Feedback på feedback...
Ok, tack för att du tog dig tid att ge feedback på min text. Fast du (precis som ett par andra) missförstod nog själva syftet med den här tråden...
Min tanke var att informera genom att dels presentera drakbokens nuläge, dels återge lite om vad den kan tänkas innehålla och slutligen ge ett litet smakprov genom en stämningstext.
Förvisso är mitt språk inte perfekt och har, som du själv påpekat, sina brister. Ett och annat tips tas därför förståss tacksamt emot - fullärd blir man ju aldrig.
Men någon mening för mening dissikering av texten har jag liksom inte bett om. Inte heller någon lektion i Svenska. Vad gäller den språkliga korrektheten så är det ju där som neogames korrläsare kommer in, har dessutom ett par vänner som brukar granska mina texter med ett kritiskt öga (dock inte någon av texterna som jag skrev här då jag skrev färdigt dem strax innan meddelandet postades). Fast nu handlade det ju om text som det inte ens är säkert om det kommer med i boken eller ej.
Dessutom så tycker jag att en del av din kritik är alldeles för spekulativ för att kännas som välförtjänt kritik. En robe är exempelvis en högtidlig klädnad som bland annat präster gör bruk av (Min SAOL omnämner det iofs som "lång festklänning m.m."). Jag är förvisso abolut ingen expert på det svenska språket - men handen på hjärtat så är väl knappast du det heller? Om du nu inte är helt säker på din sak vad är det då som driver dig att ifrågasätta? För att du vill finna brister eller för att du vill visa att du kan finna fel?
Jag tror att du gjorde det i all välmening, förhoppningsvis för att du vill se den slutgiltliga texten på drakboken så felfri som möjligt (och det vill ju jag med). Men när du tar tar fram magisterpinnen och pekar på brister och fel så skadar det ju inte att betänka om det är motiverat och sakligt dvs om det i situationen tillför något. I det här fallet gör det ju inte direkt det då du för det första inte är en av bokens korrläsare (vilket du i och för sig för min del gärna får bli om du anser dig kompetent nog samt att du får neogames medgivande till det hela) och för det andra kommer med kritik som i mina ögon mer bygger på egna spekulationer än språklig expertis.
Ljusetsriddare - som bara ville informera men som förvånas över att folk uppebarligen lägger mer fokus på språket än själv budskapet...