Nekromanti Det värsta rollspelet någonsin

DanielSchenström

Swashbuckler
Efter en diskussion i lådan så bestämde jag mig att jag ska försöka göra det värsta rollspelet någonsin. Värst och sämst är inte samma sak här, utan målet är egentligen att stöta sig så mycket med folk som möjligt.

Jag funderar lite på vad som kan göras dåligt. Miljön spelet utspelar sig i kan vara dåligt på olika sätt. Reglerna kan göras dåliga på olika sätt. Spelet kan vara uselt organiserat, stavat och korrekturläst.
Man kan lova en massa som inte uppfylls och använda dålig research fel för att få klart felaktiga slutsatser.
Slutligen kan man ha med en massa idéer och åsikter som provocerar olika segment av vår världs individer och grupper samt illustrera det på dåliga sätt.

Har jag missat nån aspekt tycker ni?

Det största felet i skapandet av det här spelet är ju att jag medvetet gör det så dåligt som möjligt istället för att det speglar. Det är mer en "intellektuell" utmaning. Jag kommer också ha som mål att ha det kort, för annars är det också nåt man kan se som dåligt, massiva väggar med texter som ramblar på om varje lite aspekt av spelet och dess miljö.

Nåt annat som är svårt är publiceringsformen. Jag tror inte jag kommer lägga upp det här. Om forumsreglerna tillåter det kommer jag att länka det härifrån. Om inte så kommer jag tala om när det är klart så får ni använda er fantasi för att googla er till det.

Inspiration kommer hämtas från verklighetens mörkaste sidor, filmer med sadism och önskan att shocka tittaren och liknande.

Jag kommer också försöka ha lite moderatorkontakt så jag inte skriver nåt som går över gränsen här på forumet.

Anarchclown

Swashbuckler
Det här projektet roar mig i tanken. Jag är dock osäker på hur bra på att vara dåligt det kan bli. :gremsmile:

Ond bråd död

Swashbuckler
Publiceringsform: Endast som ljudfil utan kapitelindelningar, inläst av nån med seriöst talfel och svenska som andraspråk.

Angående provocerande ämnen så måste det ju till en viss variation. Man kan inte köra tortyr av barn och hundvalpar hela vägen, även om det antagligen är mest stötande.

Det är nog bra att försöka koppla hemskheterna till läsaren personligen med hjälp av reglerna, så att denne uppmanas att tänka sig just sina barn eller hundar.

Med lite tur kanske slaskpressen skriver om spelet med stora skandal-rubriker, så rollspel blir lite farligt och spännande igen.

God45

#PrayersForBahakan
Karaktärsskapande

Steg 1:

Varje spelare tar ett papper och skriver ner:

Jag önskar att [skriv in person spelaren älskar] ska dö i en allvarlig bilolycka.

Steg 2:

Spelaren till höger om varje spelare beskriver sedan tidigare nämnda bilolycka och dödsfall i detalj.

God45

#PrayersForBahakan
Spelet bör också vara ett realistiskt Story game old school rpg som handlar om att man diskuterar genusfrågor.

Ond bråd död

Swashbuckler
Försök få det att verka vara på riktigt och att författaren själv har utsatt barnen på bilderna för grejer bara för att göra det här dåliga rollspelet.

Muhammed måste förstås vara med på förnedrande bilder också. Det skulle ju faktiskt vara en idé att lyfta fram att han var pedofil (enligt flashback :))

Indirekt kan man ju provocera lite om man påstår att projektet finansierats av judar/USA också.

Ond bråd död

Swashbuckler
Tror du folk kommer ha tid att uppröras över genusfrågor när man har med de värsta hemskheterna från nätet?

Spelet bör ha ett avsnitt om hur man kan lajva det också, bland vanliga intet ont anande svenskar.

anth

Vetefan
Skriv ett spel där rollspelarna spelar näthatare. Det kan vara uppbyggt så man spelar one-shots med olika hatobjekt varje spelsession.

Ulfgeir

Swashbuckler
Dnalor said:
Ond bråd död said:
Publiceringsform: Endast som ljudfil utan kapitelindelningar, inläst av nån med seriöst talfel och svenska som andraspråk.
Nej! Västgötska!
Tja om du menar sådan bonnig västgötska som en före detta skivbolagsägare och politiker hade så visst då köper jag det, men inte annars. Ett bättre alternativ imo är den typ av söderslang från usla svenska 30-tals pilsnerfilmer...

