Nekromanti Det mest oansträngda monstret ?

Johan K

Gammal & dryg
För ett atg sedan så skrev jag ett inlägg om det mest ansträngda monstret som finns..
Nu kom jag på att tänka på motsattsen, vilket monster är det mest oansträngda som vi har ? Alltså, vad finns det för one-monster-fitts-everywere ??
Skit samma vilken genre, vad finns det ??

/ Johan K, som går ut & solar igen

Rising

Vila i frid
Orcer i HoL. Citerat och översatt från minnet: "Jepp! Du läste rätt! Orcher! Inga alver eller något av det skitet, utan bara 100% elaka, smutsiga, fula, våldsamma, stinkande, vidriga, ocopyrightade orcher!"

Liksom, orcher i vanliga rollspel har ofta någon sorts bakgrundsbeskrivning, historia och kultur, osv. En massa snoffs, helt enkelt. Inte i HoL.

Och människor, som nämnts i tråden, när de är skurkar så behöver de ha någon sorts agenda, modus operandi, motiv, ändamål och personlighet. En massa snoffs, helt enkelt. Inte orcherna i HoL, inte. De är bara mot rollpersonerna, utan vidare anledning.

Orcherna i HoL har inte ens någon särskild personlighet eller unika särdrag. De är generiska orcher, liksom, inte för att Tolkien skulle vara bra eller något sådant, utan för att man inte behöver beskriva orcher och -förstås- för att de inte är copyrightade.

/Rising
som undrar två saker som ni kan fundera på nu i påsk:

1. Hur många avsnitt finns det egentligen av 70's Show? Jag har aldrig haft som rutin att titta på det, och det visas på jättedåliga tider för mig, men ändå så slår det mig att varje gång jag ser ett avsnitt så är det alltid ett som jag redan sett. Det måste typ bara finnas sju avsnitt som visas om och om igen varje dag i veckan.

2. Skämtar dumskallarna som har bratglasögon på sig, <u>nu</u>? Liksom, bratkulturen var ett <u>roligt</u> skämt för fem år sedan, ett <u>tragisk</u> skämt för tre år sedan, och blev ett <u>tröttsamt</u> skämt förra året. Har alla östermalmsfittor slutat köpa kalendrar, saknar de helt självdistans, eller finns det fortfarande något rövhål som tycker att det är snyggt?

Cybot

Mest spelbar
Vapenviftande vettvillingar.

Du kan slänga dem in var som helst.
Skurkar med diverse vapen och så höga på uppåttjack (eller något annat) att de varken känner något eller bryr sig.

Vare sig de är orcher, ninjas, illvättar, assassiner, bärsärkar, Stormtroopers, terrorister, pirater spetsöriga alver, goblins, Freaks, thugge-kultister, Nazister, corperate security, cthulhu anhängare, stadsvakten eller yakuza så är de fortfarande vapenviftande vettvillingar... De har inget igentligt pansar och kommer mot dig viftande med diverse vapen och skriker något på ett oförsteligt språk (eller helt enkelt bara skriker).

Titta bara hur man slänger in dem i diverse filmer.
Allt ifrån Nazister och kultister i Indiana Jones, Stormtroopers i starwars, Ninjas i martial arts filmer, orcher i fantasy, Blodskultister i Robin of Sherwood, gängmedlemmar eller yakuza i technothrillers... samma sak, olika genres.....

Orcher är kanske de mest avslappnade av de diverse "vettvillingar med vapen" varianterna. Men de är fortfarande vettvillingar med vapen.

Pom

Swashbuckler
Re: Vapenviftande vettvillingar.

Bra kategori i stort, men slank det inte med några för mycket?

Höga, obepansrade och vrålande passar väl inte riktigt in på stormtroopers, corporate security och stadsvakter? Och klichénazisterna är väl också mer av den kyligt organiserade militärtypen? Alver finns det ju så många slag av, men särskilt högljudda brukar standardversionerna inte vara.

Men, som sagt, själva grundkategorin är stor och bred och allestädes närvarande.

Cybot

Mest spelbar

I fallet med Stormtroopers, Corperate security och stadsvakter.

Obepansrade: Har du någonsin sett en Stormtrooper, Corperate Security, nazisoldat eller stadsvakt någonsin ta mer en än träff (förutom i D&D alltså)? De må SE bepansrade ut, men det måste vara gjort av papp.

Höga: De skjuter dåligt, de har inget sinne för taktik, anfaller oftast en och en medans andra står vid sidan om och stirrar på något som bara de själva ser.... Kort sagt. De måste vara höga på NÅGOT..

Vrålande: I fallet med nazister så kommer diverse rop så som "Red lieben", "Ach! Mein Amee", "Achtung!", "Granaten!" och "Fur die fatherland" osv.
I fallet av Corperate security så är det "Aieeee!" eller "haia!" om de är martial arts varianten medans i fallet av Corperate Security Swat model (typ SWAT ifrån matrix eller annat) eller Stormtroopers (inte begränsat till bara starwars, Combine från halflife passar till exempel också in här) och liknande typer så är det "Go! Go! Go!", "Cover left!" eller "pssshhh! I can't see them", "Watch the flanks!".

