Nekromanti Det största inom sci-fi?

Bassejr

Hero
Vilket/vilka är de(t) stora/största spelet/spelen inom samtliga futusistiska, högteknologiska, och/eller vetenskapsfiktionella genrer?
Jag tänker huvudakligen på just sci-fi, , hur man nu än vill definiera det, men som jag har förstått det fins det många variationer på sci-fi, som är så bredd ifrån varandra, och har så stor fanbase att de kan räknas som egna genrer i sig.

Så från ert personliga perspektiv, vilket/vilka är de största (och Bästa) sci-fi spelen?

Eksem

Champion
Jag har ingen som helst åsikt om vilket det bästa sci-fi-spelet är, men störst av de nu aktiva gissar jag är alla 40K-rollspelen, eller nya Star Wars-produktlinjen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Största?

Traveller och Shadowrun, tänker jag mig. Antagligen Star Wars också, om man räknar SW som scifi.

Fast det beror ju lite på hur man tänker. Som påpekats tidigare kan ju det vi i dagligt tal kallar "genre" både vara estetik och struktur. Star Wars (filmerna då) är storymässigt fantasy men miljömässigt scifi, som exempel. Och då tycker jag att de flesta rollspel i princip är fantasy.

Så... Vilka rollspel finns som är scifi till sin struktur och i vilken typ av äventyr/berättelser det skapar? Traveller tänker jag mig fortfarande platsar rätt bra. Eclipse Phase tycker jag kvalar in också.

Jag känner på mig att jag glömmer något viktigt...

Zorbeltuss

Hero
Jag svarar väl med en annan syn på det hela än krank och Eksem, men ja det finns många sätt att se det, så som jag ser spel så tror jag att GURPS skulle räknas som det största då det har så många olika sci-fi världar att välja mellan, varav de flesta är mer än hyffsat populära.
Traveller finns som GURPS setting, Transhuman space finns som GURPS setting, Star Trek finns som GURPS setting, Vorkosigan saga finns som GURPS setting, jag är hyffsat swäker på att det finns massor av andra, också samt att det finns väldigt mycket tillbehör för den som vill göra sin egen sf setting.

/Zorbeltuss

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Leviathan! :gremwink:

Det första som jag alltid tänker på då jag hör scifi-rollspel så är det Traveller. Jag har spelat det en gång och det var intem in kopp te då, men det fastnade ändå i mitt minne. Men det är inte alls dominerande idag. Då är det mer troligt att Star Wars-licensen är det absolut största scifi-spelet. :gremsmile:

Arfert

Facit
Traveller. Såklart.

Warhammer 40K-spelen och Star Wars är fantasy, fast med strålpuffror och rymdskepp. :gremwink:

Bassejr

Hero
Så, av traveler.... Ska man i så fall införskaffa "Classic Traveler", "Traveler, the new era", eller "Marc Miller's Traveler"?

EDIT: Eller är det vad som kallas "Mega Traveler"? Kollar altså på Drivethru.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Bassejr said:
Så, av traveler.... Ska man i så fall införskaffa "Classic Traveler", "Traveler, the new era", eller "Marc Miller's Traveler"?

Undvik Traveller New Era -- den är ett postapokalytisk take på spelkosmos, som inte föll väl ut.

Jag skulle nog rekommendera antingen Marc Millers nya Traveller T5 (om du vill ha ett omfattande spel, typ gammaldags telefonkatalog) eller den urgamla MegaTraveller (om du vill ha en light-version).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bassejr said:
Den bok jag har i fysisk form är den som bara heter Traveller Core Rulebook eller något sådant, från Mongoose. Den här alltså. Jag tycker den är trevlig; lite världsinfo, massa genereringssystem för rollpersoner och platser att besöka, och så.

Väldigt lagom, i mina ögon.

Å andra sidan har jag inte spelat traveller ännu, och jag har inte läst nån av de andra böckerna...

Bolongo

Herr Doktor
Bassejr said:

Tja, det här är inget svar på din fråga om vilket du bör välja, men för att förklara den inbördes ordningen mellan upplagorna: de du nämner är första, tredje, fjärde respektive andra upplagan.

Sedan ligger GURPS Traveller och Mongoose Traveller så att säga bredvid detta släktträd.

Förutom justeringar av setting så är de väsentliga skillnaderna resolutionssystem. Classic, Mega och Mongoose använder 2d6, högt är bra. TNE använder 1d20, lågt är bra. Fjärde och den pinfärska femte upplagan använder varierande antal d6 beroende på svårighet, lågt är bra. GURPS är GURPS.

Min personliga rekommendation är att om du vill ha något relativt rent och enkelt så är senaste upplagan av Mongoose den mest uppdaterade tolkningen av "klassisk" Traveller. Om tabeller och formler är det bästa du vet, välj T5. Och om du av någon anledning älskar GURPS, tja...

NilsK

Ligist
Utan tvekan ska du skaffa Mongoose Traveller. Det är den bästa versionen av de klassiska reglerna. Kan inte nog poängtera hur mycket du ska undvika nya Traveller 5 (det har blivit sågat längs fotknölarna och kallats ospelat).

Sen är frågan lite vad du är ute efter? Traveller må vara störst men det är också äldst och representerar en form av science fiction som känns ganska omodern idag. Traveller har mycket gemensamt med sf-litteratur från 50-70-tal och det är den känslan av golden age sf den gör bra.

Vill du ha något som utgår från dagens sf skulle jag istället rekommendera Nova Praxis eller Eclipse Phase. Båda är utmärkta och stämningsfulla sf-spel i den transhumanistiska traditionen.

Men Traveller är asbra, bara man går igång på den skönt knastertorra känslan böckerna förmedlar.