Nekromanti Det oundvikliga ödet...

Har någon av er någonsin spelat ett äventyr som kräver att en av rollpersonerna dör tidigt i spelet och spelaren inte har en chans att göra något åt det? Jag spelade nämligen "Det stora universum 2" på Gothcon XXVI och då dog min kompis RP den första halvtimmen i spelet och sedan fick han spela ett robothuvud (don't ask) vars enda uppgift i princip var att översätta saker. Det är jäkligt dålig stil tycker jag, jag tvivlar nämligen på att han hade speciellt kul under spelet.

Jag tycker att om man prompt ska ha någon som ska dö tidigt i spelet så ska man använda en SLP istället för RP eller så ska man ha en ny intressant RP redo för spelaren. Har ni några egna erfarnheter av ämnet?

Berserk

Warrior
Har någon av er någonsin spelat ett äventyr som kräver att en av rollpersonerna dör tidigt i spelet och spelaren inte har en chans att göra något åt det?
Nästan. Vi spelade en gång ett äventyr där alla spelarna drabbades av en hemsk sjukdom och dog, detta tog i sig ett helt spelmöte. Efter att vi alla dött sveptes våra själar iväg mot dödsriket, men på vägen "sögs" vi in till ett annat plan, nära de Grå Hallarna om jag inte minns fel. För att kunna komma bort blev vi tvugna att med en magisk dolk ta livet av en stor demon(-furste?), och alla våra kroppsliga egenskaper var försvunna. Allt vi gjorde styrdes av PSY - CL, skada och Kp.

Med andra ord var inledningen till äventyret att alla dog, och först då började det på riktigt. Vi spelade aldrig klart, vilket jag tyckte var väldigt synd. :gremfrown:

Nej, inte så... Men när vi körde ett äventyr för ett tag sen kände en kille sej lite elak. Han förförde gruppens gycklare, och sedan började sparka killen i skrevet tills han dog.... Oschysst gjort tycker jag...

Eksem

Champion
Alltså... fan va onödigt? Är det ens roligt att spela med sådana människor? Brrr..

/Jonas, smått äcklad

chrull

Stockholm Kartell
Alltså. Det är ju ganska okej egentligen
Särskilt under konvent. Men då måste man ju ha en roligare roll än ett robothuvud som bara översätter saker att ersätta den ursprungliga rollpersonen med.

Det kanske inte är så kul för spelarna om man gör så med en rollperson han själv skapat och sedan säger åt honom att göra en ny. Då är det antagligen bättre att använda en NPC.

Vill man sköta det smidigt så kan man ju låta alla spelare göra sina egna rollpersoner och sedan, precis innan man ska börja spela ta en åt sidan och säga "Det är bättre om du spelar den här killen istället" och sedan efter den tilldelade rollen är död låter honom spela sin egna figur.

Om man nu gör rollpersoner själv i överhuvudtaget.

chrull

Johan K

Gammal & dryg
Håller med dig !!
Att dö i förtid, eller vad man ska säga låter ju inte så förbasket skoj. Så att ha en slp i bagagen låter ju otroligt smidigt & som en bra idé !

walium

Ganska töntig, faktiskt
Personligen tycker jag att bra äventyr ska innehålla ska innehålla så få "oundvikliga" delar som möjligt. Spelarna ska aldrig känna att deras egna handlingar inte betyder något alls. Sedan var det förstås ett konvent-äventyr som antagligen var tidsbegränsat vilket säkert försvårade både för de som skrev det och spelledarna som sedan skulle spelleda det. Men det hade varit bra om han åtminstone hade blivit förvarnad eller att det varit en SLP som hade råkat ut för samma saker istället.

Precis min mening! Det som var extra irriterande var att min kompis RPs död var helt onödig, det var bara för effektens skull. Han dog nämligen på resan till platsen där äventyret skulle utspela sig. vi spelade en grupp som skulle testa en ny slags rymdskeppsmotor som gör det möjligt att göra ett "hopp" från en plats till en annan. Problemet var bara att man kan inte vara vaken under den tiden som man gör hoppet för då dras tiden ut så mycket att ens hjärna uppfattar de två sekunderna som tidshoppet tar som en evighet. Och den saken som skulle göra så att min kompis rp sov fungerade nämligen inte och därför förvandlades hans hjärna till en "grönsak"...

Troberg

Sinister eater
Jag skulle blivit väldigt irriterad! [NT]

NT=Needless Tragic

General

Veteran
Hehe... :gremgrin:...det där med gycklaren var skoj....
Sånt brukar hända i våran spelgrupp...
speciellt när vi spelar Eon för då har vi en ganska lönnmördarlysten SL... Det brukar hända en massa såna där saker då...