Alver är kanske inte de mest högjudda dock, men kan ofta nog vara vapenviftande vettvillingar.

Pom

Swashbuckler

Obepansrade: Har du någonsin sett en Stormtrooper, Corperate Security, nazisoldat eller stadsvakt någonsin ta mer en än träff (förutom i D&D alltså)?
Du talade om avsaknad av pansar, inte om hur lätt det är för hjältar att knäppa dem. Och jag får passa på att lägga till att många versioner av orcher ger dem duktigt med rustning.

Höga: De skjuter dåligt, de har inget sinne för taktik, anfaller oftast en och en medans andra står vid sidan om och stirrar på något som bara de själva ser.... Kort sagt. De måste vara höga på NÅGOT..
Men återigen gällde inte din ursprungliga kategorisering kvalitet, bara att de var så höga att de inte kände någonting och inte brydde sig om någonting.

I fallet med nazister så kommer diverse rop så som "Red lieben", "Ach! Mein Amee", "Achtung!", "Granaten!" och "Fur die fatherland" osv.
I fallet av Corperate security så är det "Aieeee!" eller "haia!" om de är martial arts varianten medans i fallet av Corperate Security Swat model (typ SWAT ifrån matrix eller annat) eller Stormtroopers (inte begränsat till bara starwars, Combine från halflife passar till exempel också in här) och liknande typer så är det "Go! Go! Go!", "Cover left!" eller "pssshhh! I can't see them", "Watch the flanks!".
För all del, nassarna talar tyska (rätt obegripligt språk) och corporate security har jag inte så stor erfarenhet av. Men stormtroopers och liknande hävdar jag utmärker sig genom att inte bärsärkarvråla utan enbart kommunicera med ordergivning och relevanta kommentarer i stil med dem du beskriver.

King Kromm

Hero
Varning, OT!!

Satsade dom inte istället på den totala floppen That 80´s show? Såg första, och kanske avsnittet och blev inte riktigt frälst, exakt samma sak som i That 70´s show, fast uruselt och tråkigt, istället för komiskt... Och det har la funnits sju säsonger i flera, iaf ett eller två år?

Cybot

Mest spelbar

Om det var oklart så har båda mina inlägg varit mer än semi-oseriösa, och mest skämtsamma anmärkningar på kanon-foder tendensen.

De mest avspända skurkarna är ju bara statister (Mooks eller vad de nu kallas i Feng shui eller vad det nu heter). De är där för att fylla ut ett par minuter, visa hur duktiga stunts&special effects gruppera är, se elaka ut och bli nerhuggna av hjälten för att demostrera hur världsbäst the goodguys är!

De har inget grepp om taktik, är dåliga skyttar, blir plattade till första gången hjälten/hjältarnas (eller eventuellt hjältens s.k redshirts) ens nyser åt dem (oavsett hur tungt och elakt deras pansar ser ut),

Helt enkelt vapenviftande vettvillingar (de är ju inte ens på din sida, vilken självklart är den korrekta sidan vilken vem som helt med lite vett i skallen borde se :gremgrin:).

Troberg

Sinister eater
Re: Varning, OT!!

Satsade dom inte istället på den totala floppen That 80´s show? Såg första, och kanske avsnittet och blev inte riktigt frälst, exakt samma sak som i That 70´s show, fast uruselt och tråkigt, istället för komiskt... Och det har la funnits sju säsonger i flera, iaf ett eller två år?
Kolla på länken i mitt förra inlägg, där finns allt du frågar efter. Epguides är en ovärderlig resurs för TV-serier.

hraufnir

Swordsman
7 års olycka?

RP's spegelbilder efter att de klivit in i en spegelsal... Enkelt som sjutton, man har alla stats tillgängliga. Modda dem lite som SL om ni vill få lite förvirring, eller strunta helt enkelt i tärningsslag och få slp att kontra ALLT som rp gör om inte rp hittar på något som är så emot sin natur att spegelbilden inte kan komma och tänka på det...

*fantasyklassiker*

Pom

Swashbuckler

Om det var oklart så har båda mina inlägg varit mer än semi-oseriösa, och mest skämtsamma anmärkningar på kanon-foder tendensen.
Sånt tar jag inte hänsyn till när du kommer med en så fruktbar idé. :gremelak:

Att individer i skurkhorder oftast är lökiga och korkade jämfört med hjältarna håller jag förstås med om. Det intressanta här tyckte jag var i vilken grad det gick att karaktärisera dessa vanliga rotfrukter på annat vis än att de är dåliga. Och då tyckte jag mig se att det slunkigt med några enstaka jordklumpar i den stora fina säcken med härlig rålök.

Hjalle

Swashbuckler
Draken. Mums. Eller tiraken. Mums-mums. Fast... Ingetdera är ens något monster. Kanske det som gör att jag faller så pannkaka? (-:

-Hjalle, tirakisk schaman och bitsk lumiandrake.