Nekromanti Det underbara Internet

entomophobiac

Low Prep High Play
Ja. Så var det dags för internetpublikation. Vad jag undrar är hur ni anser man på bästa sätt kan använda Internet för att framhäva sitt stackars rollspel. VIlka funktioner, tillägg, support-alternativ, diskussionsforum et cetera bör man/kan man använda sig av?

För att bara använda en sida som en portal till spelets PDF filer känns lite passé när det går att göra så mycket, mycket mer med några timmar programmering bakom det.

Rising

Vila i frid
Jag tror man måste börja smått, lixom, en javachat gör ju inte mycket nytta om det inte finns gott om människor som använder den. På samma sätt tror jag att ett stort forum och extramaterial sorterade i en databas ligger en bit bort.

En sida som uppdateras kontinuerligt med mycket extramaterial, FAQ, och gästbok vore däremot supertoppen. Om du skulle svara på frågor utan långa dröjsmål så vore det också jättebra.

Men jag tror inte spektakulära teknologiska gizmos på din sida är det som behövs, utan det handlar nog mer om att få folk på många olika platser att få nys om ditt rollspel och sedan erbjuda god service på vanligt hederligt vis, oavsett vilken teknik du använder.

/Rising
som personligen bara laddar ner rollspelen från sidorna och sedan drar, utan att titta på forum och annat bjäfs. En gång har jag varit i kontakt med själva spelutvecklarna, och då var det på Noctums gästbok.

Rickard

Urverk speldesign
En gästbok eller e-mailformulär som är lätt att fylla i och inte kräver någon registrering.. Annorlunda filer som gör att man vill testa spelet bara därför.. Kan vara en almanacksgenerator, skärmsläckare, tärningsgenerator, m.m..

Dessutom kan det vara bra att ha något skript som säger åt dig vad det laddas ner mest utav så att du vet vad du kan spendera mer tid på.

~Liksom [color:blue]Rising</font color=blue> så surfar [color:448800]Han</font color=448800> bara in och laddar ner rollspelet (om det är bra så mailar visserigen [color:448800]Han</font color=448800> och ger synpunkter)

darker

Veteran
Jag tycker att man bör skriva en sammanfattning, eller en enklare summering av själva reglerna och världen på max 35 sidor så att någon "orkar" läsa igenom det.

För - om det är ett independet rollspel kommer långt ifrån alla lägga ner någon större tid på att läsa det - dessvärre. Så jag tror att man kan locka fler genom att skriva en intressant sammanfattning/synops. De som sen är intresserade och finner att spelet är tilltalande, kommer givetvis att ladda ner "alltihop".

Sedan gäller det vanliga - rollformulär, äventyr, noveller, karaktärer, etc. Som vanligt - inte mängden, utan kvaliteten.

Börja där och se varthän det barkar.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag tycker att man bör skriva en sammanfattning, eller en enklare summering av själva reglerna och världen på max 35 sidor så att någon "orkar" läsa igenom det.

Jag har faktiskt redan skrivit en sammanfattning. Om någon minns så fanns det en preview i lucka ett av förra årets julkalender (The Dark Spire), och den kommer finnas i lite upphottat format på sidan - dock på Engelska och inte Svenska.

Det övriga materialet är givet :gremsmile:

Jan Arenö

Warrior
Att ha verket uppdelat i mindre delar ser jag personligen som en fördel, speciellt när man vill skumma igenom.
Är man ute efter bra stridsregeler, tar man bara hem stridskapitlen. Sen ger det en fördel när man uppdaterar sitt verk.
Rollformulär, äventyr och andra "moduler" tycker jag är en självklarhet att de ligger separata filer.