anth;n245145 said:Finns det något rollspel som har bra spelmekaniska regler för hur rollpersoner faller?
One ring: adventures over the edge of the wild
anth;n245145 said:Finns det något rollspel som har bra spelmekaniska regler för hur rollpersoner faller?
entomophobiac;n245114 said:Samma sak uppstår ju med pluttinutt-jedis. Om de ska representera ridderlig godhet, i synnerhet.
Rymdhamster;n245166 said:Både prat om den mörka och den ljusa sidan tycker jag tyder på avfällighet =)
Måns;n245176 said:Jag tycker att många spel hanterar det här med åt att hänfalla åt något destruktivt hyfsat bra. Från Sorcerer och framåt, lite beroende på vad du går i gång på. Men att falla ner i en odefinierad "ondska" som inte ter sig så ondskefull när man synar den känns betydligt svårare. Jag gissar att det i fallet SW finns en viss diskrepans mellan hur Lucas väljer att förmedla kraften och hur den har tolkats av diverse SW-kännare.
Egentligen handlar ju kampen mellan gott och ont snarare om kampen mellan jedi och sith, där siths ideolgi framhäver självhävdelse, makt och frigörelse framför harmoni, fred och självkontroll.
Och visst, de flesta kan nog enas om att fred är bättre än krig. Sith är ju miltitanta, men är de onda?
Jag tror att ett system för det här enklast hanteras genom att ge någon form av bonus för att inte låta något hålla dig tillbaka när du använder kraften, och sedan är det upp till jedin att förhålla sig till jedikoden bäst hen vill. Men inget händer med jedin om hen bryter mot regeln, mer än att hen kan känna det berusande i att ha total makt och kontroll. Så, gör den "mörka" sidan mäktigare. Helt enkelt.
För egentligen är jediorden ett skydd mot de som inte kan bruka kraften måttfullt och ruckar på ordningen. Och har man en massa små system och planeter som gör som de vill så blir det konflikter och krig. Jedi vill ha stabilitet och fred, och då kan en sith rubba balansen.
Eller? Så har jag fattat det.
Edit: Såg inte Rymdhamsterns inlägg, men det var ju typ samma innehåll![]()
2097;n245122 said:D&D och SW fungerar 100% olika.
God45;n245178 said:Men en Sith enar galaxen under en enda regim, stoppar slaveri på planeter som Tatoine och sedan blir han mördad av en religös fanatiker som ser till att det är krig i glaxen 40 år senare!
Rymdhamster;n245166 said:Utifrån de gamla filmer (återigen =) så jag alltid tyckt att Jedis borde ha varit mer åt True Neutral-hållet.
Måns;n245177 said:Ja, vore coolt med lawful fanatic eller vad det kan heta! Finns det några sådana i SW-galaxen?
entomophobiac;n245182 said:även om det gör jedis till rättså mossiga konservativa gubbskrällen snarare än något särskilt intressant, rent tematiskt. "Det ska va' som det alltid varit" är en rätt trött världssyn.
Rymdhamster;n245194 said:Jag gillar tanken på nån enstaka erimit just, under tiden efter Annikins utrotning av dem, som kan fungera som SLP och uppdragsgivare som manipulerar rollpersonerna till att utföra en massa uppdrag som ibland är "goda" uppdrag, men ibland kan vara rätt ruggiga saker (något RP så klart inte inser föränn det är försent =).
2097;n245181 said:Spoiler för filmversionen av Stjärnornas Krig
Dom spränger Alderaan. Så…
God45;n245178 said:Men en Sith enar galaxen under en enda regim, stoppar slaveri på planeter som Tatoine och sedan blir han mördad av en religös fanatiker som ser till att det är krig i glaxen 40 år senare!
Rymdhamster;n245191 said:Well... från mitt perspektiv skulle ju det vara de flesta Jedis i episod 1, 2 och 3 =D
("From my point of view, the Jedis are evil!")
Stoppar slaveri? Jabba verkar ha rätt gott om slavar även under Imperie-tiden, och Imperiet förslavade ju hela arter.God45;n245178 said:Men en Sith enar galaxen under en enda regim, stoppar slaveri på planeter som Tatoine och sedan blir han mördad av en religös fanatiker som ser till att det är krig i glaxen 40 år senare!