entomophobiac;n245114 said:
Samma sak uppstår ju med pluttinutt-jedis. Om de ska representera ridderlig godhet, i synnerhet.
Utifrån de gamla filmer (återigen =) så jag alltid tyckt att Jedis borde ha varit mer åt True Neutral-hållet.
Obi pratar förvisso om "guardians of the peace", men jag tänker att det mer syftade till "bevarandet av status que". Att anledningen till att han hugger armen av killen i baren är inte för att det var det "snällaste" sättet att lösa det på, utan för att det löste situationen med minnimal inverkan.
På många sätt handlar ju allt Obi gör om att motverka förändring med lätast möjliga hand:
Falken blev tillgångatagen, vilket han motverkar genom att tyst smyga bort och frigöra falken, utan större inverkan på något. När Vader kliver in på scenen så sinkar Obi honom bara, inte mer.
Men att påbörja Lukes resa mot att bli en Jedi och sedan hjälpa honom spränga dödsstjärnan var väl ändå ett rätt stort ingrepp?
Nja... betänkt: efter att han satt Luke på kurs mot att bli Jedi så valde Obi att dö. En Jedi ersätter bara en annan.
Och dödsstjärnan? Well... kejsaren har just upplöst senaten OCH utplånat en planet. Det var ju typ den värsta status que-förstöraren som någonsin skådats.
Jag vet att resonemanget haltar en hel del, och nån som har en motsatt åsikt har säkert inte några problem alls att sticka mina tankegångar fulla av hål.
Men på sätt och vis tycker jag att mitt resonemang funkar rätt bra om man tänker på det här med profetsian om att upprätta balansen, samt vad som händer i slutänden.
Tänk så här va: Jediriddarna _borde_ vara "true neutral", och upprätthålla status que i galaxen snarare än att hjälpa någon. Så egentligen skulle kraften vara i balans om det bara fanns Jediriddare om de betedde sig så här.
Men i episod 1 har de uppenbarligen skiftat till att vara självpåtagna good guys (inte så bra good guys, kanske, men ändå). Därför har vi även Sith uppstått som en motpol (jag frångår här HELT sådan bakgrund som lagts fram i serier och böcker, men eftersom de inte är kanon längre... =).
För att upprätta det egentliga balansen måste alltså två saker hända: alla good guy-jedis måste försvinna, sith måste försvinna, och den ursprungliga tankegången hos Jedis måste återupprättas.
Vilket ju också är precis vad som händer: Annikin får alla good guy-jedis att försvinna (okej, två kvar. Lika många som Sith), sen när Luke kommer in på scenen försvinner de sista två goda jedisarna (Nu har vi alltså 1 blivande neutral jedi, och 2 sith). Vad händer då? En sith går över och blir en good guy! Varpå good guy Vader och bad guy Emperor dödar varandra.
Kvar har vi kraften tillbaka i sin ursprungliga balans i och med den nya order som Luke senare upprättar.
Nu är det där med att Luke skulle vara neutral också lite haltande, kanske. Men kolla just på Obis och Yodas beteende i episod 4-6: överlag förhåller de sig väldigt neutralt till det mesta, och avråder ju till och med från att ingripa vid tillfällen. Jag tycker helt klart det känns som att de försöker fostra Luke till en neutral hållning.
Så en "sann" Jedi borde enligt mig just jobba mot att alltid upprätthålla balansen, även om den balansen inte är särskilt trevlig alla gånger.
Både prat om den mörka och den ljusa sidan tycker jag tyder på avfällighet =)