Re: Saker jag hatar mer än »dungeonbashing» ...
Jo. Alla dessa saker har jag förvisso sagt. Men jag frågar återigen: Exakt _var_ sa jag att dessa är mer än mina personliga åsikter?
"Men har man en plot och utvecklade karaktärer, kan man ju definitivt inte kalla det dungeonbashing,"
Om du vill kalla dungeonbashing för rollspel är upp till dig, men jag kommer aldrig att göra det, hur mycket du än tjatar!
Du använder dig av omvänd logik!
"I ett rollspel spelar man en annan person och styr dennes handlingar." Därmed är det ju inte sagt att ett spel _är_ ett rollspel bara för att man spelar en annan person och styr dennes handlingar! (Som i exemplet dungeonbashing.) Dessutom förstår jag inte var du fick "men jag misslyckas fullständigt att se hur detta faktum skulle kunna ta bort det elementet från rollspelen" ifrån. Allt jag påstod var ju att om man tar bort rollspelandet ur ett rollspel, är det inte längre ett rollspel. Det kan du väl ändå inte säga emot.
>Med det resonemanget skulle ju inget vara rollspel om det också förekom någon annanstans. Karaktärsgestaltande, t.ex.
På vilket sätt är detta en logisk slutledning?
>Blasphemy hävdar att dungeonröj är sämre (inte kul), du hävdar att det inte är rollspel. Det är värre IMO.
Man måste ju faktiskt skilja på företeelsers egenvärde och någons subjektiva syn på dem. Bara för att jag, för att ta ett exempel, gillar hockey mer än fotboll, betyder det väl inte nödvändigtvis att jag tycker att fotboll som sport allmänt sett är sämre än hockey! På samma sätt tycker jag inte att dungeonbashing är sämre än någon annan typ av spel, men jag personligen sorterar inte in den spelformen under rubriken rollspel. Om sen _du_ vill göra det, är det ju din ensak!