Goddagens, mina kära rollspelsvänner.
Nu i helgen har jag (istället för att skriva det samhällsarbete som jag nu panikar en smula över) suttit och pillat lite på ett äventyr, som jag har valt att kalla Vishetens Öl, och som i nuläget är i stort sett färdigskrivet.
Personligen är jag mycket nöjd med det, då det troligtvis kommer att vara spännande, roligt och relativt klurigt för spelarna. Äventyret utspelar sig i Mundana (EONvärlden), många mil norr om Jargien. Där lever ett antal människo- och tirakstammar halvnomadiska liv, och försöker göra tillvaron så dräglig som möjligt, vilket är svårt med tanke på att landskapet mest består av bruna slätter med fula barrträd. I vilket fall som helst kommer spelarna att gestalta familjen Nedo, en liten människofamilj som drivits från sin stam, och nu måste försörja sig via diverse ljusskygga uppdrag.
Karaktärsgruppen består av:
Bölverk Nedo, familjens överhuvud. Han är i sjuttioårsåldern, men är väldigt pigg för sin ålder, har långt grått skägg och hår och är mycket, mycket listig.
Remmi, god vän till Bölverk. Remmi är drygt åttio år gammal. Han är ständigt vresig, högljudd och allmänt odräglig, men han har ett förnuft som ingen annan. Enda problemet är att han saknar kropp.
Nafne Nedo, Bölverks son. Stor, bred och kompakt som ett stenblock (och ungefär lika intelligent). Nafne har yvigt rött hår, glest skägg och muskler stora som brödlimpor. Fungerar mest som familjens grunt. Är i artonårsåldern.
Kella Nedo, Bölverks systerdotter. Kella adopterades av Bölverk när hennes föräldrar dödats under en av raunernas räder. Hon är lång, vacker och en skicklig (i förhållande till slättlandets andra människor) magiker. Kella och Nafne har ingått ett kärleksförhållande, men håller det hemligt från Bölverk, då de trots allt är kusiner.
Som en klyftig läsare troligtvis har listat ut är många av namnen och karaktärerna tagits från asatron (Bölverk är Oden, Remmi är Mimer et cetera). Detta beror på att äventyret i sig är inspirerat av myten om hur Oden stal Skaldemjöden från jätten Suttung (i mitt äventyr; tiraken Zuthung). Äventyret kommer att vara lite utav ett experiment, där jag försöker korsa 1940-tals-deckare-stämning med tidig-medeltid-grisodlar-stämning.
Men nu när ni har läst igenom hela den ovanstående texten vill jag komma till poängen med inlägget:
Äventyret kommer att spelas ut som en detektivgåta. Spelargruppen följer upp ledtrådar, drar slutsatser och försöker måla upp en bild av vad det egentligen är som deras uppdrag går ut på.
Enda problemet är att plotten är en smula fragil. Om spelarna gör precis som jag planerat att de skall göra är allt frid och fröjd, men om de gör något annat riskerar hela äventyrsstrukturen att rasa ihop som ett korthus. Visserligen kan jag fundera ut scenarier till varje handling som rollpersonerna försöker sig på, men då skulle äventyret lätt bli större och brötigare än jag hr planerat, och dessutom arbetar jag redan under tidspress.
Därför vänder jag mig till er, mina kära medforumiter. Har ni någon erfarenhet av detektiväventyr, eller av problemen som jag måste kontra? Några tips eller lösningar skulle vara guld värda, då jag försöker göra detta äventyr till en så minnesvärd upplevelse som möjligt, både för mig och mina spelare.
Tack på förhand!
//Weilyn
(Konstruktiv kritik om äventyret och settingen i sig uppskattas förstås också.
)
Nu i helgen har jag (istället för att skriva det samhällsarbete som jag nu panikar en smula över) suttit och pillat lite på ett äventyr, som jag har valt att kalla Vishetens Öl, och som i nuläget är i stort sett färdigskrivet.
Personligen är jag mycket nöjd med det, då det troligtvis kommer att vara spännande, roligt och relativt klurigt för spelarna. Äventyret utspelar sig i Mundana (EONvärlden), många mil norr om Jargien. Där lever ett antal människo- och tirakstammar halvnomadiska liv, och försöker göra tillvaron så dräglig som möjligt, vilket är svårt med tanke på att landskapet mest består av bruna slätter med fula barrträd. I vilket fall som helst kommer spelarna att gestalta familjen Nedo, en liten människofamilj som drivits från sin stam, och nu måste försörja sig via diverse ljusskygga uppdrag.
Karaktärsgruppen består av:
Bölverk Nedo, familjens överhuvud. Han är i sjuttioårsåldern, men är väldigt pigg för sin ålder, har långt grått skägg och hår och är mycket, mycket listig.
Remmi, god vän till Bölverk. Remmi är drygt åttio år gammal. Han är ständigt vresig, högljudd och allmänt odräglig, men han har ett förnuft som ingen annan. Enda problemet är att han saknar kropp.
Nafne Nedo, Bölverks son. Stor, bred och kompakt som ett stenblock (och ungefär lika intelligent). Nafne har yvigt rött hår, glest skägg och muskler stora som brödlimpor. Fungerar mest som familjens grunt. Är i artonårsåldern.
Kella Nedo, Bölverks systerdotter. Kella adopterades av Bölverk när hennes föräldrar dödats under en av raunernas räder. Hon är lång, vacker och en skicklig (i förhållande till slättlandets andra människor) magiker. Kella och Nafne har ingått ett kärleksförhållande, men håller det hemligt från Bölverk, då de trots allt är kusiner.
Som en klyftig läsare troligtvis har listat ut är många av namnen och karaktärerna tagits från asatron (Bölverk är Oden, Remmi är Mimer et cetera). Detta beror på att äventyret i sig är inspirerat av myten om hur Oden stal Skaldemjöden från jätten Suttung (i mitt äventyr; tiraken Zuthung). Äventyret kommer att vara lite utav ett experiment, där jag försöker korsa 1940-tals-deckare-stämning med tidig-medeltid-grisodlar-stämning.
Men nu när ni har läst igenom hela den ovanstående texten vill jag komma till poängen med inlägget:
Äventyret kommer att spelas ut som en detektivgåta. Spelargruppen följer upp ledtrådar, drar slutsatser och försöker måla upp en bild av vad det egentligen är som deras uppdrag går ut på.
Enda problemet är att plotten är en smula fragil. Om spelarna gör precis som jag planerat att de skall göra är allt frid och fröjd, men om de gör något annat riskerar hela äventyrsstrukturen att rasa ihop som ett korthus. Visserligen kan jag fundera ut scenarier till varje handling som rollpersonerna försöker sig på, men då skulle äventyret lätt bli större och brötigare än jag hr planerat, och dessutom arbetar jag redan under tidspress.
Därför vänder jag mig till er, mina kära medforumiter. Har ni någon erfarenhet av detektiväventyr, eller av problemen som jag måste kontra? Några tips eller lösningar skulle vara guld värda, då jag försöker göra detta äventyr till en så minnesvärd upplevelse som möjligt, både för mig och mina spelare.
Tack på förhand!
//Weilyn
(Konstruktiv kritik om äventyret och settingen i sig uppskattas förstås också.