Nekromanti Det svenska rollspelsundret

Sapient

Swashbuckler
Magnus Seter;n195965 said:
Ja, jo, i mitt fall är ju ersättningen per tecken numera alltid 0 öre. :)

/Magnus
Hmm, det låter inte som en tipp-topp affärsmodell.

Min är förvisso ofta ganska låg - särskilt när jag spenderade två månader på att textgranska ett dåligt översatt bokmanus (produkten av dålig ersättningsmodell till översättarna...) även om jag gjorde mitt bästa att höja ersättningen per tecken, genom att rekommendera strykningar... :)

Sapient

Swashbuckler
Mundo;n195967 said:
Jag har inget emot "en konversation mellan boken och personen" om man förklarar den halvtydliga historien bakom en mystikerorder. Men om du försöker förklara reglerna för en biljakt så förbannar det mig. Det är det som jag ser som problemet med bland annat Onyx Path-grejerna, de kan inte läsa av när det behövs svensk grå byråkrat text och när det kan "flummas" till.

Svavelvinter är ett lysande exempel på hur man gör det rätt: Stämningstexter och fluff är skrivet på ett sätt som passar en roman snarare än en historiebok, medan regelsektionerna är tydliga och raka
Att klara av att växla mellan dessa "lägen", är ett exempel på en färdighet som en författare behöver i sådana lägen. Det är lätt att underskatta hur pass svårt det är - tills du har sett ett utkast där författaren totalt saknar den förmågan... :)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sapient;n195969 said:
Hmm, det låter inte som en tipp-topp affärsmodell.
Värt att notera att det endast gäller rollspelstexter. Annars är det 900 SEK per timme som gäller. Blir bättre affär då. :)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
PAX;n195915 said:
Vi fastnade inte i D&D träsket utan valde andra, egna vägar att gå.
Jag har tänkt vidare, och det där är en väldigt bra poäng. Amrisarna är ju helt fast i att "rollspel=D&D" med allt vad det innebär. Här har vi inte låst lika hårt vid ett enda system vilket torde vara en bra egenskap att ha för de som utvecklar rollspel.

/m

Sapient

Swashbuckler
Tja, jag tror vi lite fick "det bästa av två världar" - Drakar och Demoner var nog ungefär lika ikoniskt på sin tid, som D&D varit undr iaf huvuddelen av rollspelseran. Dock möjligen inte just nu, när nostalgin är så stark ffa bland "första generationens spelare" som nu är köpstarka. (Men nostalgin för DoD är ju stark den med...)

Och möjligen blir det då lite "hönan eller ägget", jag vet inte. Vi hade ett fantasyrollspel med totalt dominerande ställning, med ett system som robust bas som för väldigt många definierade "vad rollspel är". Även om det var brp snarare än d20.

Det fanns rollspel vid sidan om det, som konkurrerade inom samma genrer som "jätten", Äventyrsspel/TSR, eller som bröt ny mark genremässigt såväl som systemmässigt. Det såg likadant ut på båda sidor om Atlanten.

Ändå fick vi - i den här vändan - betydligt mer av både kreativitet och kvalitet än jänkarna.

I så fall kanske en lite bidragande orsak, har varit detta forum? Det förs ju en hel del diskussioner för spelmakare här, som de flesta verkar överens om har varit betydelsefull för deras utveckling. Och som Mekanurg betonade i någon tråd, en av de viktiga faktorerna för att driva den utvecklingen har varit att forumet är obundet. Det behöver inte förhålla sig till vad någon marknadsavdelning tycker är bra eller dåligt för den egna försäljningen, som många forum ägda av spelföretag behöver ta hänsyn till.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sapient;n195978 said:
I så fall kanske en lite bidragande orsak, har varit detta forum? Det förs ju en hel del diskussioner för spelmakare här, som de flesta verkar överens om har varit betydelsefull för deras utveckling.
Absolut. Detta forum är en bidragande del av allt detta. Olle startade ett forum som i ett nafs överbryggade klyftan mellan "rollspelsskapare" och "rollspelare". Alla blev liksom samma sak, "rollspelare som i vissa fall gett ut sina egna alster så det kan väl jag".

