/bok/serie/tv-program.
May the force be with you. Anyway.
- Daniel
"The force is with you. Always."