Re: Om »stygantropus« ?
SAOB likställer dem, så du behöver inte bekymra dig.
Fast inte tre andra ordböcker samt riktlinjer för hur författningar bör skrivas (där man uttryckligen skriver att det skall vara med L), så det är nog bäst att ta det säkra före det osäkra och använda L-varianten.
När det gäller osannolika monster så tycker jag att många av de traditionella monstren platsar rätt så bra, framför allt då de mycket vanliga "bits&pieces-monstren", det vill säga fram del från X, bakdel från Y med horn från Z och klor från U och så vidare.
Inom rollspelen så tror jag dock att D&D tar priset när det gäller ren mängd osannolika monster. Slemkuber och beholders för att nämna några exempel. Rent spelmässigt så har det också lite för stor andel "monster som verkar harmlösa men som utan problem sliter av dig benet och slår dig i huvudet med den blodiga änden", vilket är lite tråkigt spelmässigt. Är inte heller så glad för alla varianter med celestial beaver, humongus dire gerbil och sånt. Bättre att klämma till med ett större kritter som står på egna ben än att turbomata ett litet kritter. Fast å andra sidan så har det flera olika squids, och squids är coola.
GURPS bestiarier har också en del underliga kritter, men de är oftast baserade på historisk bakgrund så då kan man langa skulden vidare.
Ett spel som jag tycker hållit rätt så bra kvalitet på sina monster genom sina inkarnationer (åtminstone de jag sett) är DoD. De är få monster där som man reagerar "Men vad fan är det där?" på.
Cthulhu har väl sin andel underliga monster, men det är ju hela grejen så där kan man låta det passera.
Kult är ett spel som jag tycker är överbemonstrat. Jag tycker inte att det behövs så mycket monster där, skräcken ligger mer i gränslandet mellan människorna och arkonterna/dödsänglarna, i det som människorna drivs att göra. I slutänden tycker jag att Kult funkar bäst med människor som de verkliga monstren och de övernaturliga krittren mer som en naturkraft som lockar och driver människorna till illdåd. Dessutom tycker jag att det på något sätt passar spelets stämning och världsbild bättre.
Mikael, duckar för OT-polisen Yasse
Nah, min monsterutläggning borde lura i honom att det är on topic.