gråhök
Veteran
Eh? Va? Men? Jag trodde exempeläventyret hette något med "Tempel"? Fan, jag tror mitt ex är bortsupet i en flytt.
Vänta nu lite, var inte Creature Catalog ett tillbehör till (Basic, Expert, Companion, Master) D&D som författades av TSR UK runt mitten av 80-talet? Med "OD&D" brukar förstås den version av D&D som gavs ut av Tactical Studies Rules Inc 1974, alltså drygt ett decennium senare.I Creature Catalogue till OD&D
Tidigare, menar du. Jaha, jag har sett det användas som term för "D&D i motsats till AD&D", därav min användning (bland annat i namnet på fanzinet OD&DITIES som rekommenderas skarpt och på gamla Mystara-listan).Med "OD&D" brukar förstås den version av D&D som gavs ut av Tactical Studies Rules Inc 1974, alltså drygt ett decennium senare.
Nix. Äventyret i den första version av DoD hette "Bland Alfer och Troll" och var skapat av Thomas Björklund. Steve Perrins original, Magic World, hade ett helt annat äventyr som sedemera översattes till "Sarkath Hans gravvalv" (av undertecknad). Däremot handlade Thomas äventyr om ett gammalt tempel (som behändigt låg några hundra meter bakom värdshuset) där pruttguden Nyox härskade. Jag tror dock inte det förekom varken alfer eller troll i äventyret...Jag trodde exempeläventyret hette något med "Tempel"?
Jodå. Om man letar i templet hittar man en gång in till ett annat komplex där det bor svartalfer - och där finns antagligen troll också, givet kopplingen mellan de båda i ur-Drakar.Jag tror dock inte det förekom varken alfer eller troll i äventyret...
I OD&D fanns ett snarlikt monster kallat bugbear, IIRC även det med pumpahuvud..Runequest har ju sin jack-o'-bear, de vill säga en björn med en pumpa till huvud. Som paralyserar folk. Logiken bakom detta undgår mig.
Det är väl som bogeyman, bugaboo och bogie, osv. Väsen vars natur är en uppgift (att avskräcka (barn) från att göra dumma saker) snarare än ett specifikt utseende. Precis såsom våra troll, med andra ord. Att rollspelsmakare och fantasyförfattare sedan kommer inklampandes och hittar på specifika utseenden åt dessa varelser, det är en helt annan femma.Fast vad jag minns av den tid jag bodde i USA var bugbear något man skrämde små barn med, typ "don't go there or the bugbear will get you."
Passa dig, det där med fontanellknull var tydligen ett känsligt ämne...Pumpaskallar
De är inte jättevanliga, men de finns. Det finns både håkäring (ibland hallad håbrand), brugd, pigghaj, sillhaj och lite annat smått och gott. Dessutom har de flesta havslevande fiskar ganska stor rörlighet och utbredning, och med klimatförändringar och sånt så kan de flytta långt.VAR 17 KOM HAJARNA SOM DE UTVECKLADES UR IFRÅN? Det är liksom skandinavien vi talar om, östersjön dräller inte direkt av haj.)
Jepp, jag har spelat en coyote som råkade komma hit från amerika i ett misslyckat försök att fånga en struts med hjälp av en stor fyrverkeripjäs. Underliga saker händer.Dessutom har jag spelat både struts och panter i gamla Mutant, så mer tropiska fiskar (jmf luftmuränorna i samma monsterkapitel) kan väl ha invandrat från samma plats och på samma tid som mina gamla rollpersoner?
Så du har inga problem med att hajarna simmar genom jorden, men du har problem med att dom växt?Visst finns det hajfiskar i östersjön, fast de är vanligen BETYDLIGT mindre och oförargligare än de stora vita det vanligtvis handlar om när man stöter på hajar i rollspel.
När uppfanns det egentligen? Så som jag kommer ihåg grundboken så fanns det inte någon referens till det överhuvudtaget (jag borde läsa igenom den nogrannt nu igen), på fyndtabellen fanns det ju sovjetiska förbrytare i stasis och... Traffaut är väl ett franskt namn? liksom, jag märkte inte att det handlade om skandinavien förrän i Mutant 2, eller måhända såg jag det i något äventyr innan dess. För inte såg man väl på kartan att spelet utspelades i skandinavien? Hmm... Hade jag haft boken här så kunde jag kolla, men jag minns den som liksom bara en kartbit i största allmänhet.VAR 17 KOM HAJARNA SOM DE UTVECKLADES UR IFRÅN? Det är liksom skandinavien vi talar om