[ANT] En gång när vi skulle in till en by på ett värdshus som hette skäggiga damen...där hände en massa grejer...som tex en skabbig och skäggig dam som började föröföra oss och som typ hade 18 i förföra...
Då kan jag bara säga att han hade väldigt skoj...
Iallafall när vi vaknade upp nästa morgon bredvid en korpulent och mycket skäggig kärring....

Men det blev ju ändring på det när jag var sl.... HEHE

Insignia

Swashbuckler
Evighetssekunder

Jag håller med om att det där var extremt onödigt. Sådär borde man inte få göra :gremfrown:

"Problemet var bara att man kan inte vara vaken under den tiden som man gör hoppet för då dras tiden ut så mycket att ens hjärna uppfattar de två sekunderna som tidshoppet tar som en evighet."

Det påminner mig om en novell av Stephen King, som jag tyvärr inte kommer ihåg titeln på... Den var bra i alla fall :gremcrazy:

G

Guest

Guest
Re: Puckat, taskigt och osportsligt. [NT]

Ja ni!
Här hade det redan hunnits skriva mycket men tänkte ändå skjuta till mina enstaka funderingar.

Det där med att dö i förtid kan vara knepigt, visst om nu spelaren vill spela ett robothuvud är det ok men då måste man ju kolla med spelare och då uppstår ju problemet med att spelaren vet om vad som skall hända. Är det en bra rollspelare är det lugnt, kanske dock inte en händelse jag skulle ha kört på ett konvent dock. Annars är det enklaste att bara låta honom ta över en SLP (med en fungerande kropp).

Sen finns det andra horribla saker man kan råka ut för, jag hamnade i min värsta rollspelsupplevelse faktiskt nyligt på ett konvent.

Riktigt USEL spelledare (hoppas han inte läser detta) och ett riktigt HORRIBELT äventyr som han skapat. Där spelarna följde en SLP i det mest ologiska grottkomplex världen skådat, denna SLP var så mäktig att vi spelare in princip var helt onödiga (man undrar ju varför han ens tog med oss). Det vart så hiskeligt tråkigt att spelarna började leka självmords kandidater och försökte ta död på sig så man slapp detta horribla äventyr. Inte ens det funkade eftersom denna mäktiga SLP räddade oss hela tiden eller att spelledaren fuskade så man mirakulöst överlevde.

Tror det är första gången i min 16åriga rollspelskarriär jag skådat en hel grupp som försökt ta kollektivt självmord och till på köpet inte lyckas. Man tycker den spelledaren borde fattat den vinken :gremtongue:

There is no escape!

Vaddå? Var det ett konventsäventyr? Hur kunde det i så fall komma igenom "kvalitéts kontrollen"?

"Tror det är första gången i min 16åriga rollspelskarriär jag skådat en hel grupp som försökt ta kollektivt självmord och till på köpet inte lyckas. Man tycker den spelledaren borde fattat den vinken"

Haha! :gremlaugh: Det påminner mig om en sak i Krilles "Tabbar i rollspel"

" Samurajens mardröm : I Car Wars går det inte att begå självmord. Det GÅR helt enkelt inte."

LeJonklev

Swordsman
När det gäller äventyr man spelar med sina polare så är det väl ingen större katastrof. Kan oftast repareras på något sätt om någon skulle dö "för tidigt".

Men på konvent är det en helt annan sak. Har man betalat för att få spela ett äventyr så är väl det minsta jag kan begära att jag åtminstone ska få spela. Sen må äventyret (eller spelledaren) vara hur dåligt som helst. Att slå ihjäl en rollperson väldigt tidigt i äventyret och sedan antingen låta denne sitta och titta på, eller spela en väldigt tråkig roll, är synnerligen uselt beteende från scenarioskrivaren eller spelledaren. Beroende på vems "fel" det var.
Sen kan man snacka hur mycket man vill om att följa regler och tärningsutslag och att äventyret inte ska vara rälsat. Om jag måste välja mellan att bli "utslängd" ur äventyret tidigt eller följa en fast mall så är valet väldigt enkelt.

Vad jag vidare hatar är spelledare som envisas med att om man är medvetslös eller död så ska man gå ut ur rummet. Spenderade väldigt mycket tid ute i koriddoren medans resten av mina kompisar satt inne och spelade. *grr*

/Johan

"Vad jag vidare hatar är spelledare som envisas med att om man är medvetslös eller död så ska man gå ut ur rummet. Spenderade väldigt mycket tid ute i koriddoren medans resten av mina kompisar satt inne och spelade." *grr*

Ok, när man är medvetslös så kan jag kanske förstå varför man skickas ut i korridoren. För då kan man anpassa ens handlingar med hjälp av händelser som ens RP inte ens var vid mevetande när de hände. Men om man är död, då gör det inget att man sitter kvar. För då kan man inte göra något. Men visst, man bör undvika att skicka ut spelare i onödan...