Goda exempel helt enkelt.

/M

Staffan

Myrmidon
Sapient;n195978 said:
Tja, jag tror vi lite fick "det bästa av två världar" - Drakar och Demoner var nog ungefär lika ikoniskt på sin tid, som D&D varit undr iaf huvuddelen av rollspelseran. Dock möjligen inte just nu, när nostalgin är så stark ffa bland "första generationens spelare" som nu är köpstarka. (Men nostalgin för DoD är ju stark den med...)

Och möjligen blir det då lite "hönan eller ägget", jag vet inte. Vi hade ett fantasyrollspel med totalt dominerande ställning, med ett system som robust bas som för väldigt många definierade "vad rollspel är". Även om det var brp snarare än d20.

Det fanns rollspel vid sidan om det, som konkurrerade inom samma genrer som "jätten", Äventyrsspel/TSR, eller som bröt ny mark genremässigt såväl som systemmässigt. Det såg likadant ut på båda sidor om Atlanten.
Jag undrar om Sinkadus kan ha bidragit. Visst, Drakar och Demoner var minst lika dominerande i Sverige som D&D var i USA på 80-talet, men husorganet Sinkadus innehöll material till samtliga Äventyrsspels spel. Det innebar att DoD-spelare blev exponerade för Mutant (i olika versioner), Chock, Sagan om Ringen, Kult, Star Wars, och säkert något till jag glömmer bort. Dessutom hade man i Sinkadus ett tag presentationer av engelska spel - vi snackar alltså om artiklar på 2-3 sidor som förklarade "det här spelet finns, och det är coolt för att ______." Så här i efterhand undrar jag om det var Tradition-sidan av Target Games som fick in de sidorna.

En annan orsak kanske är att den svenska marknaden inte hade lika mycket material som den amerikanska, och allt som fanns var kanske inte av högsta kvalitet (OK, Sturgeons lag gäller minst lika mycket prylar på engelska, men om det finns fler prylar till att börja med blir det förmodligen fler guldkorn). Det i sin tur ger större motivation att göra något själv.

erikt

Hero
Staffan;n196046 said:
Jag undrar om Sinkadus kan ha bidragit. Visst, Drakar och Demoner var minst lika dominerande i Sverige som D&D var i USA på 80-talet, men husorganet Sinkadus innehöll material till samtliga Äventyrsspels spel. Det innebar att DoD-spelare blev exponerade för Mutant (i olika versioner), Chock, Sagan om Ringen, Kult, Star Wars, och säkert något till jag glömmer bort. Dessutom hade man i Sinkadus ett tag presentationer av engelska spel - vi snackar alltså om artiklar på 2-3 sidor som förklarade "det här spelet finns, och det är coolt för att ______." Så här i efterhand undrar jag om det var Tradition-sidan av Target Games som fick in de sidorna.
Sinkadus kanske kan ha bidragit i någon mån, men är knappast orsaken till ev. skillnader.
TSR hade ju sitt eget husorgan - "The Dragon" - som även om den främst fokuserade på D&D i olika former också tog upp andra spel till och från, och innehöll regelbundna recensioner av nya spel - även spel från andra tillverkare. Plus mängder med annonser från både spelbutiker och andra speltillverkare. Alla som läste "The Dragon" var mycket väl medvetna om att det fanns en massa rollspel föutom D&D.

Rangertheman

Myrmidon
Med över 100 000 sålda Drakar och Demoner bör det rimligtvis ha funnits flera hundratusen spelare och spelledare i Sverige under 80- och 90-talet. Jag har inga belägg för det, men jag gissar på att det är en större andel än något annat land, inklusive USA. När Äventyrsspel gick i konkurs fanns det ändå ett tillräckligt sug efter svenska rollspel för att inte hobbyn skulle dö ut.

