Nekromanti Det svenska rollspelsåret 2006...

Frixeray

Swordsman
I ärlighetens namn så är nog det enda spel jag egentligen ser fram emot Noir. Det är det enda som verkar innovativt nog. Sedan kommer det nog spelas en hel del DoDT i min grupp, mest för att de flesta andra har blivit RM-fans. Jag har inte så mycket emot det (iaf inte så mycket som jag en gång haft), men de kan lätt sägas ha blivit lite blinda för vad RM gör som är mindre bra. Annars så tror jag att det kommer att spelas lite framtid också. Silversurfan (den ökände, tillika min spelledare) har länge uttryckt en önskan om ett "vanligt" SF-rollspel med mycket utforskning och så, så både Coriolis och Ark lär ju kunna tilltala honom Själv tror jag mest på Coriolis...

Men främst av allt ser jag alltså fram emot Noir. Hoppas bara att resten av min spelgrupp gör det och tar emot det som ett bra spel...

(och sedan verkar ju Saga Games steampunkspel rätt intressant också, om det kommer ut nästa år...)

Rickard

Urverk speldesign
Re: Ogenerisk science fiction

"För all del (och dessutom var du först), och som man kan se så särskilde jag Andra Imperiet redan i mitt första inlägg. Där skrev jag mest att om man köper Coriolis, så lär man inte köpa Ark eller Starchallenge, och om man har köpt något av de spelen, vill man verkligen ha Andra Imperiet också? Det kanske bara är jag, men vill jag ha variation från mitt D&D-spelande släpar jag inte fram ELRIC!, jag släpar fram C&C."
Jag tycker du tänker lite fel och tänker individmässigt. Jag vill istället tänka spelgruppsmässigt, för det är så det funkar. Om jag köper DoD så går inte någon annan snubbe och köper DoD också, men kanske Eon, Västmark, Gemeni eller något annat fantasyrollspel. Ok, nu tar jag förvisso exempel från vad som faktiskt hänt i min spelgrupp och det kanske inte är såå stilställande?

Jag menar, visst. Jag vill bara spelleda ett SF-rollspel, ett fantasyrollspel och sedan söker jag mig gärna till lite andra rollspel (Feng Shui, Little Fears, SLA Industries) för att få uppleva lite annorlunda saker. Men då måste man tänka på att det finns andra i spelgruppen som antagligen också tänker så också.

/Han som upprepar sig

Arfert

Facit
Re: Det svenska rollspelsåret 2006...steam

Kul att folk verkar vara positiva till "Steam 1888" (arbetsnamnet bara)... Vi har som sagt kommit ganska långt där redan och försökt få det spelbart (alltså slippa hamna i "coolt men vad gör man-fällan")

Storuggla

Champion

"Kul att folk verkar vara positiva till "Steam 1888" (arbetsnamnet bara)"

Så Space 1889 var inte nog för er? :gremwink:
Men ja, steam är kul :gremsmile:

Storuggla, stjäla smör

Dimfrost

Special Circumstances

Coolt! Men vad gör man då? :gremgrin:

/Dimfrost (undrar faktiskt)

Arfert

Facit

är mer ett agentlir än ångdrivna robotar... tänk skumraskaffärerna som måste hända bakom kullisserna om "Diplomacy" hade varit ett rollspel blandat med Jules Verne... fast det är möjligt att det blir mer klassiskt kolonial-äventyrande i expansioner... STEAM-NOIR blandat med "I hennes majestäts hemliga tjänst" ... och då menar jag såklart Drottning Victoria.

Arfert

Facit

Space 1889 är ju bra, men vårt spel är inte lika mycket SF utan mer alternativhistoria... mer som i boken "The Difference Engine" - fast ändå inte ;-)

Storuggla

Champion

"Space 1889 är ju bra, men vårt spel är inte lika mycket SF utan mer alternativhistoria... mer som i boken "The Difference Engine" - fast ändå inte ;-)"

Ach so... så istället för kolonisering av Mars så.. I see. 1888? Hur mycket skiljer det sig från vår historia? CSA självständigt? USCA kvar? Ninjor i Paris? Kaisern med cyberinplantat?Några ledtrådar alls? :gremsmile:

Storuggla, råttor i skägget

Arfert

Facit

Ska nog vara lite "hemlig" ett tag till.. men England vann frihetskriget och herrar Washington och Franklin med flera behandlades som de förrädare mot kronan de var ;-)

...och att Englands flottor tidigt satte käppar i hjulet för spanjorernas framfart i Sydamerika, vilket lett till att Inkariket finns kvar i samma form som Indien... under brittisk kontroll, men kvar som kultur.

