Re: Ja det MÅSTE man!
Fullständigt inadekvata åsikter. (nja, inte helt, men min argumentationsteknik blir mer övertygande om jag utgår från det ;-)
"Det är väl inte så konstigt att ninjan får en handling extra?"
Jag menar att det mycket väl kan vara värre än så. Ninjan kan få hela tre eller kanske till och med fyra (i vart fall tre) handlingar mer än det allra mest slöa och trögtänkta trollet. Det tycker jag är helt i sin ordning. Men när alla extrahandlingar kommer i en följd, då opponerar jag mig.
(Så var det inte i Krilles exempel, nävisst, men nu pratar vi om ett spelsystem som kan tillämpas på ALLA världar, ALLA stridssituationer, ALLA möjligakombatanter. Mitt exempel ovan skall inte negligeras. Visst, Krilles system funkar fint i hans snygga exempel skräddarsytt att fungera strömlinjeformat i hans system (äh, nu var jag orättvis, det funkar fint i nästan alla situationer. Men det skulle fungera ÄNNU bättre med ett spelsystem utan stridsomgångar!), men alla spelledare vet att de VERKLIGA strider i våra spel inte följer sådana enkla mallar. Mitt exempel ovan är faktiskt mer eller mindre direkt hämtat från verkligheten, även om det var på gamla Mutant:s tid, och ingen visste vad Handlingspoäng var, på den tiden...
"Jo för att attacker inte tar ett visst antal sekunder."
Jag hävdar att det är fel. Om spelarna bara använder sina handlingspoäng till att göra småförflyttningar och liknande, så KAN man översätta handlingspoäng direkt till tidsenheter. Och då kan man automatiskt eliminera alla återstående argument mot avskaffning av stridsomgångar. (blod och skador som är förändras varje stridsomgång, med mera...)
"Strid styrs av att en sida faktiskt har iniativet"
-Ännu mer fel. Jag är van att slåss i betydligt mer avancerade stridsuppsättningar än två äventyrare + två fiender som verkar vara standard under era spelsessioner. Att en kille fäktas mot den onda baronessan på värdshusets balkong medan övriga spelare försöker hugga ner hennes hemska golem ute på gatan, vilken är inställd på angrepp mot stadsvakten, typ, det är mer standard än undantag i mina äventyr. Ena sidan har inte intiativet. Det är inte ens två sidor! Då behövs det smidiga spelsystem som inte bara schabblar bort tidsmomentet. Att göra som Krille föreslått; att dela in striden i två separata strider finner jag mig också tveksam till... Vad händer om mina spelare skjuter en pil upp mot baronessan? Är det upp till SL vad som händer? Jamen, fint, då behöver han ju inget spelsystem överhuvudtaget! Då får han göra precis som jag gjorde med "ninjan" och "trollen", när jag spelledde mutant. (Det var en muterad leopard och två robotar som gick på reservenergi, by the way)
"Med tidspoäng så skulle kombattanterna stå och slå på varandra enligt fina små scheman likt uppdragbara leksaksfigurer. "
Tvärtom! Det kommer att bli mycket skiftande stridsbilder där spelare använder handlingar för att förflytta sig, parera angrepp, fortsätta förflytta sig -hupp! där kastade någon en yxa! och sedan HOPP upp till den där avsatsen och NU har jag drömläge att anfalla den där hjälmlöse resen...
Bara smådetaljer som att spelare får betala någon handlingspoäng extra för att vända sig mot rätt angripare (efter ett dräpande hugg, oftast) (kanske, jag spånar här!) kommer flöda in mycket snyggt i handlingsförloppet, eftersom handlingen inte är uppdelad i klumpiga stycken.
"Och absolut inte en dumskalle eller förnedrad idiot bara för att jag ser på saker på ett annat sätt än du."
Ber om ursäkt om det tolkades så. Jag bara menar att man måste lägga fram åtminstone halvvetiga argument i en diskussion. Att bara protestera och repetera tidigare argument anser jag inte "halvvetigt". Däremot vill jag inte antyda att du, eller någon annan förutom Lasse Kronér, skulle vara en idiot.
Beklagar å det djupaste.
/Rising
Spelledaren: Ok, du flyr in i en stor, mörklagd sal. Mot ena väggen står hillebardar och spjut uppradade, med ringbrynjor och armskenor och liknande. Mot andra väggen står det tre stycken manshöga metallrör på enkla träkonstruktioner med små hjul. Längst bort i salen finns det några träboxar och vad som ser ut som helrustningar..."
"Kobolden: Ok, jag undersöker en av de där rören."
"SL: Hmm, okej, det är för mörkt för att du skall kunna se om det finns något inne i dem. Ovanpå tunnorna, vid dess bortre sida, finns det något som liknar en veke, kanske är det ett ljus?"
"Kobolden: Okej, jag tänder den där veken med facklan. Vad är det i rören?"
"SL: *stön* det är något ivägen, en sorts tung kula av metall."
"Kobolden: Jag försöker pilla bort den med mitt svärd."
"Sl: Det kan säkert ta ett tag."
"Kobolden: Ok, men jag fortsätter så länge det där ljuset brinner, i alla fall!"