Tante Järnnäve
Veteran
Om inte det är en bra rubrik på ett inlägg, så vet jag inte vad som skulle vara ett bra namn!
Men faktum kvarstår att denna rubrik faktiskt gäller mig just nu. Vad menar jag då, jo givetvis är det så att jag för tillfället har en massa inspiration! Och det är väl iofs trevligt, men när den skenar i alla möjliga riktningar och banor på en gång så blir det lite besvärligt.
Så jag tänkte be om ytterligare lite hjälp, i form av Era kommentarer.
Denna gång handlar det hela om ... ja hur ska jag formulera mig?
Jo så här, går det att göra ett multi-sl-vänligt spel utan att ta bort "mystiken" i ett spel.
Alltså skulle det var möjligt att göra ett spel där flera personer i samma grupp turas om att vara SL i samma spel. Utan att spelets mystik (illa valt ord, mystik) försvinner.
Jag fick nämligen den tanken, att föröka att tänka ut hur det skulle gå till i så fall.
Jag tänkte att om jag beskrev mycket utifrån ett sk spelarperspektiv, vad det gäller regler, världens i detta fall skumma regler, lagar, ursprung, primala krafter, andar och annat hokuspokus.
Jag känner att jag behöver ge ett exempel, även om detta exempel inte har något med spelet att göra eg. Just detta exempel är kanske lite mer SL-skrivet men ni får ta det just nu.
Skapelsemyt
Flera olika skapelsemyter förekommer, en del mer accepterade och anseeda så som "den riktiga". Andra ansees generellt som "rappakalja".
De lärde, eller "vetenskapsmännen" har en mer vetenskaplig förklaring, medans olika relioner har sina olika "sanningar".
Denna beskrivning av skapelsemyten kan gärna ses som en mycket kortfattad sammanfattning av de som vi människor har gemtemot vår egen världs skapelsemyt.
Några frågor angående skapelsemyt ...
Fråga 1: Måste det finnas en verklig och riktig förklaring till hur en fantasifull värld kommit till? Vilket världens invånare känner till eller inte.
Fråga 2: Skulle det fungera att bevara den eventuella sanningen om hur saker och ting fungerar i en regelbok? Det vill säga, regelboken talar bara om vad fantasivärldens invånare tror, och inte exakt hur det är? Det lämnas med andra ord till SL att bestämma det om SL tycker det är nödvändigt att det finns en verklig sanning.
Fråga 3: Mitt RPG har en sablans massa skumma grejer som måste förklaras för att SL skall förstå hur de samverkar och fungerar. Måste den kompletta sanningen pressenteras då? Min tanke är att ingen i världen ska förstå den ändå, det finns bara en mängd teorier.
Fråga 4: Jag känner att det här blir ludnare och hårigare ju mer jag försöker klippa det, hmm. Jag får helt enkelt ta ett exempel på vad som finns med! (aj aj .... auurrgghh, märker att det här inte blev någon fråga, se nedan istället)
KAOS
KAOS är i mitt RPG en "kraft", som kanske kan liknas med magi i en del andra RPG. Det är en kraft som ytterst få förstår så mycket av. Allt som kan anknytas till kaos, ansees också i någon form hänga ihop med "kraften" KAOS. Men eftersom nu KAOS finns så måste det givetvis finnas en motsats, jag har valt att kalla den kraft ORDNING. Dessa två ytterligheter balanserar varandra, mer eller mindre. Alltså det finns en balans, men för säkerhets skull har jag också bestämt att denna balans, varken behöver vara konstant eller statisk.
Det är här alltså upp till SL att bestämma hur balansen är, beroende på vad för scenario eller kampanj SL vill hittta på!
Samtidigt vill jag betona att dessa krafter inte på något sätt är synliga i världen på något uppenbart sätt. Det lurar liksom på ett outgrunligt sätt långt borta i perferin. De finns där, även om mycket få ser eller känner det.
Givetvis finns det en hel del skojiga RP drag som är knutna till både kaos och ordning. Men det är mest synligt i hur RP är. En RP som är kaotisk (bör kanske vara relativt ovanligt) har i en skum förlängning fått sitt inre kaos från kraften kaos. Blivit smittad eller hur man nu väljer att se på det hela.
Och så till ditt uppdrag, som givetvis belönas med rikliga mängder XP!
Placera in valfria ord, tankar, filosofier på de två krafterna kaos och ordning, gör gärna en utflippad härdsmälta på balansen dem emellan. Jag har själv stoppat dit några ord som början.
OBS! Tycker du något är malet, nej jag menar malplacerat, hojta till! Finns det ett bättre ord för KAOS respektive ORDNING? (Kan vara påhittade ord som använd i fantasivärlden kanske???)
KAOS
Oordning, Kaotisk, Oreglerad, Utan regler, Rörig, Min hjärna ibland, Tumultartad, Okontrollerbar
ORDNING
Pedantisk, Följer regler, Harmonisk, Ordnad, Strukturerad, Planerad,
Så där bara några ord som på något sätt kan kopplas till dessa två primala krafter, ursprung eller vad man nu vill kalla det.
