Nekromanti Det mest ansträngda monstret i rollspel ??

Troberg

Sinister eater
Re: Besserwissning

Brugd (eng: Basking Shark), Cetorhinus Maximus, världens näst största hajart (efter valhajen) maxlängd: ca 10-12 meter.
Jag läste på en fiskesite, så det kan vara rekordet jag såg, eller så är det fiskares naturliga tendens att överdriva.

Så riktigt så lång blir den inte, men 12 meter är fullt tillräckligt!
Pratar du fortfarande om hajen?

Troberg

Sinister eater

Utöver de sydsvenska fynden har brugden också fångats vid Möja i Stockholms skärgård 11/1-1960.
Focking hell, där har jag badat. Kunde ingen varnat mig? Jag menar, jag har badat i andra hajvatten, men då har jag åtminstone varit medveten om det när jag plaskat omkring som en lunch i badbyxor och cyklop.

Troberg

Sinister eater

De äter bara plankton, inte äventyrare förresten.
Fast råkar man komma i vägen för en sådan köttubåt med gap som en garageport så kan man åka porrfilmslångt ner i halsen på den innan dess ärtstora hjärna inser att man inte är ett plankton.

Troberg

Sinister eater
Re: Struts? ...

Menar du inte »större tuppgök«?
Nåja, jag hade mer rätt än Trivial Pursuit som kallade den för kalkon...

gråhök

Veteran
Mycket möjligt, jag minns inte när jjag så "svartfolk" eller var jag såg det. Det är ganska länge sedan jag spelade det senast (jag tror att det var till höger från ingången som det fanns en grå vägg so frätte).

Nightowl

Champion
Är du ett plankton?! [ANT]

Det syns då inte på dina bilder!

För att göra det mindre OT: just en "planktonsilande" motsvarighet till landhajen, som plöjer genom jorden och mest smäcker i sig smådjur som lever där, vore koolt. Sedan kan ju vana zonfarare skilja på sådana och riktiga landhajar... men det kan inte ömfotingar.

Erik

Troberg

Sinister eater
Re: Är du ett plankton?! [ANT]

Är du ett plankton?!
De vattnen jag syftade på där (röda havet) har riktiga kötta-kötta-hajar.

För att göra det mindre OT: just en "planktonsilande" motsvarighet till landhajen, som plöjer genom jorden och mest smäcker i sig smådjur som lever där, vore koolt. Sedan kan ju vana zonfarare skilja på sådana och riktiga landhajar... men det kan inte ömfotingar.
Coolt, gillar den. Hur silar den bort stenar?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Cut it!

Fast fiskesnack är OT, snacka ansträngda monster istället. Det är det tråden handlar om. *informera*

Troberg

Sinister eater
Re: Cut it!

Fast fiskesnack är OT, snacka ansträngda monster istället. Det är det tråden handlar om. *informera*
OK, enda sättet att bevisa att jag inte är OT är att posta en bild av mig under vatten i badbyxor, cyklopöga och snorkel, och tro mig, we don't want to go there...

Jaggernaut

Hero
Re: Ryska gummor på fler ställen [OT]

Inte att förglömma att man stöter på Baba Yaga och hennes kycklingkåk i CoC-kampanjen "Horror on the Orient-Express".

Hade jag ingen aning om. Inte heller att Baba Yaga fanns med i ett AD&D-äventyr förrän då jag letade efter Baga Yaga-bilder på google till inlägget. Då såg jag en bild som typisk rollspelsaktig ut så jag klickade mig dit och kollade på den och såg att jag hamnat på en AD&D-sida.

Rosen

Myrmidon
Re: Ryska gummor på fler ställen [OT]

Inte att förglömma att hon (och nån oidentifierad babe) är omslagsflickor på den gamla DoD-modulen Skönheten och odjuret -- den är från början en målning av Oliviero Berni, betitlad 'Baba Yaga'.

--
Åke

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mekanurg uttalar sig

Jag undrar, lite vagt, om det inte var stulet från någon anannstans där?
Nej, jag har inte stulit termen "svartfolk". Jag hittade på den alldeles själv som en svensk beteckning på de besjälade arter som på rollspelsamerikanska ofta kallas "goblinoids".

Mitt första konstruktörsuppdrag hos Ä-spel var att göra klart Monsterboken. Jag insåg då att jag behövde ett övergripande begrepp för svartnissar, svartalfer, resar och liknande. Med tvekan föreslog jag "svartfolk"; det gick tydligen hem bland svenska gamers eftersom man använder begreppet här, 20 år senare.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Mekanurg uttalar sig

[ QUOTE ]
Nej, jag har inte stulit termen "svartfolk". Jag hittade på den alldeles själv som en svensk beteckning på de besjälade arter som på rollspelsamerikanska ofta kallas "goblinoids".

Mitt första konstruktörsuppdrag hos Ä-spel var att göra klart Monsterboken. Jag insåg då att jag behövde ett övergripande begrepp för svartnissar, svartalfer, resar och liknande. Med tvekan föreslog jag "svartfolk"; det gick tydligen hem bland svenska gamers eftersom man använder begreppet här, 20 år senare.

[/ QUOTE ]
Var det även du som kom på att hitta på fejkade latinska namn på kreatuen i MB? Svartfolkens "styggantopus"-släktnamn orsakade i alla fall fnitterparoxsysmer hos mig och mina medspelare när det begav sig. :gremgrin:

/Anders

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Artnamn i MB

Var det även du som kom på att hitta på fejkade latinska namn på kreatuen i MB?
Ja, det var jag. Styganthropus är god zoologi-latiniserad grekiska, ett sammansatt ord som anspelar på den den underjordiska floden Styx (ett ord som har med mörker att göra) och på människa (ανθροπος på grekiska). Vitsen var i detta fall givetvis helt avsiktlig.

Nightowl

Champion
Re: Mekanurg uttalar sig

Fejkade latinska namn fanns innan dess i bade RuneQuest och (faktiskt) AD&D.

I RQ (TrollPak) tillhor de olika trollen (ganska olika Drakar-troll) slaktet Styganthropus ssp. Forledet styg- kommer antingen fran Styx och betyder att de har med underjorden och morker att gora.

Fast det kan ju vara en ordvits som Anders kom pa spontant och allmant independently.

Erik

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Om »stygantropus« …

Antropus betyder rimligen »folk« eller nånting ditåt.

Och förledet måste ju ha samma rot som ett av H. P. Lovecrafts favoritadjektiv: »stygian« (stygisk). Exakt vad det betyder vet jag inte, men HPL använder det som »dunkel«, »dyster«, »mörk« etc.

Ett annat ord för »svartfolk« med andra ord.

Om jag inte är helt ute och velocipederar.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Om »stygantropus« …

[ QUOTE ]
Och förledet måste ju ha samma rot som ett av H. P. Lovecrafts favoritadjektiv: »stygian« (stygisk). Exakt vad det betyder vet jag inte, men HPL använder det som »dunkel«, »dyster«, »mörk« etc.

[/ QUOTE ]
Och jag som i min enfald trodde det var fråga om en svensk uppfinning och endast anspelade på "stygg" :gremcrazy:

Tänk vad man får lära sig.

/Anders