/Ulfgeir

Storuggla

Champion

I ett försök att styra bort tråden från ett kommande flamewar om dialekter så hävdar jag att för att göra det sämsta rollspelet någonsin måste du självklart konstant påpeka hur bra ditt spel är, men framför allt måste du hela tiden snacka skit om andra spel. I speltexten. Det behöver inte vara med namn, men man ska förstå att ditt spel minsann är bättre, rent objektivt bättre. Då är du en bra bit på vägen, efter att lagt in regler som radikalt skiljer sig från vad du uttalar är målet med dem, som att ha avancerade stridsregler med fokus på automatvapen (initiativ räknas i sekunder eller halva sekunder för extra realism) och kroppsrustning när ditt spel handlar om japanska tonårsflickor som försöker bli tv-kändisar.

Storuggla, spelar inget av de två

Anarchclown

Swashbuckler
En viktig detalj på detta tema är att du ska kalla de som spelar andra spel än ditt för idioter och säga saker som "om du spelat med det här momentet (som inte finns i ditt nya spel men finns i en del gamla) då har du inte spelat rollspel på rätt sätt".

(Sad but true, detta är saker som kläckts av folk på WOTC, utgivare av världens största spel, om sin egen tidigare produkt, för att sälja in sin nya)

Caligo

Swashbuckler
Storuggla said:

I ett försök att styra bort tråden från ett kommande flamewar om dialekter så hävdar jag att för att göra det sämsta rollspelet någonsin måste du självklart konstant påpeka hur bra ditt spel är, men framför allt måste du hela tiden snacka skit om andra spel. I speltexten. Det behöver inte vara med namn, men man ska förstå att ditt spel minsann är bättre, rent objektivt bättre. Då är du en bra bit på vägen, efter att lagt in regler som radikalt skiljer sig från vad du uttalar är målet med dem, som att ha avancerade stridsregler med fokus på automatvapen (initiativ räknas i sekunder eller halva sekunder för extra realism) och kroppsrustning när ditt spel handlar om japanska tonårsflickor som försöker bli tv-kändisar.

Storuggla, spelar inget av de två
Carwars hade väl, om jag inte minns fel, 1/10 sekunder... varför satsa på näst bäst?

slanfan

Hero
Racewar the cleansing. Regelsytstemet är "realistiskt" då det baseras på skallmätningar och annan gammal go "vetenskap".

/Jag kokar redan av ilska.

daflum

Veteran
F.A.T.A.L brukar ju anses vara det sämsta och utöver de saker som nämnts i denna tråd så anser jag att ett fruktansvärt onödigt regelsystem, som skall vara så komplext att du måste vara utbildad matematiker för att få det att bli förståligt. Ovan nämnda spel hade ju rent av långa uträkningar på hur stort ditt kön är, både för kvinnor och män.

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag har tagit alla tips till mig, och låt dem fortsätta komma. Jag håller på att skriva förordet just nu, och anteckna alla idéer som dyker upp under tiden.

Medan jag gör det så har jag upptäckt att den som egentligen är svårast i det här projektet är balansen mellan uppenbart konstruerat idiotiskt och naturlig idioti. Jag vill att läsaren ska hållas i känslan av "not sure if serious". Överdrifterna kan alltså inte överdrivas till den grad att det blir uppenbar parodi. Som tur är har jag redan fått frivilliga läsare så jag kan putsa om det efter deras kommentarer.

Preliminärt kommer det att utspela sig i Mesopotamien.

Poseur

Swashbuckler
Alla spelare spelar rasforskare vid Uppsalas Statens Rasbilogiska Institut och gör mätningar på olika folkgrupper och bestämmer om vilka som ska tvångssteriliseras.

Det bör kunna stöta sig med en relativt stor massa.

/Poseur

Ymir

Liten kantbaron
Blatanta lögner är kanske en aspekt du missat? Alltså, tex F.A.T.A.L hade ju inte bara värdelös research med tvivelaktiga källor, utan också direkt lögnaktiga "fakta"påståenden. En jag kommer ihåg såhär spontant: "A slim waist and large, full breasts are universal standards for female beauty, and are historically accurate".

Det är också A & O att ha olika statsbonusar baserade på kön och (människo)ras, helst så att kvinnor och icke-vita män har minus på allt utom några poänglösa och extremt smala pseudostats som ändå aldrig används i spel.

Creator Pet-Mary Sue-spelledar-rollpersoner som går runt och är tusen ggr bättre än rollpersonerna på allt är också ett säkert kort; kan man kanske bygga in dem i spelet från början så att de MÅSTE vara där?

Normala världsliga miljöer är för lätta att relatera till; jag tror det töntigaste och fattigaste vore nån sorts RIFTS-liknande 'allting finns'-setting utan intern konsekvens. Alternativt, om du vill göra spelet dåligt genom att vara obegripligt snarare än smaklöst, förlägg det till en surrealistisk, icke-fysisk otherworld typ Noumenon på crack.