Nekromanti Det mest ansträngda monstret i rollspel ??

Troberg

Sinister eater
Re: Nu går fisk på torra land

Visst finns det hajfiskar i östersjön, fast de är vanligen BETYDLIGT mindre och oförargligare än de stora vita det vanligtvis handlar om när man stöter på hajar i rollspel.
Några av de jag räknade upp blir över 15 meter och massmördar dagligen plankton på en skala som skulle fått Hitler att bli grön av avund. Hur stora vill du ha dem? Supertankerätande hajar?

Krille

Super Moderator
Re: Landhaj

"När uppfanns det egentligen?"

I introäventyret Mos Mosel, där kartan är ett rätt tydligt sydsverige.

Rising

Vila i frid
Re: Landhaj

I introäventyret Mos Mosel, där kartan är ett rätt tydligt sydsverige
Yeah, det stämmer nog, fast vi tänkte inte så när vi var små, och egentligen tycker jag än idag att vi resonerade rätt; det utspelar sig ju i framtiden, efter en stor katastrof, och då skall ju världen kunna se väldigt annorlunda ut än den gör idag.

Men framförallt är jag nog tacksam över att vi kunde se på spelet med de magiska glasögon som är rollspelsmediets starkaste trumfkort; vi tittade ju på kartan genom våra rollpersoners ögon, och såg en värld som låg öppen för oss att upptäcka; inte med våra egna ögon, varpå vi i sådna fall skulle ha vetat precis vad som fanns bortom kartans yttre gränser.

Egentligen tycker jag att det är den vackraste egenskap en rollspelare överhuvudtaget kan ha, och att vi borde arbeta mer för att uppnå det stadiet. Mindre "vilka historiska personer har ni använt i era kampanjer?" (en fråga som saknar de magiska glasögonen och som ersätter den sanna fantasin med en sorts sval cerebral distans utan engagemang eller värme) och mer... Tja, vad är det för frågor som egentligen är viktiga när man vill hitta på en/ett rollspel/kampanj/äventyr/rollperson/varelse/religion som uppmuntrar läsaren att ta på sig sina magiska glasögon när hon ser det? Hur får man läsaren att känna sig direkt engagerad i världen och inte bara som en fånig dumskalle med flottigt hår och hängslen som sitter och analyserar världen på ett sätt som ingen rollperson skulle kunna göra?

Att åskådliggöra, och inte genomskådliggöra, det... hmm, det borde vi tala mer om här på forumet. Äh... Det är ju det jag brukar prata om. Glöm vad jag har sagt. Min slutpoäng är iaf att min ozelotrollperson i mutant visst passade in i spelets anda. Tycker jag.

Feliath

Swashbuckler
Gygax, Dunsany och resonemang som luktar fötter

Fast jag förstod aldrig hur hyenahuvudena kom in i bilden.
Min gissning: De är helt enkelt lite shupid. Dunsany stavar det »Gnole«, så slutsatsen »gnomtroll« är långtifrån solid. Jag tror man helt enkelt får tolka det som rollspelets motsvarighet till att köpa en licens :gremsuck:

/Feliath - that said, How Nuth Would Have Practised His Art Upon The Gnoles är utmärkt läsvärd

Nightowl

Champion
Re: Gygax, Dunsany och resonemang som luktar fötter

Med tanke pa att det ursprungliga D&D hade balroger, enter och hobbitar innan Tolkiens arvtagare borjade hosta, undrar jag varfor Gygax & Co brydde sig...

