ett forum där folk presenterade sina stridssystem dagligen. Men det var för länge sen, så länge sen.
OTUR! detta är en tråd om strid och inget kul alls. Sluta genast att läsa.
Detta stridssystem är inte tänkt att vara realistiskt. Det är tänkt att vara en liten smula taktiskt och roligt att spela.
Såhär funkar det:
Man kan vara defensiv eller offensiv. Om man inte säger något annat är man offensiv.
Offensiv får följande handlingar:
* Ett anfall eller ett motanfall
* En parad
Defensiv får följande:
* En parering per inkommande anfall
* Ett motanfall
Ett anfall funkar såhär:
Slå ett slag för färdigheten. Lyckas det så har man träffat och slår skada.
Om motståndaren har en parering kvar så får han använda den för att ta bort så mycket skada han kan.
En parering funkar såhär:
Om en inkommande attack lyckas så kan man parera. Man slår ett slag för färdigheten och effekten plus vapnets blockbonus dras från skadan. Om skadan försvinner helt så har man helt blockerat anfallet.
Ett motanfall funkar såhär:
Om ett inkommande anfall misslyckas och man har ett motanafall att göra så får man göra det då.
Motanfall funkar som vanligt anfall men får inte pareras, alls. Det är ganska ondsint alltså.
Det är en hårfin skillnad mellan att lyckas med sitt anfall men få det bortparerat samt att misslyckas med sitt anfall. I skarven där klämmer sig dock motanfall in. Ett lyckat anfall (även om det bortpareras) ska ses som att man driver sin motståndare framför sig. Ett misslyckat anfall ses som att man försöker driva motståndaren men att man istället öppnar sig.
För er som spelat med Krilles taktikkort är Offensiv ungefär lika med korten Offensiv och Försiktig. Defensiv motsvarar avvaktande, ungefär. Det får iallafall effekten att det kan straffa sig hårt att vara offensiv om motståndaren är skickligare.
Två vapen då:
Det enda som händer med två vapen är
* man använder den lägsta färdigheten av Vardera vapen samt Två vapen. (exempelvis lägsta av Svärd, Sköld och Två vapen)
* Alla motanfall byts ut mot riposter
* man får parera motanfall eller riposter om man har parader kvar
Ripost funkar såhär:
När man blivit utsatt för ett anfall och lyckats parera detta så får man hugga tillbaka på motståndaren. Detta ger dock inga extra attacker utan man får bara göra en attack per runda. Precis som motanfall så får inte motståndaren parera riposten (om han inte har två vapen).
Fummel
Fummlar man ett anfall så får samtliga i närheten gör motanfall på en. Har man många motståndare så ska man inte fumla.
OTUR! detta är en tråd om strid och inget kul alls. Sluta genast att läsa.
Detta stridssystem är inte tänkt att vara realistiskt. Det är tänkt att vara en liten smula taktiskt och roligt att spela.
Såhär funkar det:
Man kan vara defensiv eller offensiv. Om man inte säger något annat är man offensiv.
Offensiv får följande handlingar:
* Ett anfall eller ett motanfall
* En parad
Defensiv får följande:
* En parering per inkommande anfall
* Ett motanfall
Ett anfall funkar såhär:
Slå ett slag för färdigheten. Lyckas det så har man träffat och slår skada.
Om motståndaren har en parering kvar så får han använda den för att ta bort så mycket skada han kan.
En parering funkar såhär:
Om en inkommande attack lyckas så kan man parera. Man slår ett slag för färdigheten och effekten plus vapnets blockbonus dras från skadan. Om skadan försvinner helt så har man helt blockerat anfallet.
Ett motanfall funkar såhär:
Om ett inkommande anfall misslyckas och man har ett motanafall att göra så får man göra det då.
Motanfall funkar som vanligt anfall men får inte pareras, alls. Det är ganska ondsint alltså.
Det är en hårfin skillnad mellan att lyckas med sitt anfall men få det bortparerat samt att misslyckas med sitt anfall. I skarven där klämmer sig dock motanfall in. Ett lyckat anfall (även om det bortpareras) ska ses som att man driver sin motståndare framför sig. Ett misslyckat anfall ses som att man försöker driva motståndaren men att man istället öppnar sig.
För er som spelat med Krilles taktikkort är Offensiv ungefär lika med korten Offensiv och Försiktig. Defensiv motsvarar avvaktande, ungefär. Det får iallafall effekten att det kan straffa sig hårt att vara offensiv om motståndaren är skickligare.
Två vapen då:
Det enda som händer med två vapen är
* man använder den lägsta färdigheten av Vardera vapen samt Två vapen. (exempelvis lägsta av Svärd, Sköld och Två vapen)
* Alla motanfall byts ut mot riposter
* man får parera motanfall eller riposter om man har parader kvar
Ripost funkar såhär:
När man blivit utsatt för ett anfall och lyckats parera detta så får man hugga tillbaka på motståndaren. Detta ger dock inga extra attacker utan man får bara göra en attack per runda. Precis som motanfall så får inte motståndaren parera riposten (om han inte har två vapen).
Fummel
Fummlar man ett anfall så får samtliga i närheten gör motanfall på en. Har man många motståndare så ska man inte fumla.