Men faktum kvarstår att denna rubrik faktiskt gäller mig just nu. Vad menar jag då, jo givetvis är det så att jag för tillfället har en massa inspiration! Och det är väl iofs trevligt, men när den skenar i alla möjliga riktningar och banor på en gång så blir det lite besvärligt.
Så jag tänkte be om ytterligare lite hjälp, i form av Era kommentarer.
Denna gång handlar det hela om ... ja hur ska jag formulera mig?
Jo så här, går det att göra ett multi-sl-vänligt spel utan att ta bort "mystiken" i ett spel.
Alltså skulle det var möjligt att göra ett spel där flera personer i samma grupp turas om att vara SL i samma spel. Utan att spelets mystik (illa valt ord, mystik) försvinner.
Jag fick nämligen den tanken, att föröka att tänka ut hur det skulle gå till i så fall.
Jag tänkte att om jag beskrev mycket utifrån ett sk spelarperspektiv, vad det gäller regler, världens i detta fall skumma regler, lagar, ursprung, primala krafter, andar och annat hokuspokus.
Jag känner att jag behöver ge ett exempel, även om detta exempel inte har något med spelet att göra eg. Just detta exempel är kanske lite mer SL-skrivet men ni får ta det just nu.
Skapelsemyt
Flera olika skapelsemyter förekommer, en del mer accepterade och anseeda så som "den riktiga". Andra ansees generellt som "rappakalja".
De lärde, eller "vetenskapsmännen" har en mer vetenskaplig förklaring, medans olika relioner har sina olika "sanningar".
Denna beskrivning av skapelsemyten kan gärna ses som en mycket kortfattad sammanfattning av de som vi människor har gemtemot vår egen världs skapelsemyt.
Några frågor angående skapelsemyt ...
Fråga 1: Måste det finnas en verklig och riktig förklaring till hur en fantasifull värld kommit till? Vilket världens invånare känner till eller inte.
Fråga 2: Skulle det fungera att bevara den eventuella sanningen om hur saker och ting fungerar i en regelbok? Det vill säga, regelboken talar bara om vad fantasivärldens invånare tror, och inte exakt hur det är? Det lämnas med andra ord till SL att bestämma det om SL tycker det är nödvändigt att det finns en verklig sanning.
Fråga 3: Mitt RPG har en sablans massa skumma grejer som måste förklaras för att SL skall förstå hur de samverkar och fungerar. Måste den kompletta sanningen pressenteras då? Min tanke är att ingen i världen ska förstå den ändå, det finns bara en mängd teorier.
Fråga 4: Jag känner att det här blir ludnare och hårigare ju mer jag försöker klippa det, hmm. Jag får helt enkelt ta ett exempel på vad som finns med! (aj aj .... auurrgghh, märker att det här inte blev någon fråga, se nedan istället)
KAOS
KAOS är i mitt RPG en "kraft", som kanske kan liknas med magi i en del andra RPG. Det är en kraft som ytterst få förstår så mycket av. Allt som kan anknytas till kaos, ansees också i någon form hänga ihop med "kraften" KAOS. Men eftersom nu KAOS finns så måste det givetvis finnas en motsats, jag har valt att kalla den kraft ORDNING. Dessa två ytterligheter balanserar varandra, mer eller mindre. Alltså det finns en balans, men för säkerhets skull har jag också bestämt att denna balans, varken behöver vara konstant eller statisk.
Det är här alltså upp till SL att bestämma hur balansen är, beroende på vad för scenario eller kampanj SL vill hittta på!
Samtidigt vill jag betona att dessa krafter inte på något sätt är synliga i världen på något uppenbart sätt. Det lurar liksom på ett outgrunligt sätt långt borta i perferin. De finns där, även om mycket få ser eller känner det.
Givetvis finns det en hel del skojiga RP drag som är knutna till både kaos och ordning. Men det är mest synligt i hur RP är. En RP som är kaotisk (bör kanske vara relativt ovanligt) har i en skum förlängning fått sitt inre kaos från kraften kaos. Blivit smittad eller hur man nu väljer att se på det hela.
Och så till ditt uppdrag, som givetvis belönas med rikliga mängder XP!
Placera in valfria ord, tankar, filosofier på de två krafterna kaos och ordning, gör gärna en utflippad härdsmälta på balansen dem emellan. Jag har själv stoppat dit några ord som början.
OBS! Tycker du något är malet, nej jag menar malplacerat, hojta till! Finns det ett bättre ord för KAOS respektive ORDNING? (Kan vara påhittade ord som använd i fantasivärlden kanske???)
KAOS
Oordning, Kaotisk, Oreglerad, Utan regler, Rörig, Min hjärna ibland, Tumultartad, Okontrollerbar
ORDNING
Pedantisk, Följer regler, Harmonisk, Ordnad, Strukturerad, Planerad,
Så där bara några ord som på något sätt kan kopplas till dessa två primala krafter, ursprung eller vad man nu vill kalla det.