Eller att Linné efter att ha vart med om en världsomsegling skrev den banbrytande "Arternas uppkomst"... eller att Da Vinci skrev "Principia" inte Newton, vilket har lett till vissa tekniska framsteg tidigare än i vår värld, som mindre men mer effektiva ångmaskiner.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Noir, Sandukar, De fria rikena [NTIT]

Jag förknippar även Noir med italienska och judiska gangsters, irländska polismän, sydstatssheriffer på landsbygden och smutsiga mexikanska byhålor South of the Border. Så jag undrar vad som fick er att ta det stora steget att skapa en helt fiktiv plats istället för bara en fiktiv stad? Finns det andra färgstänk på paljetten eller är alla pseudo-jänkare?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Det spel som väl syntes mest var nog Götterdämmerung."

Götterdämmerung var något av en besvikelse och det är inte ett spel som jag seriöst kommer att överväga att spela förrän Riotminds ger ut en någorlunda vettig världsmodul.

När det gäller nästa år utgivning så är det framförallt Noir, Coriolis och Western 4 som lockar. DoD Trudvang förhåller jag mig lite skeptisk till, det är ingen produkt som jag kommer att springa benen av mig för att köpa även om den är vagt intressant. Men det var länge sedan som jag storhandlade svenska rollspel och det verkar kunna bli en del inköp under nästa år.

Man Mountainman

Storsvagåret

Men framförallt har jag svårt att tänka mig att någon kommer köpa Ark, Coriolis, Starchallenge och Skymningshem Andra Imperiet. Så olika kan de väl ändå inte vara?

Jag tror du underskattar nördars förmåga att ackumulera grejer.

Det sagt så tycker iaf jag att åtminstone Ark verkar rätt spännande och icke-generiskt. Men om jag har rätt återstår väl att se. Dock känns det som att det krävs en viss kritisk massa av rollspelskonsumenter för att det ska gå att nå ut med ett smalt spel i någon vettig utsträckning, en kritisk massa som vi kanske saknar i Sverige.

Man Mountainman

Storsvagåret

...och att Englands flottor tidigt satte käppar i hjulet för spanjorernas framfart i Sydamerika, vilket lett till att Inkariket finns kvar i samma form som Indien... under brittisk kontroll, men kvar som kultur.

Sjysst... men aztekerna är typ tusen gånger ballare än incas.

Ulfgeir

Swashbuckler
Sitter och kollar i Götterdämmerung lite nu när jag funderar på att göra en Swashbucklingkampanj. Mest för att se vad jag kan stjäla därifrån.

Konceptet i Götterdämmerung käns för mig bara så rätt, och bilderna är klart snygga och passande, men vi kan säga som så att jag skulle nästan föredra de ospelbara regelsystemen i Chock eller MERP framför det som är i GD. Åtminstone så långt som jag kommit hittils.
---

De spel jag ser fram emot nästa år är då Noir, samt Arferts steampunk-spel om det kommer i tryck då jag älskar steampunk. Likadant så ser jag väldigt mycket fram emot dels Krilles Biblioteksvärld och dels Vulfs lilla projekt. Hoppas båda blir färdiga och kommer i tryck.

/Ulfgeir

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Noir, Sandukar, De fria rikena [NTIT]

Något som både jag och Marco var medvetna om redan i tidigt stadium var att världen skulle behöva vara bredare än det "klassiska noir-konceptet". Att bara spela klassika Noir-detektiväventyr är väl kul två tre gånger därefter blir det trist. Vi har istället valt att vidga världen men behålla noir-konceptet då det är knutet till huvudpersonerna, berättarpersonerna och regelsystemet.

Arfert

Facit

ja jag vet, men de har sämre geografiskt läge

Arfert

Facit

Håller med, I mina spelgrupper har vi hoppat vilt mellan spel i samma genre genom åren... jag har vart spelledare för AD&D, Runequest, Dragon Warriors, Pendragon, Stormbringer, DoD, Warhammer FRG, Elric mfl inom fantasy till exempel...

Zire

Swashbuckler
När jag satt och läste på snökons rollspels arrangemang så läste jag under Själsligt betalt:

Spel: Legend, ett svenskt rollspel som kommer ut i handeln under 2006.
Någon som vet vad det här är? Borde kanske vara med i listan om det nu är ett nytt svenskt spel som ska släppas.

- Zire