Erik

Dimfrost

Special Circumstances

Mmm, gnoler... :gremlaugh:

Å andra sidan, den som hänvisar till Dunsany kan inte vara helt genomrutten i alla fall. Lite som att avsluta en diskussion med att referera till Borges, liksom. :gremgrin:

/Dimfrost

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Med tanke pa att det ursprungliga D&D hade balroger, enter och hobbitar innan Tolkiens arvtagare borjade hosta, undrar jag varfor Gygax & Co brydde sig...
De kunde kanske inte stava. I OD&D skrevs nämligen "lair" (=lya) konsekvent som "liar" (=lögnare). :gremwink:

Organ

Out of time, out of mind
Ryska gummor på fler ställen

[ QUOTE ]
Finns tydligen ett AD&D-äventyr som handlar om Baba Yaga

[/ QUOTE ]
Inte att förglömma att man stöter på Baba Yaga och hennes kycklingkåk i CoC-kampanjen "Horror on the Orient-Express".

/Anders (som nog hade hoppat över den delen om han skulle köra HotOR)

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
Några av de jag räknade upp blir över 15 meter och massmördar dagligen plankton på en skala som skulle fått Hitler att bli grön av avund.

[/ QUOTE ]
Jag skrev "VANLIGEN betydligt mindre" vilket mer än väl ger utrymme för 15 meters-firrar även om de flesta faktiskt är mindre än så.

[ QUOTE ]
Hur stora vill du ha dem? Supertankerätande hajar?

[/ QUOTE ]
Intressant idé. Jag tror dock att de skulle funka sämre som landhajar.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
Så du har inga problem med att hajarna simmar genom jorden, men du har problem med att dom växt?

[/ QUOTE ]
Mnjaa... båda delarna verkar lika osannolika om du frågar mig. Det var bara det att storleken var det jag nämde i mitt exempel. Det var allt.

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Besserwissning

Några av de jag räknade upp blir över 15 meter och massmördar dagligen plankton på en skala som skulle fått Hitler att bli grön av avund.
Brugd (eng: Basking Shark), Cetorhinus Maximus, världens näst största hajart (efter valhajen) maxlängd: ca 10-12 meter.

Så riktigt så lång blir den inte, men 12 meter är fullt tillräckligt!

/tobias, som av obskyra anledningar har lärt sig brugdens latinska namn och maxlängd utantill.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Besserwissning

[ QUOTE ]
Brugd (eng: Basking Shark), Cetorhinus Maximus, världens näst största hajart (efter valhajen) maxlängd: ca 10-12 meter.

[/ QUOTE ]
I vilka vatten hittar man dylika?

/Anders

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Besserwissning

»Vid Bohuslän, särskilt i farvattnen kring Pater Noster, anträffas brugden årligen sedan några år i sept-okt, då periodvis smärre grupper simmar i ytvattnet. Under perioden 1914-1957 gjordes vid Bohuslän 5 fynd, under 1940-1976 vid Halland 4 fynd och under 1951-1967 vid Skåne 5 fynd. Flertalet av dessa fångster eller säkra observationer har gjorts i okt och jan men det senaste halländska fyndet 1976 är från 12 juli. (Samtliga dessa fynd och ytterligare sådana i Skagerack och Kattegatt har med lokaler och datum specificerats i Curry-Lindahl 1979.) Utöver de sydsvenska fynden har brugden också fångats vid Möja i Stockholms skärgård 11/1-1960.«

Ulfgeir

Swashbuckler

Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Hur stora vill du ha dem? Supertankerätande hajar?
--------------------------------------------------------------------------------
Intressant idé. Jag tror dock att de skulle funka sämre som landhajar.
*grin* Det vet ju alla att allt som blir utsatt för radioaktivitet/toxic junk/nerspolat i kloakerna, växer till gigantisk storlek. =^_^=

Menar då skulle man kunna snacka om en Leviathan.

/Ulfgeir

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Aaaah. Jo, jag tror att det fanns gott om svartfolk i grottan under templet. Minns dock inte vilken sorts svartfolk det var.

[/ QUOTE ]
Det var mycket riktigt svartalfer det handlade om. De hade även sällskap av troll, så namnet på äventyret togs inte bara ur luften. Intressant att notera är även det faktum att det här var långt innan termen "svartfolk" ens var påtänkt.

/Anders