Re: Be ordinary
Jag är tveksam. Å ena sidan är det i mitt huvud hejdundrande skitcoolt med t.ex en helt vanlig d20 Modern-kampanj som plötsligt byter spår och blir CoC Delta Green, eller en GURPS-kampanj om gangsters i New York kring 1930-talet som plötsligt blir en Nobiliskampanj. Även om, eller kanske framför allt om, det sker en bra mit in i kampanjen. Föga dramaturgiskt korrekt, givetvis, men ändå. Jag älskar tanken. Om jag inte vore en sån babblare skulle jag försöka mig på något sådant i min grupp.
Nackdelarna, som jag ser det, är två: Dels finns det ogina och fyrkantiga spelare som gnäller över att kampanjen inte blev som de förväntade sig. Boo-ho, big whop, wanna fight about it?
Å andra sidan, och detta är för mig det allvarligaste problemet, hur överlever immersionen spårbytet? Jag kan tänka mig att plötsliga uppträdanden av utomjordingar, slemma monster eller gudomliga varelser kan vara ordentlgit immersiondödande.
Å andra sidan borde man ju kunna "ladda" inför det. Det är inte så att Cthulhu reser sig ur havet plötsligt, utan rollpersonerna har fått allt fler fall de inte riktigt kunnat lösa, mysteriet tätnar... Ja, du fattar hur jag menar.
Vad jag vill säga är att jag tycker att det är skithäftigt med spårbyten och ordentliga svarta svanar mitt i kampanjer, om de görs av en riktigt bra spelledare. Men, såklart, detta gäller bara den sorts antinarrativt spelande jag talat mig varm om tidigare, där man inte bara skiter i traditionell narrativ struktur för berättelser, utan skiter i uppdelning av äventyr och kampanjer helt och hållet.
Jag har haft den här diskussionen tidigare...Genesis said:Men det passar bara i början av berättelsen, är min nya spontana åsikt. Det passar inte att slänga in ett vulkanutbrott, en invaderande utomjording eller en omvälvande politisk händelse i mitten av scenariot, oavsett om det är den enda svarta svanen i historien. Om man inte förvarnat om den i förväg, så att alla vet att det skulle hända (men kanske inte när).
Jag är tveksam. Å ena sidan är det i mitt huvud hejdundrande skitcoolt med t.ex en helt vanlig d20 Modern-kampanj som plötsligt byter spår och blir CoC Delta Green, eller en GURPS-kampanj om gangsters i New York kring 1930-talet som plötsligt blir en Nobiliskampanj. Även om, eller kanske framför allt om, det sker en bra mit in i kampanjen. Föga dramaturgiskt korrekt, givetvis, men ändå. Jag älskar tanken. Om jag inte vore en sån babblare skulle jag försöka mig på något sådant i min grupp.
Nackdelarna, som jag ser det, är två: Dels finns det ogina och fyrkantiga spelare som gnäller över att kampanjen inte blev som de förväntade sig. Boo-ho, big whop, wanna fight about it?
Å andra sidan, och detta är för mig det allvarligaste problemet, hur överlever immersionen spårbytet? Jag kan tänka mig att plötsliga uppträdanden av utomjordingar, slemma monster eller gudomliga varelser kan vara ordentlgit immersiondödande.
Å andra sidan borde man ju kunna "ladda" inför det. Det är inte så att Cthulhu reser sig ur havet plötsligt, utan rollpersonerna har fått allt fler fall de inte riktigt kunnat lösa, mysteriet tätnar... Ja, du fattar hur jag menar.
Vad jag vill säga är att jag tycker att det är skithäftigt med spårbyten och ordentliga svarta svanar mitt i kampanjer, om de görs av en riktigt bra spelledare. Men, såklart, detta gäller bara den sorts antinarrativt spelande jag talat mig varm om tidigare, där man inte bara skiter i traditionell narrativ struktur för berättelser, utan skiter i uppdelning av äventyr och kampanjer helt och hållet.