Många av den kanske halva miljonen människor som kom i kontakt med de svenska rollspelen, är idag vuxna och har råd att köpa på sig flera olika rollspel och gräsrotsfinansiera nya spel. Men jag tror att vi är ganska kräsna, vilket starkt har bidragit till att kvalitén på de svenska spelen är väldigt hög. Det påverkar även Kickstarter/IndieGoGo-kampanjer. Håller inte presentationen och materialet hög kvalitet blir det ingen lyckad kampanj.

Det man hör från utländska spelare som kommer i kontakt med de svenska spelen är att de blir imponerade av kvalitén, hur genomtänkta spelen är och vilka galet duktiga illustratörer och layoutare vi har.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag tror inte vi ska glömma det faktum att vi har några illustratörer, redaktörer och formgivare som är väldigt knutna till rollspelsbranschen här i Sverige också :)

Men ja, Sverige producerar och konsumerar enorma mängder rollspel per capita. Det var vad DriveThruRPG/RPGNow sa till mig när jag pratade med dem om att hjälpa svenska producenter med pdf-försäljning.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
(Utan avsikt att trampa någon estetämneslärare på tårna.)

Ytterligare en faktor som jag anar är bidragande är den svenska attityden till studier. Visst, det är bra att vara duktig i skolan. Men det är bra att vara duktig "på fritiden" också. Svenskar har hobbies, kommunal musikskola, provar sporter, är med i klubbar och provar aktiviteter, att faktiskt vara "bra" på dem är inte så kritiskt. Alla har slöjd, musik och bild i skolan där man får motionera kreativt tänkande.

Vi massproducerar folk som vill skapa, har en i alla fall måttlig förmåga till att göra det, och inte är så bekymrade över att misslyckas. Och lyckade projekt identifieras inte nödvändigtvis av stora ekonomiska framgångar.

Dilandau

Myrmidon
wilper;n196166 said:
(
Vi massproducerar folk som vill skapa, har en i alla fall måttlig förmåga till att göra det, och inte är så bekymrade över att misslyckas. Och lyckade projekt identifieras inte nödvändigtvis av stora ekonomiska framgångar.
Yes, och det gäller inte bara spel. Mängden litteratur som skrivs i allmänet är helt sinnessjuk. Bara Sydsvenskans kulturredaktion får in >40 nya böcker om dagen. Massproduktionen av skapare är ett faktum.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
wilper;n196166 said:
Jag måste säga att det här låter extremt sympatiskt.

clarence redd

FrostByte Books
Annars brukar jag tänka att det behövs en driven föregångare i en bransch som slår igenom utomlands. ABBA som föregångare till "det svenska musikundret", Björn Borg, Ingemar Stenmark, Ericsson inom sina fält och så vidare. Men det verkar inte stämma i rollspelssverige. Föregångarna skapas i så fall just nu?

Rent visuellt måste jag också ge RiotMinds en eloge för DoD 6 i det här sammanhanget. Det kändes som om deras böcker bröt ny mark på de svenska rollspelsbutikernas hyllor när de kom, och höjde nivån på vad som förväntades. Hög kvalitet på illustrationer, bra layout och schyssta inbundna böcker - saker som vi idag tar för givet i nya spel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
clarence redd;n196185 said:
Annars brukar jag tänka att det behövs en driven föregångare i en bransch som slår igenom utomlands.
Intressant. En sak som tangerar det är att Anders Blixt väldigt tidigt skrev för amerikanska GDW (Traveller), och fler andra visade att man kunde vara relevant som rollspelsskribent internationellt även om man kom från Sverige. Fredrik Malmberg t.ex. var ju inblandad i speltestet för Call of Cthulhu.

Det var en inspiration för mig, som bland annat tack vare det lyckades få mina första alster publicerade utomlands innan jag skrev för svenska rollspel.

Så Blixt rev några murar tidigt, vilket jag tror var viktigt. Och det gjorde att vi hade rätt hög svansföring, vilket också hjälper om man vill ta för sig.

/Magnus

Zorbeltuss

Hero
På Steve Jacksons forum för GURPS kommer det ibland omröstningar om vad för material som är sämst på en given punkt, ofta bilder och/eller omslag, och förklaringen till detta är nästan alltid att de redan beställt tryckningstid och materialet de fick in va skräp men de hade inga alternativ, nu vet jag inte om detta är normalt för USA eller ens om SJG håller på med det längre men att ha oförhandlingsbar tryckdeadline känns ju som det kan dra ner kvaliteten en rejäl bit.

