Rickard
Urverk speldesign
Så, du har spenderat fem inlägg i tråden mot att protestera mot någonting du trott att jag menat. Är det någon annan i tråden som gjort likadant? För det känns som folk har föreställt sig en viss bild och sedan börjat protestera.solvebring said:Det där var en ny approach på detta. Som sagt, jag gillar inte att få det utpekat för mig hur något ska spelas. Att däremot bestämma en känsla och sedan räcka över facklan till spelledaren, det tror jag på.riktlinjer till spelledaren över vilken känsla som ska förmedlas.
En annan grej, som jag nämnt tidigare på forumet, är att utnyttja bildtexten till bilder för att beskriva vilka saker i bilden som bör lyftas fram, hur de ska lyftas fram och hur man fångar den stämning som bilden visar med ord.
En tredje sak är att vara tydligare med strukturen i scenariot. Om det är styrt på så sätt att någonstans i scenariot kan det bli en flaskhals - en punkt där det måste hända en viss sak för att scenariot ska komma vidare - så är det viktigt att poängtera det för spelledaren och få eventuella planteringar av den händelsen att ske tidigt i scenariot. Att tydliggöra vilka händelser i scenariot som kommer att ge rollpersonerna skjuts framåt. Jag tror många spelmakare skapar scenarion som fungerar utan att fundera kring hur och varför det funkar.
/Han som numera sällan hinner göra längre inlägg