/Luna Lovegood

clarence redd

FrostByte Books
Magnus Seter;n196187 said:
Intressant. En sak som tangerar det är att Anders Blixt väldigt tidigt skrev för amerikanska GDW (Traveller), och fler andra visade att man kunde vara relevant som rollspelsskribent internationellt även om man kom från Sverige. Fredrik Malmberg t.ex. var ju inblandad i speltestet för Call of Cthulhu.

Det var en inspiration för mig, som bland annat tack vare det lyckades få mina första alster publicerade utomlands innan jag skrev för svenska rollspel.

Så Blixt rev några murar tidigt, vilket jag tror var viktigt. Och det gjorde att vi hade rätt hög svansföring, vilket också hjälper om man vill ta för sig.

/Magnus
Det här låter väldigt relevant. Jag minns att jag blev väldigt imponerad när jag såg att Blixt skrev äventyr i JTAS (Journal of Traveller's Aid Society?) på 1980-talet.

Helmgast
Vi på Helmgast har en rörlig ersättning till våra skribenter, baserat på hur mycket pengar boken dragit in under året.

Och att rollspel var så enormt stort på åttiotalet, och stort på nittiotalet ger som sagt att det finns väldigt många rollspelare i vuxen/köpstark/yrkesskicklig ålder i Sverige idag. En del av dem har blivit inspirerade att skriva egna texter, och andra kan tänka sig att bidra med illustrationer och formgivning till en tämligen låg (eller ingen) ersättning, just för att de brinner för rollspel. Min väg till rollspelsutgivare började med en praovecka på Neogames för sexton år sedan. Ett rollspelskontor, det var tider det!

Förutom de eloger som delats ut till Äventyrsspel, Neogames och Riotminds så vill jag rikta en stor hyllning till Fria ligan, som tog tag i rollspelsutgivningen väldigt kort efter att Sverok hade varnat för rollspelsdöden. En sådan artikel hade varit omöjlig att skriva idag och det känns väldigt länge sen, trots att det bara är sex år sedan.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
som tog tag i rollspelsutgivningen väldigt kort efter att Sverok hade varnat för rollspelsdöden. En sådan artikel hade varit omöjlig att skriva idag och det känns väldigt länge sen, trots att det bara är sex år sedan.
Sverok är paradoxalt nog både en "hjälte" och en "skurk" i detta, tror jag.

Först växte förbundet från rollspelen och strategispelen, och gjorde mycket för att knyta ihop oss och skapa en levande rörelse, sen har förbundet vuxit från rollspelen till den grad att jag hellre såg ett annat förbund endast för rollspelare.

Inget Sverok gjort på de senaste 10-15 åren har hjälpt rollspelens utveckling. Såvitt jag vet, men någon kanske har bättre koll, för jag ska erkänna att jag inte engagerat mig i Sverok sen "Sverox" övergick från Gillbringarna till vilka det nu var.

/Bitter-Magnus

Krille

Super Moderator
Det har funnits en frustration inom Sverok att Sverok inte bryr sig om rollspel i sisådär 10 år. Men ingen gör något åt det. Så länge rollspelare och spelskapare inte åker på riksmötet och lobbyar för att förbundet ska syssla med rollspel igen så kommer förbundet inte syssla med rollspel.

Vilket får mig att tro att rollspelare och spelmakare inte skulle bry sig särskilt mycket om ett nytt förbund heller. Ids de inte åka på riksmöte för Sverok så ids de nog inte åka på Rollex riksmöte heller.

Edit: Det sagt så slänger Sverok rätt mycket pengar på Studiefrämjandet, Grottröj, GothCon, LinCon mfl, så att konvent kan finnas och vara fyllda med rollspel och att spelföreningar kan få pengar av Studiefrämjandet. Det är lite "what have the Romans ever done for us?!" över det, men vill ni ha mer får ni fanimej engagera er i Sverok.